Skip to main content
antwoord

Waarom is er spookverbruik geweest terwijl ik aan het slapen was?

• July 2, 2025
  • 8 reacties
  • 143 Bekeken

Mijn databundel bij Simyo staat uit, en in de instellingen van mijn telefoon zijn geen APN-gegevens ingevuld bij “mobiele data”. Dit is bewust gedaan en ik gebruik mijn Simyo e-sim namelijk nooit voor bellen of internetten. Bedoeling is alleen voor nood. Toch zie ik af en toe dat er kleine hoeveelheden data verbruikt worden.

Ik zou nog kunnen begrijpen dat er tijdens het opnieuw opstarten van de telefoon na een software-update tijdelijk verbinding wordt gezocht, maar dat zou dan alleen mogelijk zijn als de mobiele data-instellingen actief zijn. In mijn geval zijn ze dat niet – de velden zijn leeg.

1. Hoe kan er dataverbruik plaatsvinden als de APN-instellingen leeg zijn en mobiele data uitgeschakeld is?

2. Is het mogelijk dat er aan de kant van Simyo iets geactiveerd staat waardoor er toch verbinding gemaakt wordt?

3. Is er een manier waarop ik kan controleren – of door Simyo kan laten controleren – of mobiele data écht volledig geblokkeerd is op netwerkniveau?

4. Wat doet KPN, bepalen hun het verbruik en geven dat door?

Specifiek kreeg ik melding van dataverbruik op 1 juli rond 23:15 uur. Eigenlijk zelfs drie keer dezelfde meldng, dacht eerst dat het spam was, maar kreeg ook nog een email. Toen gecheckt op de site en zag idd dat er verbruik was geweest. Ik weet 100% zeker dat mijn telefoon toen niet gebruikt werd met de e-sim – sterker nog: deze stond al sinds 22:00 uur in slaapstand met alle netwerkverbindingen uitgeschakeld.

Via de Console en Apple Configurator heb ik vanochtend gekenen naar activiteiten o.a in het log. Op mijn toestel is niets terug te vinden van enig actief programma of proces op dat tijdstip wat data verbruikte. Daarom wil ik graag uitsluiten dat er iets aan de Simyo-kant verkeerd geconfigureerd staat.

Ik hoor graag jullie reactie en mogelijke oplossing.

Moderator: Titel aangepast voor betere vindbaarheid.

Beste antwoord door Amy

Hoi ​@iPadawan,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je hier vragen over hebt. 

Zolang de internetoptie op de simkaart aanstaat (in jouw Mijn Simyo account) dan kan het altijd voorkomen dat er internet wordt verbruikt, ook onbewust. Denk bijvoorbeeld aan een app die nog aanstaat of een update die wordt uitgevoerd en noem zo maar op. Helaas kunnen en mogen wij wegens de privacy wetgeving niet inzien waar het internet aan is verbruikt.

Ik zie dat de internetoptie voorheen aanstond in jouw Mijn Simyo account maar dat deze optie vandaag is uitgezet. Het zou nu dus niet meer moeten voorkomen dat er internetverbruik wordt afgeschreven van je beltegoed! 

Hopelijk geeft dit meer duidelijkheid. 

Mocht je nog vragen hebben laat het dan gerust weten.

Groetjes,
Amy

8 reacties

Amy
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • antwoord
  • July 2, 2025

Hoi ​@iPadawan,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je hier vragen over hebt. 

Zolang de internetoptie op de simkaart aanstaat (in jouw Mijn Simyo account) dan kan het altijd voorkomen dat er internet wordt verbruikt, ook onbewust. Denk bijvoorbeeld aan een app die nog aanstaat of een update die wordt uitgevoerd en noem zo maar op. Helaas kunnen en mogen wij wegens de privacy wetgeving niet inzien waar het internet aan is verbruikt.

Ik zie dat de internetoptie voorheen aanstond in jouw Mijn Simyo account maar dat deze optie vandaag is uitgezet. Het zou nu dus niet meer moeten voorkomen dat er internetverbruik wordt afgeschreven van je beltegoed! 

Hopelijk geeft dit meer duidelijkheid. 

Mocht je nog vragen hebben laat het dan gerust weten.

Groetjes,
Amy

• Beginner
  • September 14, 2025

Ik heb dit probleem ook. Ik vind dat Simyo zijn verantwoordelijkheid niet neemt. 

• auteur
  • Beginner
  • September 14, 2025

Mijn databundel bij Simyo staat uit, en in de instellingen van mijn telefoon zijn geen APN-gegevens ingevuld bij “mobiele data”. Dit is bewust gedaan en ik gebruik mijn Simyo e-sim namelijk nooit voor bellen of internetten. Bedoeling is alleen voor nood. Toch zie ik af en toe dat er kleine hoeveelheden data verbruikt worden.

Ik zou nog kunnen begrijpen dat er tijdens het opnieuw opstarten van de telefoon na een software-update tijdelijk verbinding wordt gezocht, maar dat zou dan alleen mogelijk zijn als de mobiele data-instellingen actief zijn. In mijn geval zijn ze dat niet – de velden zijn leeg.

1. Hoe kan er dataverbruik plaatsvinden als de APN-instellingen leeg zijn en mobiele data uitgeschakeld is?

2. Is het mogelijk dat er aan de kant van Simyo iets geactiveerd staat waardoor er toch verbinding gemaakt wordt?

3. Is er een manier waarop ik kan controleren – of door Simyo kan laten controleren – of mobiele data écht volledig geblokkeerd is op netwerkniveau?

4. Wat doet KPN, bepalen hun het verbruik en geven dat door?

Specifiek kreeg ik melding van dataverbruik op 1 juli rond 23:15 uur. Eigenlijk zelfs drie keer dezelfde meldng, dacht eerst dat het spam was, maar kreeg ook nog een email. Toen gecheckt op de site en zag idd dat er verbruik was geweest. Ik weet 100% zeker dat mijn telefoon toen niet gebruikt werd met de e-sim – sterker nog: deze stond al sinds 22:00 uur in slaapstand met alle netwerkverbindingen uitgeschakeld.

Via de Console en Apple Configurator heb ik vanochtend gekenen naar activiteiten o.a in het log. Op mijn toestel is niets terug te vinden van enig actief programma of proces op dat tijdstip wat data verbruikte. Daarom wil ik graag uitsluiten dat er iets aan de Simyo-kant verkeerd geconfigureerd staat.

Ik hoor graag jullie reactie en mogelijke oplossing.

Moderator: Titel aangepast voor betere vindbaarheid.

Bedankt voor je reactie,

Je schrijven geeft niet erg veel duidelijkheid, klinkt meer als een beetje standaard riedeltje.
Zoals ik al schreef stond het in slaapstand en toen specifiek op vliegtuig stand. 
En heb idd toen, de e-sim, gelijk voor de zekerheid uit gezet, maar dat zou natuurlijk niet moeten. Tevens zou ik het in de log moeten terug vinden. 
En hoe ga je verklaren dat er verbinding gemaakt wordt bij lege internet velden?

mvg

Ps. Ik hou er niet zo van dan iemand mijn titel aanpast. Hier hou ik ook niet van op andere forums.

Ps2, Ik quote Amy maar het staat niet onder Amy

Amy
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • September 15, 2025

Hoi ​@marc_,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te lezen dat je niet tevreden bent met onze service.

Zou je mij een privébericht kunnen sturen met jouw persoonlijke gegevens en verder kunnen toelichten wast er precies is gebeurd? Dan kijk ik graag even met je mee.

Ik heb even jouw forumnaam aangepast omdat het helaas niet is toegestaan om de naam Simyo in een forumnaam te gebruiken omdat dit voor verwarring kan zorgen. Dit staat ook omschreven in onze huisregels 😊.

Groetjes,
Amy

Amy
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • September 15, 2025

Hoi ​@iPadawan,

Bedankt voor je reactie. Jammer om te lezen dat het niet duidelijk voor je is. 

Als een telefoon op slaapstand staat kan er nog steeds internet worden verbruikt op de achtergrond. Helaas is de optie slaapstand geen optie om internet te besparen, wel om energie te besparen voor de batterij bijvoorbeeld. Ook geef je aan dat je de telefoon op vliegtuigstand hebt gezet. Met de optie vliegtuigmodus is het onmogelijk dat er op dat moment internet wordt verbruikt. 

Hoe heb je de eSIM precies uitgeschakeld? Wij kunnen niet garanderen dat de eSIM geen data kan verbruiken als je de eSIM uitschakelt via de instellingen van de telefoon zelf. Daarom raad ik altijd aan om de internetoptie uit te schakelen via het Mijn Simyo account. 

Ik heb even navraag gedaan bij de technische dienst wat betreft de APN instellingen. Als de telefoon een update heeft uitgevoerd aan de software worden de APN instellingen weer automatisch ingevuld. Waren de APN velden leeg of ingevuld nadat je merkte dat er verbruik was geweest?

Ik kan me voorstellen dat je er niet van houdt als de forumtitel wordt aangepast. Wij krijgen de instructie om dit te doen van hogere hand zodat de topics beter zichtbaar zijn voor andere klanten die opzoek zijn naar hetzelfde onderwerp of dezelfde vraag hebben. Onze excuses als je het hier niet mee eens bent maar we hopen op je begrip.

Zou je mij een privébericht willen sturen met jouw persoonlijke gegevens? Dan kijk ik graag of we iets voor je kunnen betekenen in de kosten die zijn afgeschreven.

Groetjes,
Amy

• Beginner
  • September 21, 2025

Hoi ​@marc_,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te lezen dat je niet tevreden bent met onze service.

Zou je mij een privébericht kunnen sturen met jouw persoonlijke gegevens en verder kunnen toelichten wast er precies is gebeurd? Dan kijk ik graag even met je mee.

Ik heb even jouw forumnaam aangepast omdat het helaas niet is toegestaan om de naam Simyo in een forumnaam te gebruiken omdat dit voor verwarring kan zorgen. Dit staat ook omschreven in onze huisregels 😊.

Groetjes,
Amy

Beste Amy,

Ik zou je graag een privebericht sturen, maar de link verwijst mij naar een website (GainSight) waar ik een emailadres en een wachtwoord moet invullen. En dat werkt niet.

Ik vind het argument van privacy als het gaat om welk internet gebruikt is vreemd. Ik heb iets gekocht, dan mag ik toch weten wat ik gekocht heb? Het is net als bij de AH de bon betalen, zonder te weten welke boodschappen je gedaan hebt. Ik heb toch recht om te weten waar mijn geld naar toe is gegaan?

Met vriendelijke groet,

Marc

Friesian
  • Forum Expert
  • September 21, 2025

Beste ​@marc_ 

Het komt op het volgende neer. Een provider, elke provider levert je een dienst. Die dienst bestaat uit bellen, SMS en data en daarvoor betaal je. 

Geen enkele provider mag inzicht hebben waaraan jij je data verbruikt, daarvoor kun je je telefoon raadplegen. 

En soms, heel erg soms gebeurt het dat een verkeerde link wordt gestuurd van de forumbouwer.

klik op de naam van ​@Amy en je ziet stuur bericht, dat is het privébericht. 

Privébericht Amy

Amy
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • September 22, 2025

Hoi ​@marc_,

Bedankt voor je reactie. Mijn excuses voor de verkeerde link! Ik zie dat ​@Friesian de juiste link met je heeft gedeeld. Ik zie je privébericht graag tegemoet.

Verder sluit ik me aan bij het antwoord van ​@Friesian. Het spijt me dat we hierin niet meer voor je kunnen betekenen. 

Groetjes,
Amy