Skip to main content

.

Zoals jullie wel weten zijn er verschillende manieren om een woord te spellen:

NAVO - Alfa, Bravo, Charlie etc.

Internationaal - Amsterdam, Baltimore, Casablanca etc.

Deze zijn een beetje verouderd denk ik. In dit computer-tijdperk:

http://i250.photobucket.com/albums/gg254/franswon/alfabet.jpg gaan we voor deze 🙂
quote: Weet je dat zeker met die ondernemers? /quote

Of ik dat zeker weet.

Stel dat je een computer leasd waarbij de Computer na een poosje jouw eigendom word, jij hebt aan de ondernemer elke maand een x bedrag betaald waarin uiteraard rente ingebouwd zit, na een poosje is de Computer dus jouw eigendom, de Computer is minder waard geworden en de ondernemer heeft lekker aan jou verdiend, zo is dat ook met leningen en hypotheken.

Of dacht jij dat een ondernemer voor niks doet?

quote: En, wat betreft oude spelling, gisteren gekocht. Ook een RAM. /quote

Wat versta je onder oude spelling? Ram is zeker geen oude spelling, een Ram is iets wat veelvuldig gebruikt word en niet en nooit zal veranderen.

De nederlandsche taal is oude spelling, zoals het woord haald.

Nederlandsche taal schrijf je al sinds jaren zonder ch en haald word nu haalt.

Overigens vertik ik dat, ik ben iemand die doet waar hij zin in heeft en niet wat die spellingsjunkies ervan maken.
quote: Weet je dat zeker met die ondernemers?

Of ik dat zeker weet.

Kan zijn bij anderen, maar als de koper zoals ik ondernemer is die de pc van een ondernemer koopt, dan stel ik de vraag aan jou als zijnde ondernemer, weet je dat zeker??:)

En wat betreft de spelling, jij gebruikt dan misschien wel: op de markt is je gulden een florijn waerd.., 

Wat betreft die nieuwe spelling geef ik je volkomen gelijk, vraag me ook af wat heeft het voor zin om eerst iets te leren op school en dan komt er weer zoiets.....
quote: jij gebruikt dan misschien wel: op de markt is je gulden een florijn waerd. /quote

Florijnen, ja waar blijft die tijd dat wij dat hadden, krijg haast heimwee. Het woord waerd ken ik niet.

quote: maar als de koper zoals ik ondernemer is die de pc van een ondernemer koopt, /quote

Dus dat kan ook nog? Ooh oke, ik wist niet dat dit soort dingen gebeuren, maar jij zegt het, dan zal het wel zo zijn.

quote: vraag me ook af wat heeft het voor zin om eerst iets te leren op school en dan komt er weer zoiets..... /quote

Precies, ik ben blij dat ik niet alleen sta in die gedachten.

Ik verlang vaak nog naar die goede oude tijd waarin ik opgroeide, daarom gebruik ik de oude spelling vaak nog.
Weet je nog, toen de guldens nog werden gebruikt en kwartjes, dubbeltjes en centen, toen was het veel beter. Tel nog altijd in gedachten, wat koste tegenwoordig in Euro toen in guldens! Nog maar te zwijgen over kosten tanken.... daar wordt je pas echt vrolijk van. :mad:

Dan nog even dit als ondernemer neem je ook risico's, denk maar eens aan faillissementen.... die kosten blijven je heel lang achtervolgen.

Waar ik de computer kocht was een zeer goed bedijf met veel kennis in huis, personeel, maar na 11 jaar failliet, dus een ondernemer kan er in mijn ogen ook bekaaid vanaf komen.
Friesian, dat laatste heb je over het hoofd gezien als je de eerste versies van windows 8.1 gebruikt, later is die keuze er niet meer.

Maar niet getreurd, Als je dat inloggen achterwege wilt laten dan zou je alles opnieuw kunnen instaleren maar dan moet je de internetaansluiting even losgooien. Hij maakt dan een lokaal account en dan werkt het net als in win 7 of Vista. Ik weet niet zeker of als je nu een lokaal account maakt je daar mee weg komt maar dat kan je proberen.

suc6.

groet Hubble1955

Ik heb dan ook windows 8 en idd geen outlook express, je moet dan eerst uitvissen dat thunderbird het meest eenvoudige is als vervanging.

Wat mij irriteert is dat je eerst bij windows 8 je computer maar hoefde op te starten, waarna je hem kon gebruiken.

Maar na de update naar windows 8.1 moet ik ook nog inloggen. Wanneer alleen ik hem maar gebruik is dat onzinnig en onnodig, oftewel de grootst mogelijke.......

Beter, eerst aangeven of vragen of men dat wenst!

Hallo Hubble1955,

Bedankt voor je advies, maar dat laat ik liever t.z.t. over aan een expert, wanneer ik mijn computer laat schoonmaken, nakijken en het opnieuw installeren.....

Beter in 1 keer goed dan dat ik ga zitten klooien.

Maar tot die tijd vindt ik het lastig, maar geen ramp.:)

Mijn vaste handtekening spreekt voor zich, lijkt me. (Wel Brabants dialect)

Ik had Windows 8 en door de wijziging naar 8.1 is dat dus gewijzigd.

Groet,

Friesian
Ik ben wel expert in pc's dat is de reden waarom ik win 8.x een beetje links laat liggen.

Wel je zou wel kunnen proberen om een nieuwe gebruiker aan te maken die lokaal funktioneerd. maar dat aanmelden kun je uitschakelen dat weet ik wel. zal volgende week eens mijn laptop voorzien van 8.1. zoeken we uit.

Je kanook eens kijken op http://www.windowscorner.nl/windows8.1/workshops/automatisch_inloggen.php

Hallo Hubble1955,

Bedankt voor je advies, maar dat laat ik liever t.z.t. over aan een expert, wanneer ik mijn computer laat schoonmaken, nakijken en het opnieuw installeren.....

Beter in 1 keer goed dan dat ik ga zitten klooien.

Maar tot die tijd vindt ik het lastig, maar geen ramp.:)

Mijn vaste handtekening spreekt voor zich, lijkt me. (Wel Brabants dialect)

Ik had Windows 8 en door de wijziging naar 8.1 is dat dus gewijzigd.

Groet,

Friesian

ja Friesian, dat weet ik nog.

Elke maand als ik mijn boekhouding doe zo aan het einde van de maand, reken ik uit hoeveel ik in Nederlands geld heb en dan ben ik :o

Doe ik mijn boodschappen en moet ik ook nog andere dingen betalen zoals huur, dan reken ik ook uit hoeveel ik ongeveer kwijt ben in Nederlands geld en dan ben ik :( Je wordt er ook niet happy van.

Nu zijn er mensen die zeggen dat je niet meer zo moet rekenen, ik ben het hier niet mee eens, de Nederlandse Euro is op het Nederlands geld afgestemd; de Euro is nu op dit moment voor ons, fl. 1,94 en 3 tiendecent, paar dagen geleden was het nog. fl. 2,04 .

Men kan van alles veranderen zoals de Nederlandse spelling maar hetgeen wat wij doen betekend niet omdat er het een en ander veranderd, ook fout is.

quote: Dan nog even dit als ondernemer neem je ook risico's, denk maar eens aan faillissementen.... die kosten blijven je heel lang achtervolgen.

Waar ik de computer kocht was een zeer goed bedijf met veel kennis in huis, personeel, maar na 11 jaar failliet, dus een ondernemer kan er in mijn ogen ook bekaaid vanaf komen. /quote

Dat is zo, als Particulier sta je hier niet bij stil.
Alhoewel ik dit een draad vind die ook wel zonder mijn input kan, wil ik nog wel 1 dingetje proberen toe te voegen.

de Euro is nu op dit moment voor ons, fl. 1,94 en 3 tiendecent, paar dagen geleden was het nog. fl. 2,04 .

Na 13 jaar € en dus ook 13 jaar inflatie, is er eigenlijk geen peil meer op te trekken wat een wisselkoers tussen de niet bestaande gulden en de € is.

Omrekenen/terugrekenen heeft dan ook helemaal geen enkel nut meer.
@ -Ernst en P.Th. de Treek.

Het ging er mij niet om wat kost € in gulden, maar als leidraad gebruik ik nog regelmatig de toenmalige eenvoudige omrekennorm van 1 € is 2.20 gulden.

En dan denk ik bij mezelf iets van €400,- zou dan 880 gulden kosten, en dan klinkt het toch een stuk duurder.

Zou me niets verbazen wanneer er meer mensen zijn die mijn gedachte ook regelmatig gebruiken..... Om nog beter te beseffen wat kost het veel.

En om weer on-topic te komen, een nog steeds gebruikte (oude) spelling is de Nederlandsche Bank.
De Nederlandse Bank is de officiële naam (www.dnb.nl)

Er zijn nog wel bedrijven die, om hen moverende redenen, de oude spelling nog in de bedrijfsnaam gebruiken.

Een in de KvK vastgelegde bedrijfsnaam blijft zo totdat de eigenaar besluit deze te veranderen.

In familienamen zie je ook nog steeds van den etc. Van den Heuvel als naam blijft correct, van den heuvel afdalen is fout!
Het mooie van de Nederlandse taal is dat het een 'taal in beweging' is.

Als genoeg mensen iets vaak genoeg fout schrijven, wordt het vanzelf voorkeurspelling, en daarna misschien wel goed Nederlands.
Ik begin 🙂 -ernstig (voorheen ernstig)
Het mooie van de Nederlandse taal is dat het een 'taal in beweging' is.

Als genoeg mensen iets vaak genoeg fout schrijven, wordt het vanzelf voorkeurspelling, en daarna misschien wel goed Nederlands.

Absoluut waar, gegeven moment weet je niet beter.

Probleem is alleen, als je iets fout leert en je doet dit al sinds de tijd dat je van school af kwam, dan leer je die fouten ook niet zogauw af.

Vooral oudere mensen hebben er dan moeite mee.

Kom ik weer terug op mijn eerste reactie waar ik zei, dat je gegeven moment niet beter weet.

Overigens is wel de vraag, wat is de juiste spelling, was dat de spelling die voor de allereerste keer in ons leven kwam of was dat de spelling van latere jaren?

To be or not to be, said Shakespear

Dan nog wat, ik was nog niet zolang geleden aan het googlen naar de Nederlanse taal en ik vernam uit informatie dat het van Nederlandse volkeren  afhangt hoe Nederlands gespeld word.

De een speld haalt met een d; dus zo: Haald en de ander speld het met een t op het eind.
Ik begin -ernstig (voorheen ernstig)

Goed plan!

dat het van Nederlandse volkeren afhangt hoe Nederlands gespeld word.

Bedoel je dat het per dialect kan verschillen, of per land waar men Nederlands spreekt/schrijft?
Ik begrijp je context Ernst, eerlijk gezegd had ik daar niet bij stilgestaan.

Het is per dialect; ik ga die info opzoeken, dan legt het wat makkelijker uit.

Dialect is eigenlijk meer dat praten, Nederlands schrijven zullen ze heus wel kunnen, althans daar ga ik wel vanuit.

Per land hierin Nederland kan natuurlijk niet, de Allochtonen in ons land hebben het weer anders geleerd dan wij, maar dat bedoelde ik dus niet, in de jaren 60 en begin 70 had je nog niet zoveel Buitenlanders hierin Nederland.

Zoals ik al zei, ik ga kijken of ik het kan vinden wat ik vorig jaar op Internet via Google gevonden had, heb ik die info weer gevonden, plaats ik die link hier.

Tot later
Dan zal ik ook eens een and(e)ré 😉 manier van dialect gebruiken om aan te geven dat we toch wel een apart volkje zijn. :rolleyes:

In ABN termen spreken we over een ingang van de weide.

Waar ik vandaan kom spreken we van ingat, een deel van mijn familie spreekt van slag en weer een ander deel van hekkegat.

Alles in Brabant te vinden op een afstand van ongeveer 10 km en 35km van mijn adres.... 🆒

Dus uiteindelijk 3 verschillende woorden met 1 betekenis.......... Ingang.
We zijn ook een apart volkje. Het belangrijkste van alles is hoe wij de woorden ook mogen spellen zoals wij geleerd hebben, dat wij van binnen een goed mens zijn en leuk met elkaar kunnen communiceren zonder elkaar voor rotte vis uit te maken.
Beste Friesian,

Een ander leuk detail in de spelling is de verschillende betekenissen van een woord in dezelfde taal, maar in een andere omgeving (streek/land).

Als voorbeeld 'poepen', in NL een vrij onschuldig woord, in Vlaanderen (ook Zeeuws-Vlaanderen) heeft dat woord een heel andere betekenis (de nieuwsgierigen kunnen Google gebruiken :))

Ook de evolutie van onze taal in andere landen geeft geinige resultaten, vooral het Zuid-Afrikaans geeft hilarische (voor ons) voorbeelden:

druppypie - infuus

verneukpoep - kunstmest

lugwaardin - stewardess

En als (voorlopige) afsluiting deze heel bijzondere::)

Volgens het woordenboek is soutpiem het Afrikaner scheldwoord voor Engelstaligen, die met één been in Afrika, en het andere in Engeland staan - een psychologische spreidstand waarbij een zeker lichaamsdeel in de oceaan komt te bungelen.
een psychologische spreidstand waarbij een zeker lichaamsdeel in de oceaan komt te bungelen.

Soms is het zo jammer dat ik iets meteen voor me zie...

Reageer