Skip to main content
Vraag

Waarom zijn de gesprekken die ik niet heb opgenomen in Turkije toch in rekening gebracht?

  • March 7, 2025
  • 9 reacties
  • 248 Bekeken

Hoi,

Ik heb een vraag over (niet) gemaakte telefoonkosten in het buitenland. Ik ben in februari tien dagen op vakantie geweest in Turkije. Daar werd ik dagelijks (soms meerdere keren) gebeld door mij onbekende nummers (verschillende nummers). Omdat ik weet dat bellen vanuit het buitenland duur is, heb ik niet opgenomen. Mijn telefoon gebruikte ik uitsluitend voor gratis wifi.

 

Echter, op een gegeven moment kreeg ik tijdens mijn vakantie een bericht van Simyo waarin werd medegedeeld dat mijn nummer (tijdelijk) werd geblokkeerd vanwege sterk oplopende kosten. Nu blijkt dat voor al die belletjes die ik niet heb beantwoord, tóch kosten zijn berekend. Volgens jullie overzicht hebben die gesprekken steeds minutenlang geduurd, tot tien minuten toe. De kosten per gesprek liggen steeds zo tussen de €4 en €10. De totale kosten bedragen bijna €110. Ik heb geen idee hoe dat kan. Ik heb immers niet opgenomen. (Telefoon staat ook niet doorgeschakeld.)

 

Ik ben blij dat jullie mijn nummer automatisch hebben geblokkeerd, anders waren de kosten ongetwijfeld nog veel verder opgelopen. Dank daarvoor. Ik wil echter heel graag weten hoe het kan dat ik kosten heb gemaakt voor telefoontjes die ik niet heb opgenomen en of ik die kosten daadwerkelijk dien te betalen. Sowieso wil ik graag weten hoe ik dit in de toekomst kan voorkomen.

 

Ik geef jullie graag in een veilige internetomgeving toegang tot mijn nummer en belgegevens, zodat jullie alles kunnen checken. In mijn gebruikshistorie van de afgelopen jaren kunnen jullie ook zien dat ik normaal gesproken amper belkosten maak. Ik ben al vele jaren zeer tevreden klant bij jullie. Bij voorbaat dank.

9 reacties

Amy
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • March 10, 2025

Hoi ​@Ozlem D,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je hiervan bent geschrokken en hier vragen over hebt.

Ik heb zojuist even meegekeken en ik zie inderdaad dat er gesprekken in rekening zijn gebracht die je zou hebben ontvangen. Als je deze gesprekken niet opneemt maar toch in rekening worden gebracht heeft dit vaak wel te maken met een doorschakeling. Hebben de inkomende oproepen wellicht een voicemail ingesproken? Ook hiervoor worden er dan namelijk kosten in rekening gebracht. 

Ik hoor het graag van je. 

Groetjes,
Amy


  • auteur
  • Beginner
  • March 10, 2025

Hoi Amy,

Bedankt voor je reactie en voor het meekijken. Ik heb nooit voicemail ingesteld, maar ben er inmiddels achter dat ik die blijkbaar automatisch heb. Ik denk echter niet dat dat het probleem kan zijn. Mijn man heeft het even uitgeprobeerd en krijgt inderdaad de voicemail, maar als hij een voicemail achterlaat, krijg ik een melding (1233, u heeft een voicemail). Zo’n melding heb ik bij al die andere telefoontjes nooit gehad. En hoe zouden voicemailtjes kunnen leiden tot telefoontjes van vijf tot tien minuten? 

Er staat overigens één nummer tussen dat ik wel ken, van mijn man, een telefoontje op 27 februari dat ik per ongeluk opnam en meteen weer verbrak (dat is het nummer dat begint met 0649...) Al die andere nummers ken ik niet.

Nogmaals dank. Ik hoor graag weer van je. 

Özlem


Amy
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • March 11, 2025

Hoi ​@Ozlem D,

Bedankt voor de toelichting. Dat zou dan inderdaad een erg lange ingesproken voicemail zijn 😅. 

Ik heb dit even voorgelegd bij onze technische afdeling voor verder onderzoek. Zodra ik hier meer over weet geef ik je een terugkoppeling in dit topic. 

Groetjes,
Amy


  • auteur
  • Beginner
  • March 17, 2025

Hoi Amy,

Bedankt voor het navragen bij je collega’s. Heb je inmiddels al iets van hen vernomen?

Vriendelijke groeten, 

Özlem


Amy
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • March 18, 2025

Hoi ​@Ozlem D,

Bedankt voor je bericht. Helaas heb ik nog geen terugkoppeling ontvangen. Ik zal hen nogmaals een reminder sturen. Hopelijk heb ik snel meer informatie voor je. 

Groetjes,
Amy


  • auteur
  • Beginner
  • April 3, 2025

Dag Amy,

Het is alweer geruime tijd geleden dat ik iets heb gehoord. Heb je inmiddels iets van je collega’s vernomen? 
Groetjes, Özlem


Amy
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • April 7, 2025

Hoi ​@Ozlem D,

Helaas heb ik nog geen duidelijk antwoord ontvangen. Het spijt me dat dit zo lang duurt. Wel wordt er uiteraard nog onderzocht hoe dit heeft kunnen gebeuren. Tot die tijd kan ik helaas weinig voor je betekenen 😔.

Groetjes,
Amy


Amy
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • April 8, 2025

Hoi ​@Ozlem D,

Ik had nog geen terugkoppeling ontvangen maar ben ik vandaag achter de schermen druk bezig geweest om dit voor je te laten uitzoeken en om tot een conclusie te komen. Mijn excuses dat je hier zo lang op hebt moeten wachten.

Er is door meerdere partijen onderzoek gedaan naar de gesprekken maar er wordt aangegeven dat deze gesprekken wel degelijk hebben plaatsgevonden. Helaas kan ik dus weinig voor je betekenen wat betreft de kosten. 

Ik heb me best voor je gedaan maar meer dan dit kan ik niet doen jammer genoeg. 

Mocht je een betalingsregeling willen voor de factuur van februari dan kan ik dit voor je in orde laten maken. Je kan mij hiervoor een privébericht sturen.

Als je verder nog vragen hebt laat het dan gerust weten.

Groetjes,
Amy


  • Beginner
  • April 30, 2025

Ik heb hetzelfde meegemaakt als Ozlem_D en helaas via de chat vanuit Simyo te horen gekregen dat voor de niet-gevoerde gesprekken betaald moet worden. Reden is dat "er gesprekken op de Simkaart zijn geregistreerd”. In mijn geval betreft het de telefoon van mijn zoontje. Die is 11 jaar en met zijn moeder op vakantie in Turkije. Daar is hij in 3 dagen tijd door verschillende nummers gebeld die hij niet heeft opgenomen. Zijn telefoon laat allemaal gemiste oproepen zien. Verder is voicemail niet ingesproken (overigens: voicemail inspreken is in buitenland gratis, zegt Simyo zelf ook, dus wat hierboven is aangegeven klopt niet). Het rare is dat er ook vele onbekende nummers wel als gesprek zijn geregistreerd. Dit is feitelijk niet juist, want mijn zoontje heeft niet opgenomen en de telefoongeschiedenis laat dat ook zien. Het waren vele 'spookoproepen’ (uit vermoedelijk Oostenrijk m.n. omdat ze beginnen met 0043) op verschillende tijden in een periode van 3 dagen die wel op de simkaart zijn geregistreerd gek genoeg. Mijn zoontje was op strand of zwembad en zijn telefoon bleef op de kamer gedurende de dag. Hij is heel verdrietig omdat er wordt beweerd dat er gesprekken zijn geweest die hij niet gevoerd en er ruim 50 euro aan kosten betaald moeten worden. Dit is volstrekt onjuist, je hoeft toch niet te betalen voor een dienst die niet is afgenomen? Het enige dat Simyo zegt is "ja maar, het systeem heeft gesprekken geregistreerd”. Ik heb een beroep gedaan op gezond verstand, coulance en klantvriendelijkheid. Want het is overduidelijk dat hier een vergissing is, een technisch mankement of wat dan ook. Maar hiervoor hoef ik als klant niet de dupe te zijn. Inmiddels is een nieuwe simkaart onderweg omdat de huidige kaart mogelijk gehackt/geskimd is, dat zou een verklaring kunnen zijn, maar dat is allemaal niet duidelijk. Los van dit alles blijf ik van mening dat mij geen kosten in rekening kunnen worden gebracht voor iets wat ik niet heb gebruikt. Ook al zegt een computersysteem dat er wel gesprekken zijn geweest, gezond verstand (een 11-jarig jongetje dat gedurende 3 dagen met verschillende nummers en verschillende tijden zou hebben gebeld met buitenlandse nummers???) en de feiten (telefoongeschiedenis bijv) laten totaal iets anders zien. Ik wil mijn verhaal delen omdat ik niet de enige ben en ik hoop dat Simyo nog van gedachten verandert en de kosten crediteert. Ik ga de rekening in elk geval niet betalen, mijn principes en rechtvaardigheidsgevoel belemmeren dat.