.

Vraag

Mobiele telefoon veroorzaakt oorsuizen

  • 26 March 2012
  • 1 reactie
  • 1341 Bekeken

Badge +1
Ik heb tijd gehad dat ik nogal last heb gehad van oorsuizen. In Duitsland ben ik toen verder geholpen zie http://www.oorsuizen.net


Wat denken jullie hiervan? Bericht uit de Telegraaf:


WENEN - Het regelmatig gebruiken van een mobiele telefoon verhoogt het risico op oorsuizen. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Wenen.
De onderzoekers hebben het belgedrag van honderd personen met de aandoening vergeleken met honderd andere personen zonder de aandoening. Van de oorsuizers had 38 procent er last van in het linkeroor, 27 procent in het rechteroor en 35 procent in beide oren.
Mensen die de afgelopen vier of meer jaar een mobiele telefoon gebruikten aan één oor maken twee keer zoveel kans om last te krijgen van oorsuizen als mensen die dit niet doen. Drie jaar mobiel bellen verhoogt het risico met 23 procent. Bellers die langer dan tien minuten per dag de telefoon aan hun oor hebben, verhogen het risico met 71 procent.
Zo'n 10 tot 15 procent van de volwassen heeft last van chronisch oorsuizen, 3 procent heeft dit zo erg dat het hun dagelijks leven beïnvloed. Zij lijden bijvoorbeeld aan slapeloosheid, doordat ze voortdurend sis-, fluit-, brom- of pieptonen horen. De laatste jaren neemt het aantal gevallen toe. De aandoening is niet te genezen.
Onderzoeker Hans-Peter Hutter geeft toe dat mensen met oorsuizen hun mobiele telefoongebruik kunnen hebben overschat, maar toch is hij ervan overtuigd dat er een verband is. De straling van de telefoon zou het kwestbare binnenoor kunnen aantasten, denkt hij. Ook de druk van de telefoon tegen het oor zou een bijdrage kunnen leveren aan het ontstaan van oorsuizen.

1 reactie

Reputatie 5
Badge +10
Leuk gegeven, maar is er bijvoorbeeld ook rekening gehouden met dagelijkse werkzaamheden van de personnen of hobby's? Ik kan me voorstellen dat ook dit soort factoren van invloed kunnen zijn. Het bezoeken van concerten of dancefeesten, lijkt me bijvoorbeeld een stuk schadelijker voor je gehoor.

Reageer