.

Kattenverjager hoge fluittoon

  • 30 June 2013
  • 14 reacties
  • 3087 Bekeken

Badge +1
http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/238345
www.radio1.nl/items/81308-ziek-van-kattenverjager

Er wordt geadverteerd dat het geluid onschadelijk en onhoorbaar is voor de mens. Maar is dit wel zo? De kattenverjager geeft soortgelijke pieptoon af als een Mosquito. Vooral kinderen hebben last van deze harde geluiden van 140dB. Zo heeft onze dochter van 2 jaar haar oren tot bloedens toe open gekrabd, nadat zij het geluid hoorde van dit apparaatje. Er zitten lampjes op dat ze zo interessant vond. Het apparaat staat voor in de tuin en dan kom je vlakbij je oren bij de box. 

Heeft u hier ook ervaring mee? Dan hoor ik dat graag in het forum. 

Het apparaatje ziet er zo ui:

http://www.postordershop.nl/Images/Thumbnail/Fixed299/SolarTuinwachterNieuw.jpg

14 reacties

Badge +1
Klopt kinderen horen die fluittoon
Vroeger als kind hoorde je ook bij je tv een hoge toon van de hoogspanning oudere mensen hoorde dit niet
Kan me herinneren dat ik het als kind heel vervellend vond die hoge toon, nu met moderne tv heb je dit niet meer, dus die hoge toon die je kind hoort kan wel kloppen, hoe ouder je word hoor je de hoge tonen niet meer, er zou eigenlijk een waarschuwing op moeten staan dat kleine kinderen er hinder van kunnen ervaren
Badge +1
Zie ook: http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/238345
Badge +8
http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/238345
www.radio1.nl/items/81308-ziek-van-kattenverjager

Er wordt geadverteerd dat het geluid onschadelijk en onhoorbaar is voor de mens. Maar is dit wel zo? De kattenverjager geeft soortgelijke pieptoon af als een Mosquito. Vooral kinderen hebben last van deze harde geluiden van 140dB. Zo heeft onze dochter van 2 jaar haar oren tot bloedens toe open gekrabd, nadat zij het geluid hoorde van dit apparaatje. Er zitten lampjes op dat ze zo interessant vond. Het apparaat staat voor in de tuin en dan kom je vlakbij je oren bij de box. 

Heeft u hier ook ervaring mee? Dan hoor ik dat graag in het forum. 



Hoi vragenvragen,

Wat een nare ervaring moet dat geweest zijn. 😞 Ik had er nog nooit van gehoord.
Ik ben benieuwd of andere mensen hier op het forum er wel eens van hebben gehoord, of er mee in aanraking zijn gekomen.

Groetjes,
Charlene
Badge +1
In de Volkskrant van 1 juli 2013 stond een artikel:

Veroorzaken piepende kattenverjagers gehoorklachten?
RONALD VELDHUIZEN ? 01/07/13, 00:00
De kattenmosquito, een luid piepend apparaatje, jaagt ongewenste gasten zoals poepende katten de tuin uit. Onbedoeld blijken kinderen en sommige volwassenen de pieptoon ook te horen. Leidt dat tot gezondheidsproblemen?

Het principe achter de kattenmosquito is hetzelfde als dat van een hondenfluitje: mensen horen het ultrasone geluid niet. maar voor andere beesten is het luid en duidelijk. De pieptoon van de kattenverjager kan echter zo laag afgesteld worden dat ook volwassenen hem horen.

De Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit krijgt jaarlijks klachten van bezorgde mensen. Een van hen nam contact op met de Volkskrant: hij heeft last van oorsuizen - officieel tinnitus - en vreest dat hij door de kattenmosquito van zijn buurvrouw gehoorschade heeft opgelopen.

Dat zou kunnen, zegt Jan de Laat, klinisch-fysicus en audioloog aan het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC). 'Als je bijvoorbeeld elke dag opnieuw 80 decibel aanhoort, kan er gehoorschade ontstaan.' Hij heeft het dan over decibel A: 'Dat is gecorrigeerd voor het menselijk gehoor.

Hoe luid is dat, 80 dB(A)? Een keukenblender, maaimachine of een haardroger. Of de pieptoon van de kattenverjager ook in dat rijtje past is onduidelijk. We testen het apparaat daarom in het geluidslab van het LUMC. De Laat plaatst de meetapparatuur op een meter afstand. Met een scherpe piep begint de mosquito te loeien, waarna de toonhoogte klimt. De audioloog leest de geluidsmeter af: 'Tussen de 70 en 80 dB(A).'

Dat duidt niet per se op schade. 'Deze waarden gelden enkel op een meter afstand. Hoe verder, hoe meer het geluid afzwakt, juist bij hoge tonen', zegt De Laat. Hij raadpleegt een collega, die aan het rekenen slaat. Uit die analyse blijkt dat op tien meter afstand van de geluidssterkte nog maar 60 dB(A) overblijft, en op twintig meter afstand slechts 54 dB(A). 'Dat is best hard', zegt de collega. Maar gehoorverlies krijg je er niet van, dat weten ze beiden zeker.

Het sluit volgens De Laat niet uit dat het ding geen tinnitus veroorzaakt. 'Een luid en irritant geluid dat zich herhaalt, kan bij overgevoelige mensen al voldoende zijn om een blijvende piep in de oren te veroorzaken', zegt hij.

Rilana Cima, tinnitusonderzoeker aan de universiteit van Maastricht, twijfelt of niet-schadelijke hinder van de kattenmosquito direct leidt tot oorsuizen. Wel denkt ze dat mensen die al lijden aan tinnitus er meer last van krijgen zodra ze gaan opletten welke geluiden ze in de omgeving horen.

Geluidshinder van een kattenmosquito kan via psychologische mechanismen tinnitusklachten verergeren als een soort neerwaartse spiraal, legt Cima uit. 'Zodra iemand een geluid hoort en daar een sterke negatieve betekenis aan geeft door reacties als angst of irritatie, wordt de associatie tussen die twee alsmaar sterker wanneer het geluid zich herhaalt.'

Van collega's hoort Cima dat tinnituspatiënten inderdaad extra last ervaren door de kattenmosquito. Ook De Laat verwacht nieuwe patiënten: 'Ik denk dat ik maar zo'n apparaat ga bestellen. Vaak willen patiënten van mij weten hoe zo'n ding werkt.'
Badge
Er is ook een meldunt geopend. Veel van de kattenverjagers werken met dezelfde geluiden als de Mosquito. Het meldpunt is te vinden op http://www.pieptonen.nl
Reputatie 5
Badge +11
Hi capaciteit,
Bij mij in het dorp hangt ook zo'n mosquito. Omwonenden kunnen een 06 nummer bellen als jongeren overlast veroorzaken en dan gaat dat apparaat piepen.
Volgens mij hebben ze 'm nog nooit gebruikt.
Reputatie 1
Badge +8
Ik liep van het weekend ook langs zo'n ding en ik hoorde hem ook duidelijk. Toch een teken dat er niets mis is met mijn oren denk ik maar :)
Het geluid was inderdaad best hard en je wilt er inderdaad niet naast staan. Ik vraag me ook af of het uberhaupt werkt en of de overlast niet groter is dan het gewin... Het zou me niets verbazen dat zo'n ding er op een avond niet meer staat, mocht ik er naast wonen.. :rolleyes:
Reputatie 5
Badge +11
Het zou me niets verbazen dat zo'n ding er op een avond niet meer staat, mocht ik er naast wonen..

Nu maar hopen dat zo'n ding dan Daxy proof is 😛
Reputatie 4
Badge +8
Zo'n ding zou absoluut niet koorelle proof zijn! Ik had ooit een app met een honden afschrik hoge toon, omdat mijn hond (Shetland Sheepdog) al diverse malen door honden was aangevallen, zomaar zonder aanleiding. Nadat ik die vreselijke gluit één keer heb gebruikt om een hond af te schrikken, is het gehoor van mijn hond enorm afgenomen.... Dom dom dom, nooit aan gedacht dat dit zo'n neven effect zou hebben. App gelijk verwijderd.
Reputatie 5
Badge +11
Ooh, bah :(
Als je kunt aantonen dat het door die app is gekomen zou ik stappen ondernemen :mad:
Reputatie 4
Badge +8
Nee Ernst, dat kan ik nooit hard maken....
Badge +1
Daxy: weet u ook waar de Mosquito staat opgesteld? En wat is de locatie? Dan kan het meldpunt mosquito actie voor u ondernemen. U kunt ze bereiken via e-mail ********* en dan apenstaartje gmail.com of bel met 06********.

Zie ook www.pieptonen.nl
Reputatie 5
Badge +11
Hoi vragenvragen,

Ik heb je telefoonnummer en mailadres even verwijderd. Wanneer een andere forumgebruiker contact met je wil opnemen kunnen ze je ook een privébericht sturen. Of jij hen.

Er is ook een meldpunt hoge pieptonen:

www.pieptoon.jouwweb.nl 

Reageer