Afgelopen vrijdag ging ik een dagje fietsen. Een route map gedownload zodat ik deze offline kon gebruiken. Wel om 9:33 kreeg ik een berichtje dat mijn bundel op was, om 10:10 kocht ik 500 MB bij, helaas was ik op dat moment blijkt later al 33,37€ buiten mijn bundel gegaan waarvan 6,82€ nog voor 9:33u !! Om 12:12 krijg ik een berichtje dat mijn 500MB voor 80% en meteen daarna 100% verbruikt is. Ik zet mijn mobiele data direct uit maar tot 12:58 verbruikt hij toch nog 47,84€.
Wel mijn probleem is dat ik niet begrijp waar dit verbruik aan te danken is. Hoe is het mogelijk dat het zo ontzettend snel gaat, ik ben op de fiets echt geen youtube aan het kijken of films aan het downloaden. Wel ben langs een telefoonzaak gegaan om te vragen of hun er wat van begrepen maar ook daar was het een raadsel. Het bleek een interessant gesprek onderwerp en heb verschillende mensen geraadpleegd maar het mysterie is nog niet opgelost.
Hoe kan ik buiten mijn bundel gegaan voordat hij überhaupt op is, hoe is het mogelijk dat het verbruik doorgegaan is nadat ik de mobiele data heb uitgeschakeld en waarom gebruikt hij ineens zoveel data.
Bladzijde 1 / 1
Hi Mieske. - mieske33
Te begrijpen dat je wilt weten waar de grote toename van data aan te wijten is. Goed dat je contact hebt gehad met een telefoonspecialist.
Heeft deze met je gekeken naar welke telefoongegevens zichtbaar zijn?
Welk merk en type telefoon heb je?
Heb je gegevensgebruik ingesteld/in kunnen stellen? Gebruik je een Datamonitor app
Slimme netwerkwissel Android staat aan? Moet uit. Zo ook voor wifi assist iPhone. Kan anders worden genoemd.
De telefoon is je getuige. Simyo heeft geen inzage/invloed op wat, wel op hoeveel en wanneer is gebruikt.
Dan@mieske33 heb ik nog een vraag voor je, een terugkoppeling zou ik heel erg waarderen.
Hoe of wat vindt je het/ervan dat een afbeelding direct in het tekstvak verschijnt?
Nooit meer over je datalimiet. Een blog dat ik je wil aanbevelen.
Een ander blog is Dit Kun je daarin iets vinden dat helpt de oorzaak te vinden?
Te begrijpen dat je wilt weten waar de grote toename van data aan te wijten is. Goed dat je contact hebt gehad met een telefoonspecialist.
Heeft deze met je gekeken naar welke telefoongegevens zichtbaar zijn?
Welk merk en type telefoon heb je?
Heb je gegevensgebruik ingesteld/in kunnen stellen? Gebruik je een Datamonitor app
Slimme netwerkwissel Android staat aan? Moet uit. Zo ook voor wifi assist iPhone. Kan anders worden genoemd.
De telefoon is je getuige. Simyo heeft geen inzage/invloed op wat, wel op hoeveel en wanneer is gebruikt.
Dan
Hoe of wat vindt je het/ervan dat een afbeelding direct in het tekstvak verschijnt?
Nooit meer over je datalimiet. Een blog dat ik je wil aanbevelen.
Een ander blog is Dit Kun je daarin iets vinden dat helpt de oorzaak te vinden?
Hi Mieske,
Welkom op het Simyo Forum!
Ik kan me erg goed voorstellend dat dit even schrikken is! Ik heb je aansluiting er meteen bij gepakt om de tijdlijn goed onder de loep te nemen. Ik zie dat je ook een berichtje hebt gestuurd via Facebook en dat mijn collega daarop gereageerd heeft. Om verwarringen te voorkomen is het handiger om één kanaal aan te houden, zodat de communicatie via één lijn gaat. Dat gezegd hebbende, wil ik toch de tijdlijn onder elkaar zetten voor de helderheid:
23 augustus 11:43 > je ontving de 80%-sms van je bundel van 2000 MB.
31 augustus 09:32 > je ontving de 100%-sms van je bundel van 2000 MB.
31 augustus 9:32 - 10:09 > er wordt buitenbundelverbruik geregistreerd.
31 augustus 10:10 > je koopt 500 MB's bij.
31 augustus 12:11 > je ontvangt de 80%-sms over de 500 MB-bundel.
31 augustus 12:12 > je ontvangt de 100%-sms over de 500 MB-bundel.
31 augustus 12:12 - 12:58 > er wordt buitenbundelverbruik geregistreerd.
Als je dit zo onder elkaar ziet, zie je ook dat er geen discrepanties zijn in het buitenbundelverbruik, gelukkig. Je hebt gelijk over dat er inderdaad vrij veel MB's in één keer verbruikt worden, maar zoals Friesian ook al aangeeft kunnen wij niet meteen inzien waar dit verbruik dan vandaan komt. Op inhoudelijk niveau hebben we daar namelijk geen inzicht in, zoals we ook niet kunnen zien wat de inhoud is van je sms'jes of telefoongesprekken. Gelukkig houdt je mobiel dit allemaal wél bij! Hier lees je hoe je erachter komt waar de data aan op is gegaan.
Zoals eerder aangegeven is het slimmer als de communicatie via één kanaal loopt 🙂 Mijn collega is op de hoogte van het bericht dat ik nu heb getypt, dus je zult ook daarover kunnen praten via Facebook. Mocht je nog vragen hebben, dan kun je die daar stellen.
@ Friesian, dankjewel voor je reactie en tips!
Groetjes,
Jihane
Welkom op het Simyo Forum!
Ik kan me erg goed voorstellend dat dit even schrikken is! Ik heb je aansluiting er meteen bij gepakt om de tijdlijn goed onder de loep te nemen. Ik zie dat je ook een berichtje hebt gestuurd via Facebook en dat mijn collega daarop gereageerd heeft. Om verwarringen te voorkomen is het handiger om één kanaal aan te houden, zodat de communicatie via één lijn gaat. Dat gezegd hebbende, wil ik toch de tijdlijn onder elkaar zetten voor de helderheid:
23 augustus 11:43 > je ontving de 80%-sms van je bundel van 2000 MB.
31 augustus 09:32 > je ontving de 100%-sms van je bundel van 2000 MB.
31 augustus 9:32 - 10:09 > er wordt buitenbundelverbruik geregistreerd.
31 augustus 10:10 > je koopt 500 MB's bij.
31 augustus 12:11 > je ontvangt de 80%-sms over de 500 MB-bundel.
31 augustus 12:12 > je ontvangt de 100%-sms over de 500 MB-bundel.
31 augustus 12:12 - 12:58 > er wordt buitenbundelverbruik geregistreerd.
Als je dit zo onder elkaar ziet, zie je ook dat er geen discrepanties zijn in het buitenbundelverbruik, gelukkig. Je hebt gelijk over dat er inderdaad vrij veel MB's in één keer verbruikt worden, maar zoals Friesian ook al aangeeft kunnen wij niet meteen inzien waar dit verbruik dan vandaan komt. Op inhoudelijk niveau hebben we daar namelijk geen inzicht in, zoals we ook niet kunnen zien wat de inhoud is van je sms'jes of telefoongesprekken. Gelukkig houdt je mobiel dit allemaal wél bij! Hier lees je hoe je erachter komt waar de data aan op is gegaan.
Zoals eerder aangegeven is het slimmer als de communicatie via één kanaal loopt 🙂 Mijn collega is op de hoogte van het bericht dat ik nu heb getypt, dus je zult ook daarover kunnen praten via Facebook. Mocht je nog vragen hebben, dan kun je die daar stellen.
@ Friesian, dankjewel voor je reactie en tips!
Groetjes,
Jihane
Om 9:32 worden er kosten buiten mijn bundel geregistreerd daarna om 9:33 krijg ik een berichtje dat mijn bundel op is. Om 12:12 krijg ik het 100% berichtje en zet mijn mobiele data uit .... toch wordt er buitenbundel verbruik geregistreerd. Ik besef me dat ik helaas niet kan bewijzen dat ik mijn mobiele data heb uitgeschakeld.
Ik heb verschillende mensen naar mijn telefoon laten kijken. Automatische updates staat uitgeschakeld, zo ook de wifi-assistentie. Het enige is dat ik aardig wat foto's neem die met mijn icloud gesynchroniseerd worden echter niet zoveel dat ik binnen een paar uur tot een bedrag van 85 euro buiten mijn bundel zou komen.
Wel ik heb dus twee problemen hier. Het is mij nog steeds niet duidelijk waar de MB's naar toe gaan en ik ben buiten mijn bundel gegaan voor hij op was en nadat ik mijn mobiele data uitgeschakeld heb. Dit kan gewoon niet kloppen.
Mies Heerma
Ik heb verschillende mensen naar mijn telefoon laten kijken. Automatische updates staat uitgeschakeld, zo ook de wifi-assistentie. Het enige is dat ik aardig wat foto's neem die met mijn icloud gesynchroniseerd worden echter niet zoveel dat ik binnen een paar uur tot een bedrag van 85 euro buiten mijn bundel zou komen.
Wel ik heb dus twee problemen hier. Het is mij nog steeds niet duidelijk waar de MB's naar toe gaan en ik ben buiten mijn bundel gegaan voor hij op was en nadat ik mijn mobiele data uitgeschakeld heb. Dit kan gewoon niet kloppen.
Mies Heerma
Hoi Mies,
Ik zie dat je ook via Facebook contact hebt met ons. Het is niet handig om via twee kanalen met elkaar te communiceren. Zo kunnen we langs elkaar heen gaan en elkaar verwarren.
We helpen je graag verder via Facebook!
Groetjes,
Ashweeta
Ik zie dat je ook via Facebook contact hebt met ons. Het is niet handig om via twee kanalen met elkaar te communiceren. Zo kunnen we langs elkaar heen gaan en elkaar verwarren.
We helpen je graag verder via Facebook!
Groetjes,
Ashweeta
Heb hier een vergelijkbaar geval. Gisteravond 20.33 sms dat de extra 1 jaar lid 1000 MB ingaan. Ik check dit zelf sowieso regelmatig. Sta hier op een camping met slechte wifi dus ik wil even Nieuwsuur kijken om 22.10 met mijn bundel. Om 22.30 een sms van Simyo dat 80% op is en om 22,40 sms helemaal op. Dus NPO live kijken is 1000 MB in 20 minuten? Helaas heb ik de sms gemist dus keek ik nog een half uur en om 00.21 een email van Simyo dat wegens hoogverbruik mijn nummer geblokkeerd is. Blijkt er nog zo'n 800 MB buiten de bundel opgeslokt te zijn met een prijskaartje van € 116,-. Waarom komt die blokkade niet een half uur eerder als er zoveel MB's in korte tijd weglekken?
Na een kort testje kom ik al snel op ruim 15 tot zelfs 20 MB per minuut voor NPO live. Video kijken telt snel op! Daarmee kom ik nog niet helemaal aan de 1000MB per 20 minuten, maar 300 tot 400 MB is zeker niet abnormaal voor die stream.
Bij Youtube kan een stream prima 45 MB per minuut verbruiken; Bij 1080p en dan kan je tegenwoordig vaak nog naar 4k! 1000MB per 20 minuten is met video streaming echt niet onrealistisch!
Hoogverbruik treed pas op als er zo'n 100 euro op één dag of 250 euro in één week buiten de bundel is verbruikt. Er wordt niet gekeken naar hoeveel MBs, minuten of SMSjes je afgelopen tijd hebt gebruikt. Het systeem, wat hoogverbruik registreert krijgt zijn gegevens met vertraging binnen (net als mijn simyo zelf), dus dat helpt ook niet mee.
Bij Youtube kan een stream prima 45 MB per minuut verbruiken; Bij 1080p en dan kan je tegenwoordig vaak nog naar 4k! 1000MB per 20 minuten is met video streaming echt niet onrealistisch!
Hoogverbruik treed pas op als er zo'n 100 euro op één dag of 250 euro in één week buiten de bundel is verbruikt. Er wordt niet gekeken naar hoeveel MBs, minuten of SMSjes je afgelopen tijd hebt gebruikt. Het systeem, wat hoogverbruik registreert krijgt zijn gegevens met vertraging binnen (net als mijn simyo zelf), dus dat helpt ook niet mee.
Bedankt voor je reactie. Er zit wel een groot gat tussen 400 en 1000 MB in twintig minuten Omdat de teller in MijnSimyo nog een tijd doorloopt zou ik graag zien dat hoogverbruik met 50 euro ingaat.
Hi Dialobo,
Welkom op het Simyo Forum!
Wat Groentjuh zegt klopt. Het streamen van videocontent zonder wifi zorgt voor heel veel dataverbruik. Het is dan ook niet vreemd dat de bundel in zo'n korte tijd op is gegaan. Al zie ik dat het grote verbruik meer dan twee uur achter elkaar heeft aangehouden. Het is altijd handig om de waarschuwingsms'jes goed in de gaten te houden. Overigens geven we op de volgende pagina tips om erachter te komen welke apps het verbruik precies hebben veroorzaakt.
Het is helaas niet mogelijk om hoogverbruik in te stellen. Ik wil je wel het volgende blog meesturen, om situaties als deze in de toekomst te voorkomen. Heb je hier verder nog vragen over?
Groetjes,
Niels
Welkom op het Simyo Forum!
Wat Groentjuh zegt klopt. Het streamen van videocontent zonder wifi zorgt voor heel veel dataverbruik. Het is dan ook niet vreemd dat de bundel in zo'n korte tijd op is gegaan. Al zie ik dat het grote verbruik meer dan twee uur achter elkaar heeft aangehouden. Het is altijd handig om de waarschuwingsms'jes goed in de gaten te houden. Overigens geven we op de volgende pagina tips om erachter te komen welke apps het verbruik precies hebben veroorzaakt.
Het is helaas niet mogelijk om hoogverbruik in te stellen. Ik wil je wel het volgende blog meesturen, om situaties als deze in de toekomst te voorkomen. Heb je hier verder nog vragen over?
Groetjes,
Niels
Dan gaan we nooit meer tv streamen. Bedankt.
Hi Dialobo,
Dat lijkt me een goed plan 😉 Streamen zorgt er überhaupt voor dat 't snel gaat met die MB's.
Groetjes,
Jihane
Dat lijkt me een goed plan 😉 Streamen zorgt er überhaupt voor dat 't snel gaat met die MB's.
Groetjes,
Jihane
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.