Skip to main content
Hallo,

Ik ben dit weekend onaangenaam verrast. In 2011 hebben wij voor onze zoon een simkaart bij Simyo gekocht prepaid (dus zou veilig zijn qua kosten), en met enige regelmaat zetten wij een tegoed op zijn telefoon (gemiddeld 10 euro). Daar hij niet zoveel belt en sms't is dit doorgaans voldoende.



Tot nu toe twee keer een “internet kaart” gekocht zodat hij ook (op kamp) gebruik kan maken van internet (zij het beperkter dan via WIFI). Beide keren is dit prima bevallen omdat het internetverkeer direct gestopt werd zodra zijn tegoed op was.



Afgelopen zaterdag proberen wij onze zoon te bellen maar kunnen hem echter niet bereiken (geluid van een afsluiting), daar we hem echter vlak daarna zien hebben we hier geen verdere aandacht aan besteed.



Als we 's avonds onze mail nakijken zien we een drietal mailtjes:

1. de melding dat het saldo onder de 2 euro is (wat normaliter voor ons het signaal is om zijn saldo op te waarderen)

2. een bericht dat het telefoonnummer geblokkeerd is omdat er meer dan 100 euro negatief saldo is (!!!)

3. een bericht dat er meer dan 5 MB internet verbruik is en dat een internetbundel geadviseerd wordt.



Omdat we hier nogal van geschrokken zijn gaan we even kijken op "mijn simyo" en zien tot onze schrik dat er een bedrag van bijna 200 euro negatief op zijn saldo staat.

Het schrikeffect moge duidelijk zijn. Zoon wakker gemaakt, gevraagd wat er gebeurd is etc. Snel gekeken op de geschiedenis waar 2 sms jes vermeld staan, geen telefoon en geen internet. (zaterdagavond 23.30 uur). We snappen er dus ook niets van en schrijven een mailtje naar simyo waar binnen 3 werkdagen een reactie op gaat komen. Toch laat dit je niet los. Blijven zoeken en wat blijkt: internet verkeer wat via het kopje "mijn verbruik" te vinden is (maar nog niet verwerkt in de geschiedenis).

met een tarief van 10 cent per 100KB kom je dan als snel op zo'n 2GB!!



Ik ben best gecharmeerd van de melding dat mijn saldo onder de 2 euro komt, dit is voor ons een duidelijk en helder signaal geweest in de afgelopen twee jaar, snap ook dat er vanaf een bepaald bedrag (blijkbaar 100 euro) een buiten gebruik stelling plaatsvind (hoewel ik denk dat gebeld kunnen worden dan toch een service openlaat) maar ben allerminst gecharmeerd dat een "afmaaksessie" dergelijke exorbitante bedragen mag genereren voor een prepaid kaart terwijl het overschrijden van een lager bedrag al reden tot buiten gebruikstelling is. Tevens verbaast het me dat bij een vooraf gekochte bundel er bij overschrijding een blokkering mogelijk is maar er voor gekozen wordt om dit niet  altijd te gebruiken.



Het vertrouwen wat ik in het prepaid systeem had is hiermee akelig verminderd en ik heb dan ook geen idee op dit moment hoe ik hier het beste mee om kan gaan. Enerzijds ben ik verschrikkelijk boos en teleurgesteld anderzijds snap ik de commerciële doelstelling (denk ik). Ik kan me echter moeilijk vinden in deze vorm van geld verdienen omdat ik ervanuit zou gaan dat een download (want dat zal het wel zijn geweest) niet 2 GB zal zijn en er dus meerdere downloads moeten zijn geweest. Mijn gevoel zegt dat na de eerste download er geen nieuwe meer gestart zouden mogen worden en dat de schade daarmee dus beperkt had kunnen worden. Ook kan ervoor gekozen worden om boven een bepaald bedrag het gebruik volledig te stoppen om verdere problemen te voorkomen. Nog beter is echter om gebruik van internet bij een negatief saldo direct te stoppen.



Ik ben overigens van mening dat een prepaid nooit een zwaar negatief saldo mag opleveren (ondanks goede bedoelingen om een gesprek af te maken). Dus een gesprek of SMS afmaken onder "0" snap ik, internetverkeer onder 0 snap ik niet.



Graag zou ik eens van gedachten wisselen hoe hiermee omgegaan kan worden en wat ik nu het beste kan doen. Deze rekening is een bitter "kerstcadeau". Ook krijgt de slogan "Simyo, Gewoon slim" voor mij nu een hele andere betekenis
met een tarief van 10 cent per 100KB kom je dan als snel op zo'n 2GB!!


10 cent/100KB = 1 euro / MB. Dan kom je op 200 MB uit. Dat is een korte aflevering uitzendinggemist of redelijk groot youtube filmpje.



Dit negatieve beltegoed is voor iedereen een best groot hekelpunt. Simyo krijgt/verwerk met een vertraging de verbruik gegevens. Dit resulteert in een hoop dingen. Waarschuwingen die (te) laat komen, afsluitingen die (te) laat komen. Dit probleem ligt nu helaas helemaal bij de klant. Bijvoorbeeld blokkeert Simyo abonnees bij 75 euro/dag buiten de bundel. Als ik echter een heleboel verbruik kan ik daar niet op rekenen. Stel ik krijg een 'virus' op mijn mobiel dan kan ik zomaar tientallen gigabytes gebruiken voordat Simyo dat verwerkt heeft. Helemaal theoretisch kan ik in iets meer dan een uur 1500 euro kwijt zijn.



Met de situaties die jij omschrijft is Simyo soms best coulant. Ik heb wel eens gelezen dat Simyo het saldo eenmalig terug heeft gezet op 0.



De beste manier om hiermee om te gaan is afhankelijk waarvoor prepaid wordt gebruikt. Alleen voor bellen en smsen, dan kun je op mijn simyo"internet op je mobiel" uitzetten. Dan is internetten niet mogelijk. Simyo registreert dat ook, dus mocht het toch werken is dat Simyo's probleem. Op kamp kun je het weer aanzetten en gelijk een bundel aanschaffen. Natuurlijk is het dan nog steeds oppassen geblazen met de hoeveelheid MBs, maar dat is het altijd. Met de optie "Internet op je mobiel" uit is Simyo prepaid best risicoloos.



Als dat internet toch ook vaak gebruikt wordt met de prepaid aansluiting is een abonnement misschien te overwegen. MBs zijn in abonnementen veel goedkoper. Bij het uitzoeken moet ook aandacht gegeven worden aan wat er gebeurd als de MBs op zijn. KPN en T-mobile sim-only abonnementen krijgen bijvoorbeeld veel minder snel internet (ECHT TRAAG!), maar daardoor krijg je geen extra kosten. Simyo en vodafoon rekenen een bedrag per MB als de MBs op zijn. Robin mobiel heeft onbeperkt aantal MBs, dus kunnen ze niet op en Telfort blokkeert het internet als de MBs op zijn.



Simyo heeft een hoop goeie bedoelingen, maar die late waarschuwingen en die vertraging is en blijft een ZEER GROOT nadeel aan Simyo.



Ik wil best even rondkijken naar wat alternativen (prepaid) providers, maar zonder een idee van het verbruik en hoeveel beltegoed gebruikt wordt, is dat niet te doen.
Zojuist gesproken met een vriendelijke dame van de helpdesk die na het aanhoren van mijn relaas mij heel correct heeft uitgelegd wat er gebeurd is en hoe dit hoge saldo is ontstaan zonder dat dit door Simyo is gestopt.



Tevens is mij aangeboden dat het bedrag naar 0 wordt teruggezet, waarna wij daarna door storting van een bedrag het nummer weer kunnen deblokkeren.



Dat ik dit met plezier wil accepteren spreekt voor zich. Hulde voor deze oplossing!! Natuurlijk zijn zowel wij (de ouders) als mijn zoon zeer blij met dit voorstel en wachten dan ook met spanning het vervolg af, maar dit rangschik ik toch wel onder de noemer service met een grote S.



Mijn vertrouwen in prepaid is door deze dame weer hersteld. Ik ben er dan ook zeer content mee.

Angelique; BEDANKT :-)



als reactie op het bericht van Groentjuh, mijn dank voor je suggesties, wij hadden het internet direct na het ontdekken ook uitgezet en zijn geenszins van plan dit weer te activeren. Wel bedankt voor je reactie en de ingesloten tip. maar met deze oplossing hoef ik niet over te stappen.
Hallo,

Ik ben dit weekend onaangenaam verrast. In 2011 hebben wij voor onze zoon een simkaart bij Simyo gekocht prepaid (dus zou veilig zijn qua kosten), en met enige regelmaat zetten wij een tegoed op zijn telefoon (gemiddeld 10 euro). Daar hij niet zoveel belt en sms't is dit doorgaans voldoende.



Tot nu toe twee keer een “internet kaart” gekocht zodat hij ook (op kamp) gebruik kan maken van internet (zij het beperkter dan via WIFI). Beide keren is dit prima bevallen omdat het internetverkeer direct gestopt werd zodra zijn tegoed op was.



Afgelopen zaterdag proberen wij onze zoon te bellen maar kunnen hem echter niet bereiken (geluid van een afsluiting), daar we hem echter vlak daarna zien hebben we hier geen verdere aandacht aan besteed.



Als we 's avonds onze mail nakijken zien we een drietal mailtjes:

1. de melding dat het saldo onder de 2 euro is (wat normaliter voor ons het signaal is om zijn saldo op te waarderen)

2. een bericht dat het telefoonnummer geblokkeerd is omdat er meer dan 100 euro negatief saldo is (!!!)

3. een bericht dat er meer dan 5 MB internet verbruik is en dat een internetbundel geadviseerd wordt.



Omdat we hier nogal van geschrokken zijn gaan we even kijken op "mijn simyo" en zien tot onze schrik dat er een bedrag van bijna 200 euro negatief op zijn saldo staat.

Het schrikeffect moge duidelijk zijn. Zoon wakker gemaakt, gevraagd wat er gebeurd is etc. Snel gekeken op de geschiedenis waar 2 sms jes vermeld staan, geen telefoon en geen internet. (zaterdagavond 23.30 uur). We snappen er dus ook niets van en schrijven een mailtje naar simyo waar binnen 3 werkdagen een reactie op gaat komen. Toch laat dit je niet los. Blijven zoeken en wat blijkt: internet verkeer wat via het kopje "mijn verbruik" te vinden is (maar nog niet verwerkt in de geschiedenis).

met een tarief van 10 cent per 100KB kom je dan als snel op zo'n 2GB!!



Ik ben best gecharmeerd van de melding dat mijn saldo onder de 2 euro komt, dit is voor ons een duidelijk en helder signaal geweest in de afgelopen twee jaar, snap ook dat er vanaf een bepaald bedrag (blijkbaar 100 euro) een buiten gebruik stelling plaatsvind (hoewel ik denk dat gebeld kunnen worden dan toch een service openlaat) maar ben allerminst gecharmeerd dat een "afmaaksessie" dergelijke exorbitante bedragen mag genereren voor een prepaid kaart terwijl het overschrijden van een lager bedrag al reden tot buiten gebruikstelling is. Tevens verbaast het me dat bij een vooraf gekochte bundel er bij overschrijding een blokkering mogelijk is maar er voor gekozen wordt om dit niet  altijd te gebruiken.



Het vertrouwen wat ik in het prepaid systeem had is hiermee akelig verminderd en ik heb dan ook geen idee op dit moment hoe ik hier het beste mee om kan gaan. Enerzijds ben ik verschrikkelijk boos en teleurgesteld anderzijds snap ik de commerciële doelstelling (denk ik). Ik kan me echter moeilijk vinden in deze vorm van geld verdienen omdat ik ervanuit zou gaan dat een download (want dat zal het wel zijn geweest) niet 2 GB zal zijn en er dus meerdere downloads moeten zijn geweest. Mijn gevoel zegt dat na de eerste download er geen nieuwe meer gestart zouden mogen worden en dat de schade daarmee dus beperkt had kunnen worden. Ook kan ervoor gekozen worden om boven een bepaald bedrag het gebruik volledig te stoppen om verdere problemen te voorkomen. Nog beter is echter om gebruik van internet bij een negatief saldo direct te stoppen.



Ik ben overigens van mening dat een prepaid nooit een zwaar negatief saldo mag opleveren (ondanks goede bedoelingen om een gesprek af te maken). Dus een gesprek of SMS afmaken onder "0" snap ik, internetverkeer onder 0 snap ik niet.



Graag zou ik eens van gedachten wisselen hoe hiermee omgegaan kan worden en wat ik nu het beste kan doen. Deze rekening is een bitter "kerstcadeau". Ook krijgt de slogan "Simyo, Gewoon slim" voor mij nu een hele andere betekenis




Hoi Dick-deVos,



Ik lees dat het je al goed is uitgelegd door Angelique. Ik heb je complimenten ook doorgegeven aan haar. Dat vinden we bij Simyo heel belangrijk dat je zo te woord wordt gestaan.

De mogelijkheid om onder 0 te komen op een Prepaid aansluiting is voor sommige klanten niet wenselijk. Anderen zijn er weer heel blij mee, blijkt uit recente reacties. Vooral met data zonder bundel kunnen de kosten oplopen, omdat in 1 sessie best wat kan worden gedown- of -upload. Even een filmpje op Youtube, of een liedje streamen..

Het is echt niet de bedoeling om mensen zo te laten schrikken. De emailtjes met de waarschuwingen, zijn ook als sms naar het toestel gestuurd. Ik ben blij dat je gerustgesteld bent door de oplossing die we hebben geboden. Die is ook al uitgevoerd, dus als jullie opwaarderen, kan je zoon weer bellen. Let wel op dat de mogelijkheid om onder 0 te komen, zal blijven bestaan.



Groetjes,

Charlene

Reageer