.

Beantwoord

Wat zijn de kosten per MB bij een extra internetbundel?

  • 3 November 2016
  • 13 reacties
  • 294 Bekeken

Badge
Mijn bundel van 500MB loopt vandaag af. Daarbij verdwijnen 48 ongebruikte MB. Dat betekent dat ik 7,50 heb betaald voor 452MB.
De kosten per MB zijn dus meer dan 1,5 cent per MB zoals Simyo beweert. Als ik al de MBs op wil maken is de kans groot dat ik over de 500MB heenga. Ook dan zijn de kosten meer dan 1,5 cent per MB.
Is het mogelijk om het dataverbruik te beperken tot 500MB zodat inderdaad de beloofde 1,5 cent per MB wordt gehaald?
Voor zover ik weet niet, dus is het eigenlijk een slimme manier (of een valse manier) om meer te verdienen dan de 1,5 cent per MB waarmee deze bundel wordt aangeprezen.
icon

Beste antwoord door Jihane 4 November 2016, 15:49

Bekijk originele reactie

Simyo moet het mogelijk maken een maximum in te stellen voor gebruike MBs


13 reacties

Hoi,

Je maakt een kleine reken fout.

Je schaft bij Simyo bundels aan voor een x bedrag met een geldigheidsduur van een maand. Hoe je die MB's opmaakt is aan jouw als klant. Als jij dus na een maand niet alle MB's hebt opgemaakt betekend dat niet dat je een ander tarief berekend krijgt.

Alleen als je meer dan je aangeschafte MB's verbruikt dan krijg je een hoger tarief van 15 cent per MB.

Als tip kan ik je meegegeven dat de meeste telefoons een interne datameter hebben die je wel op een maximum kan instellen. Heeft jouw telefoon die niet dan zijn daar ook verschillende apps voor te vinden.

https://www.simyo.nl/tarieven/prepaid
Data monitor apps, gegevensgebruik.....kunnen AFWIJKEN van wat je provider registreert! !
Reputatie 7
Badge +9
Het klopt wat la.rs zegt. De prijs per MB die Simyo voorrekent als je een databundel neemt gaat er van uit dat je de volledige bundel benut. Maar hou je MBs over - tenslotte is een bundel een product met een beperkte houdbaarheid namelijk 30 dagen - dan is de prijs per MB natuurlijk hoger. In het extreme geval dat je van een 1000 MB bundel maar 1 MB hebt gebruikt, betaal je € 10 voor die ene MB. Het is zaak als klant om je kristallen bol er even bij te pakken en te voorspellen hoeveel MBs je in de komende 30 dagen gaat gebruiken, en op basis daarvan de meest passende bundel te kiezen. Dit systeem van bundels (niet alleen bij prepaid maar ook bij sim-only) is vooral een win-win situatie voor providers: ook al verbruikt de klant minder dan de hoeveelheid MBs in een bundel, dan is de provider toch verzekerd van het volledige bedrag dat voor de bundel (vooruit!) betaald moet worden. Gaat de klant aan de andere kant over zijn bundel heen, dan treedt automatisch het veel hogere buiten-bundel tarief in werking, en ook dat is gunstig voor de provider.
Juist Scotty, vandaar ook mijn reactie na die van Raytje. De tekst bij gegevensgebruik op je telefoon is daarin heel duidelijk. Alleen is het wel zo dat de poll niet helemaal klopt. Simyo liegt niet over de prijs.. van de bundel , maar heeft het zo gemaakt dat er voor de klant geen plafond bescherming is o.i.d.... Niet via de SMS als waarschuwing, het is geen HANDREM.
Juist Scotty, vandaar ook mijn reactie na die van Raytje. De tekst bij gegevensgebruik op je telefoon is daarin heel duidelijk. Alleen is het wel zo dat de poll niet helemaal klopt. Simyo liegt niet over de prijs.. van de bundel , maar heeft het zo gemaakt dat er voor de klant geen plafond bescherming is o.i.d.... Niet via de SMS als waarschuwing, het is geen HANDREM. Ik heb de vergelijking al eerder gemaakt met een benzinestation. Zodra ik auto rijd stopt ie als ik niet op tijd tank. Ik kan wel kiezen om op tijd te tanken, doe ik dat niet.......dan zal ik ff te voet moeten met de jerrycan voor benzine.
De jerrycan is de 500 MB die je kunt kopen voor 5 eur. BEELDSPRAAK.

@la.rs
Je bent niet de enige die zich hier vraagtekens stelt. :)
Ik vraag me af, of en hoelang, dit houdbaar is.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi La.rs,

Welkom op het Simyo Forum!

Ik snap heel goed dat je je afvraagt hoe de vork precies in de steel zit. Terechte vraag, en goed dat je 'm hier stelt 🙂 Zoals Raytje al zei, wordt er bij die prijsbeschrijving inderdaad vanuit gegaan dat je de hele bundel op maakt. Als iemand bijvoorbeeld één MB opmaakt, dan heeft diegene (volgens bovenstaande berekening) € 5,- betaald voor een MB. Zo kun je het zien, maar zo zie ik het helemaal niet. Je krijgt namelijk de volle 500 MB. Ook krijg je een sms als je op 80% en als je op 100% van je bundel zit.

Het is helemaal niet de bedoeling dat je het gevoel krijgt dat je benadeeld wordt. De extra MB's zijn juist bedoeld om ervoor te zorgen dat je toch binnen een bundel kunt internetten. Bovendien werkt het ook zo met elke andere bundel 😉 Bij je belbundel wordt er ook vanuit gegaan dat je 'm helemaal op maakt, en hetzelfde geldt voor een reguliere internetbundel. Dat is het model waarin gewerkt wordt.

Ik hoop dat de situatie hiermee wat verhelderd is, maar je kunt altijd je vragen hier stellen!

@ Raytje, Scotsman en Friesian, dank voor de reacties!

Groetjes,
Jihane
Het zou Simyo sieren als de houdbaarheid van data bundels opgerekt zou worden naar bijvoorbeeld een jaar. Eventueel met een prijsaanpassing. Het geeft de Hollander meer het gevoel dat ie krijgt waar die voor betaald. En waarschijnlijk werkt het wederzijds door toenemende belangstelling voor het product. Je zou het zelfs kunnen combineren door met verschillende prijsstelling een bundel met beperkte houdbaarheid en langdurige houdbaarheid en eventuele automatische opwaarding.
Reputatie 4
Badge +3
Hoi Petebeertje,

Bedankt voor je feedback! Ik vind dit een goed idee! Ik zal dit doorsturen naar de desbetreffende afdeling.

Groetjes,
Ashweeta
Reputatie 7
Badge +7
Ik kan me niet voorstellen dat houdbaarheid van bundels niet al diverse malen op de Wall Of Change is geplaatst. Maar er gebeurt niets mee. Dat kan natuurlijk, en aangezien de meeste providers dezelfde korte geldigheid hanteren zal er weinig gebeuren. Het idee is in ieder geval niet nieuw.
Reputatie 6
Badge +5
Hi wimj12,

Het idee is zeker niet nieuw, een grote verandering als deze kunnen we echter niet zomaar doorvoeren. Het is echt niet zo dat Simyo niks doet met de suggesties van klanten die binnenkomen. De ene wens is echter wat makkelijker uit te voeren dan de andere 🙂 Daarnaast is niet altijd alles mogelijk.

Groetjes,
Niels
Reputatie 7
Badge +7
Dat snap ik allemaal, maar zeg dat dan gewoon. Nu wordt er een beetje gedraaid, terwijl je eigenlijk al weet dat er niets mee gedaan wordt.
Reputatie 6
Badge +4
Hoi wimj12,

Ik begrijp je behoefte aan transparantie. Wij proberen ook altijd zo helder en transparant mogelijk te zijn. In dit geval had het geen kwaad gekund inderdaad om even te melden dat de wall of change niet een garantie is dat iets wordt uitgevoerd. Uiteindelijk gaan er andere collega's aan de slag met alle ideeën, hierdoor het lastig is om te zeggen of iets wél of niet haalbaar is. Wat betreft de het verlengen van de houdbaarheidsduur van de databundels heb ik er persoonlijk een hard hoofd in dat dit gaat veranderen. Mocht het echter wel veranderen, dan houden we jullie via e-mails en meldingen op de hoogte natuurlijk. ;)

Groetjes,
Thomas
Reputatie 7
Badge +7
Dat harde hoofd heb ik er ook in. We zijn het eens.
Reputatie 6
Badge +4
Hoi wimj12,

Altijd goed om op één lijn te zitten. ;)

Groetjes,
Thomas

Reageer