.

Roamen in het binnenland

  • 29 October 2016
  • 7 reacties
  • 198 Bekeken

Reputatie 7
Badge +9
Ik weet niet of dit omgekeerd ook in Nederland geldt, maar Nederlanders en andere buitenlanders die naar het Verenigd Koninkrijk komen hebben een aanzienlijk beter bereik over het hele land dan de Britten zelf. De reden is dat toeristen uit verschillende partner-netwerken kunnen kiezen, maar in je eigen land is roaming vooralsnog niet mogelijk, en als jouw provider op jouw locatie een zwak signaaltje heeft of zelfs helemaal geen dekking biedt dan heb je pech. Daar willen ze hier iets aan doen: ook binnen je eigen land zou je moeten kunnen "roamen":

http://www.bbc.co.uk/news/uk-37808943

Totdat dit werkelijkheid wordt hou ik altijd maar een Nederlands Simyo simkaartje bij de hand voor het geval ik wil bellen op een plek waar mijn UK provider Three een zwart gat heeft!!

7 reacties

Er is een klein puntje, Scotsman. In Nederland is Tele2 aan het roamen op het netwerk van T-Mobile. Tele2 heeft een eigen (het 4e) 4G netwerk. Daar waar geen 4G dekking is val je terug op 2G/3G van T-Mobile.
Reputatie 7
Badge +9
Volgens mij is dit niet helemaal hetzelfde Friesian. Als Tele2 klant gebruik je in Nederland altijd het 2G/3G netwerk van T-Mobile, je hebt geen keuzemogelijkheid om te switchen naar een ander 3G netwerk bijvoorbeeld Vodafone of KPN als op een bepaalde plek het 3G signaal van Tele2 te kort schiet. Een kenmerk van roaming is dat je als klant zelf kan kiezen op welk netwerk je inlogt. Dat kan dus op dit moment alleen als je in het buitenland bent, je kunt dan elke provider kiezen waar je huis-provider (Simyo/KPN in ons geval) een roaming-overeenkomst mee heeft. Je telefoon zal dan meestal het netwerk kiezen met het sterkste signaal maar het gebeurt ook dat je provider thuis de simkaart zo heeft ingesteld dat sommige buitenlandse netwerken worden voorgetrokken ook al is hun signaal niet het sterkste. Het voorstel dat hier in de UK is gelanceerd gaat er om dat je ook in je woonland een alternatief netwerk zou moeten kunnen kiezen als je eigen provider die je simkaart heeft geleverd onvoldoende dekking biedt.
Scotsman, de wereld van Tele2 is mij niet onbekend. Geloof me maar. 🙂 Er is zelfs een robot actief geweest, er zijn een aantal keiiiiiiiigoeje Simyo lui die mij kennen van Tele2. 🆒
En nog steeds heeft ut paerdjuh geen suikerklontjes, bah flauw. ;)

Tele2 heeft een eigen 4G netwerk en maakt gastgebruik van T-Mobile.
Dus toestellen ingesteld GSM....GSM/WCDMA....LTE (automatisch) kunnen wanneer nodig switchen tussen Tele2 en T-Mobile netwerk... zoals gezegd een klein puntje.
Reputatie 7
Badge +9
OK, dat kun je dus als een vorm van roaming beschouwen, hoewel het voorstel hier in de UK tot doel heeft te bewerkstelligen dat je elk willekeurig ander netwerk moet kunnen kiezen, dus niet alleen een provider waar jouw huisprovider een overeenkomst mee heeft (zoals kennelijk Tele2 en T-Mobile in Nederland).
Reputatie 3
Badge +5
Hoi Scotsman,

Wat interessant! Enorm bedankt voor het delen! Het zou wat zijn om roaming toe te staan in het binnenland. Denk dat er dan veel problemen qua storingen, slecht bereik, etc, verholpen wordt. Ook zal het een effect hebben op de concurrentiestrijd. Interessant.

Tussen Tele2 en T-Mobile is er inderdaad een soort roaming overeenkomst, maar wat Scotsman bedoelt is op veel grotere schaal.

Voor nu is het mij nog moeilijk in te beelden 😛. Met de tijd zullen we het zien.

Groetjes,
Ilias
Reputatie 7
Badge +9
Als de vier Nederlandse netwerkproviders gaan samenwerken door roaming op elkaars netwerk toe te staan, opent dat ook een weg om de krachten te bundelen en de rode plekken op de Nederlandse dekkingskaart (zie plaatje) waar het bereik beneden peil is gezamenlijk weg te werken. Het plaatsen van 1 mast in een landelijk gebied is goedkoper dan het plaatsen van 4! Leve het poldermodel zou ik zeggen (of bestaat dat niet meer, ik ben al een tijdje weg uit Nederland!)



Bron: http://nos.nl/artikel/2140588-tientallen-dorpen-hebben-nog-altijd-nauwelijks-mobiel-bereik.html
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Scotsman,

Dat zou inderdaad echt heel handig zijn! Ik weet niet of de huidige markt dat toestaat, maar het zou alle consumenten wel lekker blij maken natuurlijk.

Volgens mij bestaat het poldermodel nog wel 😉

Groetjes,
Jihane

Reageer