.

Telefoonnummer opvragen via 18 nummer informatie tarieven

  • 25 March 2012
  • 4 reacties
  • 11312 Bekeken

Badge +1
Op het internet is er nog géén volledige overzicht te vinden. Voor mij een reden om een totaal overzicht te maken. Er zijn 18 nummers in gebruik van de 100 nummers welke gebruikt kunnen worden. De informatie nummers voor het opvragen van telefoonnummers beginnen met 18. Het nummer 1818 mocht niet gebruikt worden omdat dit niet rechtvaardig zou zijn tegen over concurrerende partijen. Let op bij UPC vaste telefonie krijg je bij heel veel aanbieders geen verbinding. Er wordt dan onterecht een melding gedaan dat het nummer niet in gebruik is! Bij KPN abonnees hoor je wanneer je een nummer belt wat niet in gebruik is bijvoorbeeld 0513-113456 "dit nummer is niet in gebruik wij helpen u graag bij het vinden van het juiste nummer bel hiervoor 1888 ik herhaal 1888." Ik ben van mening dat de melding 1888 niet terecht is omdat dit de indruk wekt dat er geen andere aanbieders zijn. Gemiddelde tarief is € 1,08 per minuut. De goedkoopste aanbieder is 1851 met 60 cent per minuut. Nu oogt dat goedkoop maar misschien zetten zij u wel langer in de wacht zodat u meer geld kwijt bent. Dit heb ik in dit onderzoek niet mee genomen. Daarnaast heb je nog aanbieders via 0900 nummers waar je eveneens nummers kunt opvragen. Deze staan onderaan dit overzicht. Goedkoper is volgens mij om uw nummer te zoeken via het internet op uw mobiel. Of misschien dat er een mogelijkheid is om een telefoongids op uw toestel te laten zetten. Er zijn 100 nummers gereserveerd voor deze doeleinden, dit terwijl er slechts 18 aanbieders actief zijn in dit nummer gebied!Overzicht:
Nummer Kosten per minuut Aanbieder1800 80 eurocent 1800 Services B.V.
1801 onbekend T-Mobile (niet vanaf ieder netwerk op te roepen)
1802 70 Tele 2 (vanaf T-Mobile netwerk oproepbaar niet alle netwerken)
1803 niet in gebruik
1804 1,30 Call4Assist
1805 1,30 Atlantic Telecom Business B.V.
1806 1,30 Hanks Telecom B.V.
1807 niet in gebruik
1808 uit de lucht gehaald
1809 niet in gebruik
1810 uit de lucht gehaald
1811 Hanks Telecom B.V. Krijg geen verbinding met deze aanbieder
1812 niet in gebruik
1813 1,30 ITG Groep B.V.
1814 1,30 Voice Data Bridge B.V.
1815 niet in gebruik
1816 1,30 Dinhof B.V.
1817 Orcavoice B.V. Krijg geen verbinding met deze aanbieder
1818 Dit nummer mag niet geveild worden
1819 1,30 De Telefoongids B.V.
1820 80 Voice Data Bridge Services B.V.
1821 niet in gebruik
1822 uit de lucht gehaald
1823 Personal Touch Management Solutions B.V. Krijg geen verbinding met deze aanbieder
1824 Channel Index B.V. Krijg geen verbinding met deze aanbieder
1825 Bawex Beleggingen B.V. Krijg geen verbinding met deze aanbieder
1826 De heer J.H. Bosman Krijg geen verbinding met deze aanbieder
1827 niet in gebruik
1828 uit de lucht gehaald
1829 niet in gebruik
1830 t/m 1832 niet in gebruik
1833 KPN Mobile The Netherlands B.V. Krijg geen verbinding met deze aanbieder
1836 Scoot B.V. Krijg geen verbinding met deze aanbieder
1837 t/m 1839 niet in gebruik
1840 t/m 1843 niet in gebruik
1844 City & Tourist Promotions B.V. Krijg geen verbinding met deze aanbieder
1845 niet in gebruik
1846 1,30 I.T.P. International Telecom Projects B.V
1847 uit de lucht gehaald
1848 t/m 1849 niet in gebruik
1850 1,30 1850 B.V.
1851 60 18xy Holding B.V.
1852 t/m 1854 niet in gebruik
1855 4tele.com B.V. Krijg geen verbinding met deze aanbieder
1856 t/m 1859 niet in gebruik
1860 Media Select B.V. Krijg geen verbinding met deze aanbieder
1861 t/m 1865 niet in gebruik
1866 1,30 Circle Telecommunications B.V.
1867 t/m 1869 niet in gebruik
1870 t/m 1871 niet in gebruik
1872 1,20 UPC Nederland B.V.
1873 t/m 1876 niet in gebruik
1877 Voiperator B.V. Krijg geen verbinding met deze aanbieder
1878 t/m 1879 niet in gebruik
1880 Suurland Outdoor B.V. Krijg geen verbinding met deze aanbieder
1881 1,30 Callfactory B.V.
1882 Hilf Telecom B.V. Krijg geen verbinding met deze aanbieder
1883 t/m 1887 niet in gebruik
1888 80 Koninklijke KPN N.V.
1889 80 KPN B.V.
1890 InnoVoice B.V. Krijg geen verbinding met deze aanbieder
1891 t/m 1893 niet in gebruik
1894 MTG Nederland B.V. Krijg geen verbinding met deze aanbieder
1895 t/m 1898 niet in gebruik
1899 TSITL Investments B.V. Krijg geen verbinding met deze aanbieder
0900-0917 80
0900-0818 1,00
0900-1889 1,30
0900-8008 1,30

4 reacties

Reputatie 3
Badge +5
Erg leuk dat je hier een complete lijst neerzet maar ik zie het nut er eigenlijk niet van in.
Badge +1
Beste Niels,
Hartelijk dank voor uw bericht. Graag wil ik hierop reageren.
Waarom ziet u het nut niet in van deze lijst? De Opta heeft 100 nummers gereserveerd speciaal voor het opvragen van nummers. Bij het vrijgeven van de 18xy markt dacht men nog aan 100 nummers niet voldoende te hebben, inmiddels is wel duidelijk dat de behoefte aan deze dienst afneemt. Mocht u zelf geen toegang hebben tot internet is het veel goedkoper iemand te bellen die het voor u opzoekt. Een behoorlijk aantal 18xy aanbieders is daarom gestopt met de dienstverlening. In de jaren '80 zong Toontje Lager nog in een lied: "De huur nog overmaken. En de tandarts zometeen .Naar Valkenburg of Aaken. Waar moet ik dit jaar nou weer heen, 008 Bellen. Had ik dat boek nou uit of niet. Girokaarten bijbestellen. Toen was de PTT nog bereikbaar onder 007. 008 was toen nog voor het opvragen van een telefoonnummer nog gratis!
Met deze lijst geef ik aan welke 18 aanbieder het goedkoopste is. Waar u voor de één € 1,30 per minuut betaalt, betaalt u voor de ander slechts 60 eurocent per minuut. Dat scheelt meer dan 100%!
Badge +1
Bron: Bellen.com:
Wat zijn nummerinformatiediensten oftewel abonnee-informatiediensten (18xy)?
Jaren geleden werd de nummerreeks 118 ingevoerd als Europees informatienummer. Nederland voerde dit nummer in 1999 als één van de eerste landen in. Het nummer diende voor het opvragen van telefoonnummers van abonnees.
Naast het nummer 118 bestond al sinds 1989 het informatienummer 0900-8008, en weer dáárvoor in de 'PTT-tijd' bestond het oude 008. Via 118 was één telefoonnummer op te vragen, bij 0900-8008 meerdere nummers plus aanvullende informatie zoals postcodes.Sinds de invoering van de telefoon in Nederland in 1892 is er een behoefte om telefoonnummers te kunnen vinden. Deze behoefte werd door het toenemende aantal aansluitingen steeds groter en daarom werd 'Inlichtingen Diensten en Gidsen' in het leven geroepen.
De diensten waren in het begin gratis om daarmee het telefoonverkeer te stimuleren. De kosten werden in de kostprijs van de gesprekken verrekend. Door de enorme toeloop in de 60-er jaren werd besloten voor deze dienst een tarief in te voeren. De hoeveelheid vragen naar telefoonnummers via een agent/telefoniste vond haar hoogtepunt in de midden 90-er jaren. Meer dan 100 miljoen keer werd de inlichtingendienst gebeld met de vraag naar een telefoonnummer.
Door de opkomst van CD-Rom en Gidsen op Internet ontstonden alternatieve mogelijkheden telefoonnummers te zoeken. Gelijk met deze nieuwe media wordt het aantal nummers drastisch groter door de opkomst van de mobiele telefoon. De behoefte van klanten naar het kunnen achterhalen van nummers zal de komende jaren waarschijnlijk toenemen door de groei van nieuwe nummers (bedrijfsnummers, VoIP etc.). Door de grotere mobiliteit van mensen en het op steeds jongere leeftijd betrokken zijn in de communicatie, zal waarschijnlijk een verschuiving in het gebruik van inlichtingendiensten plaatsvinden. (bron: Wikipedia)
KPN was vrijwel monopolist in de markt van telefonische inlichtingen. De prijzen waren laag en de inspanning die moest worden geleverd om een complete actuele databank te onderhouden te kostbaar voor andere marktpartijen. In het kader van de Europese regelgeving wordt er naar gestreefd concurrentie ook in deze markt te bevorderen door de voormalige staatsbedrijven te verplichten de tarieven op een minimaal kostendekkend niveau aan te bieden en niet meer te subsidieren vanuit gespreksopbrengsten. Die verplichting bestaat sinds juli 2003.Wanneer was het afgelopen met 118?
Op 1 april 2007 was het afgelopen met 118. De minister van EZ heeft in 2006 het nummerplan gewijzigd met betrekking tot abonnee-informatienummers. Dit zijn nummers waarmee u telefoonnummers van abonnees kunt opvragen. Nieuw toegewezen nummers zijn nummers in de 18xy reeks: 1801 tot en met 1899, zonder een kengetal. Om verwarring met het oude 118 te voorkomen, is besloten dat 1818 niet wordt ingezet. De OPTA heeft in juli 2006 beschikbare nummers onder marktpartijen geveild. Op 10 april 2007 waren er 33 nummers uitgegeven. De mogelijkheid om de oude 0900 nummers te gebruiken blijft gewoon bestaan.
Waarom zijn 18xy nummers in de plaats gekomen van 118?
Met 18xy-nummers is het voor aanbieders van abonnee-informatiediensten zonder netwerk mogelijk om met gebruik van een kort nummer op gelijke voet te gaan concurreren met de bestaande aanbieders van 118.
Kan ik mij ook laten doorverbinden door de nummerinformatiediensten?
Van oorsprong was de dienst gericht op doorverbinding: de telefoniste werd opgeroepen en kon je doorverbinden met de gezochte aansluiting. Later, toen de klant zelf het nummer kon gaan draaien, werd alleen nog het gevonden telefoonnummer door de telefoniste opgelezen. In de jaren 90 is opnieuw het doorverbinden geïntroduceerd, en werd het oplezen door de telefoniste vervangen door een geautomatiseerde uitspraak van het gevonden telefoonnummer (Automated Number Release, ofwel ANR). Niet alle aanbieders van 18xy nummers kunnen u doorverbinden. Bij wie dat wel mogelijk is, kunt u in de vergelijking terugvinden.
Let op: de tariefmelding die u hoort aan het begin van het gesprek, geldt zowel voor het gesprek met de nummerinformatiedienst als voor het totale aantal minuten dat u bent doorverbonden!Voorbeeld: Het opvragen van een telefoonnummer kost 70 cent per minuut (plus de eventuele kosten voor het gebruik van uw mobiele telefoon). Dit tarief geldt ook als u zich laat doorverbinden.
Kan ik mij ook laten doorverbinden naar buitenlandse nummers?
Ja, dat kan o.a. met 1850 en 1888 van KPN. Bellers kunnen gebruik maken van 1850 International door een persoonlijk adresboek aan te maken met alle nummers van hun buitenlandse relaties.
Kan ik ook buitenlandse nummers opvragen?
Bij sommige informatiediensten wel, bij andere niet. Zo kunt u bij KPN een buitenlands nummer opvragen door te bellen met Nummerinformatie Buitenland op nummer 1889.
Kan ik de nummerinformatiedienst bellen vanuit het buitenland?
Is afhankelijk van de aanbieder. Vanuit sommige landen is het mogelijk om een 18xy nummer te bellen met de mobiele telefoon. U betaalt hiervoor het buitenland tarief van uw telecomaanbieder.Kan ik het nummer ook per sms ontvangen?
Ja, sommige aanbieders sturen het nummer ook per sms als u vanaf uw mobiele telefoon belt. Zie de tariefvergelijking.
Mogen de houders van 18xy-nummers ook andere informatie verstrekken?
De informatiediensten met een 18xy-nummer moeten minstens telefoonnummers van abonnees kunnen verstrekken aan de hand van bijvoorbeeld een naam, adres en huisnummer, postcode of woonplaats. Verder mag de houder van een 18xy-nummer naast telefoonnummers ook andere gegevens verstrekken, voor zover deze gegevens betrekking hebben op de abonnee. En vanaf 19 juni 2009 geldt bovendien: en waarmee aanvullend openbaar beschikbare algemene informatie over de naam, het adres dan wel de locatie, de bereikbaarheid en de dienstverlening van abonnees opgevraagd kan worden aan de hand van door de oproeper verstrekte zoektermen. Er valt nu dus ook te denken aan het leveren/verkopen van (extra) informatie over bijvoorbeeld route, weer en verkeer.
Voor het aanbieden van informatiediensten die geen betrekking hebben op de abonnee, dienen de nummerreeksen 0800- en 090x-.
Extra informatie
1888 van KPN levert sinds oktober 2009 meer dan alleen een telefoonnummer. Mobiele bellers die een telefoonnummer opvragen, ontvangen een gratis sms met een link naar een mobiele website. Via deze link heeft u toegang tot een routeplanner, file informatie en andere nuttige buurtinformatie. Hiervoor is wel een geschikte mobiele telefoon nodig en toegang tot mobiel internet.Moeten de nieuwe 18xy-nummers vanuit alle netwerken te kiezen zijn?
Ja, er moet voor worden gezorgd dat de nieuwe 18xy-nummers vanuit alle netwerken zijn te kiezen. De nieuwe 088-bedrijfsnummers bijvoorbeeld, konden lange tijd na de invoering niet worden gebeld vanaf het mobiele netwerk van veel mobiele operators.
Is er sinds de komst van internet nog wel behoefte aan nummerinformatiediensten?
In 1999 werd bijna 90 miljoen keer naar 118 of 0900-8008 gebeld. In 2002 liep dit terug naar bijna 40 miljoen keer. Door de opmars van internet zijn mensen steeds minder aan zulke informatiediensten overgeleverd. Door internet daalt het aantal telefonische nummerinformatie aanvragen in alle Europese landen. Overigens beweert nieuwkomer 1850 dat de huidige marktomvang nog steeds ongeveer 40 miljoen gesprekken op jaarbasis is. 1850 verwacht een stijging in gebruik door zakelijke mobiele bellers die op gemak en snelheid gericht zijn. 1850 gelooft hier zo sterk in dat zij in april 2009 het nummer 1800 van Vodafone heeft overgekocht. Ook de in september gestarte Wixi 1890 wil verder gaan en probeert met innovatieve diensten een plekje in de nummerinformatiemarkt te veroveren. (In april 2010 blijkt de site van Wixi niet meer te bereiken zijn, de informatie is van www.bellen.com gehaald.
Privacy wordt steeds meer op prijs gesteld, vooral nu door nummerportabiliteit het mogelijk is het telefoonnummer de rest van het leven te behouden. Zo wordt er vaker gekozen om telefoonnummers niet in gidsen te vermelden. Ook bij bedrijven die onnodige telefoongesprekken willen voorkomen is een gidsvermelding niet meer vanzelfsprekend. Met andere woorden, er komen meer telefoonnummers en minder gidsvermeldingen. In 2007 staan er minder dan 7,5 miljoen telefoonnummers in de telefoongidsen terwijl er meer dan 20 miljoen Nederlandse telefoonnummers in gebruik zijn.
Wat zijn de kosten voor het gebruik van de informatienummers?
Aanbieders willen zich onderscheiden op prijs en kwaliteit. Oorspronkelijk bood 1820 de dienst gratis aan, waarbij je reclameboodschappen op de koop toe moest nemen. Sinds september 2008 is het ook een betaalde dienst (toen 25 cent per minuut). De tarieven van de overige aanbieders variëren van 60 cent per minuut tot € 1,30 per gesprek. Voor 18xy nummerinformatiediensten gelden soortgelijke eisen qua tariefvermelding als voor 0900, 0906 en 0909-informatienummers. Dat wil zeggen: bij iedere aanprijzing in het openbaar van de dienst, waar het desbetreffende informatienummer toegang toe biedt, wordt het tarief per minuut of per oproep vermeld. Zie de vergelijking voor de exacte tarieven.Maakt het uit of ik met mijn mobiele telefoon of mijn telefoon thuis bel?
Indien u met een mobieltje belt, hou er dan rekening mee dat uw provider tevens kosten kan berekenen aan de hand van uw tariefplan. Vanaf een mobieltje is het bellen over het algemeen dus duurder.
Badge +1
1823 werkt weer inmiddels en kost 1,30 euro.

1825 werkt ook weer en kost 1,30 euro per minuut.

1826 werkt ook weer 1,30 euro per minuut

Reageer