Skip to main content
Hallo Simyo,



ik heb de laatste tijd steeds facturen met veel kosten buiten mijn bundel. nu heb ik nader onderzoek gedaan en nu zie ik dat er verbruikskosten gerekend worden terwijl ik op die periode op de wifi van mijn werk of thuis zit. 100% zeker dat ik dan geen gegevensverbinding ingeschakeld heb.



Ik heb de gegevensverbinding standaard uit staan en dan staat de telefoon gewoon op de wifi.



Ik zit standaard van maandag tot vrijdag van 7.30 uur tot 16.30 uur op de wifi van mijn werk. En toch worden er dan verbruikskosten gerekend!



Hoe kan dit? en ik wil dit graag opgelost / gecrediteerd hebben.



gr.



Cees Bouius
Hoi Cees Bouius, wat leuk dat je je vraag op het forum stelt :)



In je gegevens zie ik dat je deze vraag ook via de mail gesteld hebt. Ik wil niet enkel maar in herhaling vallen, dus zal behalve het correcte antwoord van mijn collega ook nog wat dieper op de materie in gaan.



Eerst het antwoord op je vraag: het mobiele netwerk wordt enkel gebruikt als je telefoon geen gebruik maakt van WiFi.

Wanneer er verbinding is met een WiFi netwerk laat je telefoon het mobiele netwerk 'links liggen'. Die verbinding is er dan niet, en dus ook niet te registreren. Mocht er tóch een verbinding met het mobiele netwerk zijn terwijl je het idee hebt op WiFi te werken, dan heeft je telefoon deze verbinding op die manier tot stand gebracht.

Je simkaart kan niet zelfstandig contact maken, die krijgt de opdracht uit je telefoon, en dus (in)direct van de eindgebruiker.



Mijn collega heeft je ook laten weten dat verreweg het grootste deel van je dataverbruik buiten de tijden zijn die je noemt.

Een 21 april was 2e paasdag, misschien was je ook vrij, net als ik?



Dan lees ik in je mails nog een vraag, hier ga ik ook graag iets verder op in.

Onze systemen werken met 2 tijdstippen. Die van het verbruik, en die van de registratie.

De verbruikstijden zie je op je factuur, de registraties zien alleen wij.

Het is soms zo dat de registratie van bepaald verbruik later binnen komt dan verbruik dat eerder heeft plaatsgevonden. Dat is bij jou ook gebeurd op de dag dat je bundel op was. Daardoor zijn er een paar stukjes dataverbruik eerder rekening gebracht dan andere stukjes die niet in rekening zijn gebracht.



Tikkeltje abstract, dat begrijp ik. Ik zal het laten zien.

3 opeenvolgende verbruiksmomenten zien er zo uit bij ons:

21-04-2014 08:38:45 Internet gebruik (5024 kB) €0,74 22-04-2014 09:38:54

21-04-2014 11:18:10 Internet gebruik (102 kB) €0,01 22-04-2014 09:54:01

21-04-2014 11:31:22 Internet gebruik (3289 kB) €0,00 21-04-2014 16:40:26



De 2e tijdstippen in elke regel zijn de tijden van registratie. Zoals je ziet kan het 1 wat later binnen komen dan het ander.





Ik hoop dat het zo wat duidelijk is geworden, Cees Bouius.

Reageer