Skip to main content
Op mijn factuur vind ik kosten buiten de bundel aan internetgebruik. Ik heb wel mijn sms'en gehad die aangaven dat mijn bundel bijna op was. Hierna heb ik ook geen gebruik meer gemaakt van het internet. Je kunt precies zien dat ik nauwelijks meer internet gebruik...tot de laatste dag.... Ineens ga ik s'nachts erg veel MB's verbruiken? Dit is voor mij onverklaarbaar omdat ik niet op internet geweest ben! Toch, zo'n 6 keer achter elkaar, telkens na ongeveer 8-15 minuten, zou er telkens 60001kb gebruikt zijn??Mijn telefoon staat ingesteld dat hij alleen update via WiFi , ik heb geen internet gebruikt op de tijdstippen die hij aangeeft.

Het is ook al die tijd goed gegaan...daarom begrijp ik hier niets van. Als ik het Google kom ik op Simyo forums met dezelfde onverklaarbare kosten, alleen van een aantal jaren geleden.

Ik hoop nu dat ik via dit forum iemand hoor die dit herkent en wat hij/zij er mee gedaan heeft? Heeft Simyo hier een antwoord op?
Hallo Mobili,



Ik ben net als jij klant bij Simyo, maar uit de diverse meldingen over hoogverbruik blijkt dat ze vrijwel allemaal te verklaren zijn doordat en mobiel internet en Wi-Fi aanstaan.

Als het Wi-Fi signaal zwakker is dan het signaal van mobiel internet schakelt het toestel automatisch over.

Je hebt waarschijnlijk een grote update van je telefoon ontvangen. De weergegeven blokken van 60001 kb zijn in werkelijkheid 1 groot blok.

Het beste is, zeker als je al tegen de limiet zit, om je mobiel internet uit te schakelen op je telefoon.

Het verbruik wordt door je simkaart geregistreerd en heeft dus werkelijk plaats gevonden. Simyo mag, wettelijk!, niet zien waaraan jouw verbruik is opgegaan, alleen het tijdstip en hoeveelheid.



Een overzicht over het voorkomen van hoogverbruik vind je via deze link https://www.simyo.nl/klantenservice/vragen/hoe-kan-ik-hoogverbruik-voorkomen-283
Hallo,

Bedankt voor je reactie. Ik blijf het vreemd vinden omdat ik in alle andere specificaties wel de hoeveelheden van 60MB zie staan zo af en toe...en dan heb ik het over maand of 6, en net nu mijn bundel op is gebeurt het ineens 6 keer achter elkaar. Ook staan naar mijn idee alle updates zo ingesteld dat ze alleen via WiFi gebeuren. Waarom schakelt hij dan toch automatisch over naar mobiel?

Ik dachten zelfs mobiele data te hebben uitgezet, maar daarover twijfel ik.

Wat me ook opvalt is dat ik alleen deze vraag terugzie bij Simyo, zouden klanten bij andere providers dit niet hebben?
Hoi,



Wat betreft andere providers weet ik dat het daar ook gebeurt. Ik heb een poosje bij T-Mobile gezeten en daar gebeurde het ook regelmatig.

Ik had er geen last van, door de slechte dekking toen had ik meestal geen bereik 😞
Het kan zijn dat via een upgrade iets verandert is, kijk eens op je telefoon of bij wi-fi instellingen slimme netwerkwissel of wi-fi assistent aan staat. Zet die uit.

Verder is het zo dat de smartphone steeds meer gebruikt. Grotere apps, bijvoorbeeld Google play service worden steeds groter, synchronisatie.....

Kijk eens naar mijn topic om data gebruik te beperken een extra app. Voorbeeld, opera max...



Dit is uiteraard koffie na de maaltijd maar zet bijvoorbeeld voordat je gaat slapen de telefoon op vliegtuigstand en daarna wi-fi aan.



Upgraden vindt vooral 's-nachts plaats, de sim is door de vliegtuigstand geblokkeerd.
Hi Mobili,



Welkom op het Simyo Forum!



Wat vervelend dat er zulke hoge internetkosten gemaakt zijn! Ik kan me goed voorstellen dat je hiervan geschrokken bent. Ik heb je aansluiting erbij gepakt en ik zie inderdaad staan dat er op 31 juli flink wat MB's verbruikt zijn buiten de bundel. De blokjes van ongeveer 60 MB's zijn niet iets om je zorgen over te maken - dat is slechts de manier waarop het verbruik weergegeven wordt. Als er namelijk sprake is van een heleboel verbruik, wordt dit opgedeeld in blokjes van 60 MB's. Concreet betekent dit dat als ik bijvoorbeeld 400 MB's verbruik, dit weergegeven zal worden als zes blokjes van 60 MB's (6 x 60 = 360) en één blokje van 40 MB's.



Wat het verbruik zelf betreft: je dataverbruik wordt met vertraging geregistreerd op Mijn Simyo. Is het dus mogelijk dat je een paar uur voordat het verscheen, gebruik hebt gemaakt van het internet? Anders zou een upgrade een mogelijkheid zijn, of zelfs verversingen van bepaalde apps. Het simkaartje registreert het verbruik en geeft dat vervolgens aan ons door - het is dus geen kwestie van of dit verbruik plaatsvond, maar van hoe dat kan. Bijna alle smartphones houden overigens ook bij welke apps data verbruiken! Hier kun je een heleboel aan hebben. Vaak is het wel nodig om de teller op 0 te zetten aan het begin van de maand, zodat je netjes kunt zien hoeveel je die maand verbruikt hebt en waaraan. Vooral dat laatste is dus belangrijk, aangezien je op Mijn Simyo niet in kunt zien waar het verbruik toch precies vandaan komt.



Ik raad je ook aan om deze blogpost door te nemen. Je vindt hier allerlei tips over hoe je je dataverbruik zo laag mogelijk kunt houden. Zo is het, zoals Friesian zegt, verstandig om je toestel 's nachts op vliegtuigstand te hebben staan. Dat doe ik zelf ook altijd.



Overigens kan ik je verzekeren dat dit soort dingen bij elke provider voorkomen. Heel jammer, natuurlijk, maar niet provider-gebonden. Het gaat namelijk alleen om het dataverbruik en dat heeft wel echt plaatsgevonden.



Laat je 't weten als je nog andere vragen hebt?



@ Franswon en Friesian: Dank voor de hulp, heren!



Groetjes,

Jihane
Allereerst bedankt voor ieders reactie. Het blijft natuurlijk balen dat we nu ineens een hogere rekening hebben. Als je denkt alles goed ingesteld te hebben, ga je er van uit geen kosten meer te maken. Ik blijf het typisch vinden dat er maanden achtereen geen grote hoeveelheden MBs achter elkaar worden verbruikt en dan op de laatste dag als de bundel net op is,ineens wel. Als je dit van te voren weet kun je MBs bijkopen voor weinig.....wat een stuk voordeliger is.

Maar dit zie je (ik in ieder geval niet)aankomen.....ik baal dus....

Mvg
Dit, op de laatste dag, kan niemand aan zien komen. Daarom o.a. ook mijn topic over bescherming tegen hoge datakosten .

En houdt mijn simyo en/of de app in de gaten. Halverwege de bundel kun je overwegen of je extra MB koopt.
Hoi Mobili,



Super vervelend voor je dat je nu een hoge rekening hebt. Je hebt helemaal gelijk, je kunt je hier niet op voorbereiden wanneer je je internet aan laat staan. Dan kunnen er hoge kosten ontstaan. Daarom raad ik je aan om je internet gelijk uit te zetten op je Mijn Simyo, wanneer je buiten je bundel dreigt te gaan. Verder zou ik het topic wat Friesian heeft meegestuurd ook nog even goed doorlezen. Genoeg goede tips om geen buitenbundelkosten te maken. Heb je hier nog vragen over?



@Friesian, bedankt voor je hulp.



Groetjes,

Caspar

Reageer