Skip to main content
Beste meneer/mevrouw,



Via deze weg stel ik een vraag met betrekking tot het feit dat ik recentelijk een mail heb ontvangen waarin mij medegedeeld is dat ik ben afgesloten wegens te hoge kosten buiten de bundel. Dit kwam voor mij als een grote verassing aangezien ik een abonnement heb van 1GB internet per maand en hier vrijwel nooit in de buurt kom. Zo heb ik vorige maand welgeteld 124MB verbruikt.



Na het ontvangen van deze mail heb ik uiteraard direct op Mijn Simyo gekeken hoe dit mogelijk is. Hier kwam ik voor een nog grotere verassing te staan en zag ik dat mij hier een factuur van welgeteld € 245,97 te wachten stond in plaats van de gebruikelijke 12. Op de avond waarop het verbruik heeft plaats gevonden heb ik een bericht gehad dat ik 80% van mijn bundel verbruikt had. Dit was echter vlak voor is thuis kwam waar ik uiteraard wifi heb. De rest van de dag ben ik verbonden geweest met de wifi en kan ik naar mijn weten dus onmogelijke zoveel MB's verbruikt hebben.



Ik ben nu ruim een jaar klant vanwege de lage prijzen en altijd tevreden geweest hiervan ben ik echter behoorlijk geschrokken en ik ben dan ook benieuwd naar de verklaring hoe dit mogelijk is. En hoe dit opgelost kan worden.



Met vriendelijke groet,

Thijs
Hoi,



Over het financiële kan ik je niet helpen, daar gaat Simyo over. Maar ik kan je wel een verklaring geven over wat er mogelijk is gebeurt.





De rest van de dag ben ik verbonden geweest met de wifi en kan ik naar mijn weten dus onmogelijke zoveel MB's verbruikt hebben.





Helaas gaan veel mensen er helaas blind vanuit dat als zij op Wifi zitten dat zij geen data kunnen verbruiken. Helaas is Wifi een instabiele verbinding ten opzichte van je mobiele data verbinding. Als je deze aan laat staan terwijl je op Wifi zit kan het dus voorkomen dat je MB's uit je bundel verstookt. Daarbij hebben veel moderne telefoons de opties zoals Wifi assistentie (Iphone) of iets soortgelijks bij Android (dit verschilt qua benaming per merk telefoon). Het advies is om dit uit te zetten en het andere advies is ook beide verbindingen nooit tegelijk aan te hebben. Zo kan je telefoon nooit overschakelen. Want zelfs als het lijkt dat je vol Wifi bereik hebt kan je geen verbinding hebben met alle gevolgen.



Tevens is het goed om te weten dat je de telefoon zo moet instellen dat er geen updates (telefoon, apps) via je data verbinding kunnen binnen komen. Ook het syncen van je accounts alleen via Wifi instellen is erg belangrijk.



Lees dit topic even door met bijbehorende links. Hierin staat hoe je hoog verbruik kunt voorkomen.



Simyo kan niet zien waaraan je MB's zijn opgegaan. Dit mogen zij niet en registreren enkel het aantal MB's en het tijdstip. In je telefoon kun je wel zien welke app de boosdoener is geweest. Ook zijn er apps die dit kunnen tonen en waar je een maandelijks limiet kan instellen zodat je internet er mee ophoud zodra je die grens hebt bereikt.



Een aantal voorbeelden van zulke apps zijn Onavo count of 3G watchdog. (er zijn er meerdere, dit zijn enkele voorbeelden.)



Voor nu is mijn advies om je data uit te zetten of MB's bij te kopen, 500 MB a 5 euro. De reeds gemaakte kosten buiten de bundel worden echter niet verrekend.



Hoop dat je hier iets aan hebt voor nu.
Hoi Thijstwello,



Welkom op 't forum.



Wat vervelend dat je zulke hoge kosten hebt gemaakt. Ik snap dat je daar geschrokken van bent!



Het lijkt raar, maar het is wel degelijk mogelijk om internet te verbruiken ook denk je dat je verbonden bent met de WiFi. Je toestel zoekt het beste netwerk, en als je 3G even sterker is dan je WiFi, dan zal je toestel overschakelen op 3G. Wanneer je bijvoorbeeld de WiFi assistentie uitzet, zal dit niet meer gebeuren.



Verder raad ik je aan om deze blog te lezen. Hier staan echt heel veel goede tips in om je dataverbruik onder controle te houden! Het is natuurlijk erg jammer dat je internet zo snel is opgegaan. We sturen altijd twee sms'jes om te laten weten dat je internetbundel (bijna) op is. Dit is bij 80% en bij 100% van je bundel. Heb je ook het tweede sms'je gehad?



Ik zag dat je ook al contact hebt gehad met de klantenservice van Simyo, klopt dat? Mijn collega heeft je een coulance gegeven voor het internetverbruik. Ze heeft ook een e-mail gestuurd met de details van deze coulance. Vind je dat een mooie oplossing?



Heb je verder nog vragen hierover?



@Raytje, bedankt voor de hele duidelijke uitleg :D



Groetjes,

Caspar

Reageer