Skip to main content
Beantwoord

verbruik buiten bundel

• April 2, 2026
  • 16 reacties
  • 63 Bekeken

Goedenavond, 

Zojuist is er binnen 7 minuten tijd (tussen 19.53 en 20.00 uur) meer dan 6GB data verbruikt. Om 19.59 kreeg ik een berichtje dat er 80% was verbruikt. Toen direct de mobiele data uitgezet, waarbij ik op dat moment (nog geen 10 seconden later) het berichtje kreeg dat er 100% is verbruikt. Er blijkt nu zelfs 422MB buiten de bundel te zijn verbruikt. Een bedrag van €63. Ik hoop dat hier nog iets aan te doen is, want in mijn optiek heb ik alles gedaan wat mogelijk was (behalve data plafond).

Alvast bedankt voor uw reactie!

Met vriendelijke groet,

Jacob

Beste antwoord door Sedat

Hoi ​@Jacob G.,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat er in zo’n korte tijd kosten buiten de bundel zijn gemaakt. Ik kan me voorstellen dat dit vervelend was en dat je hier niet op zat te wachten.

Fijn om te zien dat je al door onze klantenservice bent geholpen en dat er een passende oplossing is geboden.

Wij versturen altijd twee waarschuwing-sms’jes: één wanneer de internetbundel voor 80% is verbruikt en één wanneer de bundel volledig op is. Het kan voorkomen dat deze twee berichten vlak achter elkaar worden ontvangen. Dit hangt onder andere af van het dataverbruik op dat moment, zowel inkomend als uitgaand verkeer, waardoor de meldingen snel achter elkaar kunnen verschijnen. Zodra de bundel op is en er toch internetverbruik plaatsvindt, geldt het buitenbundeltarief van €0,15 per MB. 

Zoals ​@Friesian aangeeft, kun je bij ons een dataplafond instellen om kosten buiten de bundel te voorkomen. Bedankt voor je uitleg en tip!

Al het verbruik dat je ziet, wordt direct vanaf het netwerk geregistreerd en komt overeen met de gegevens in de app. Vanwege privacywetgeving kunnen wij niet precies zien waaraan de data is besteed. Wil je in de toekomst beter inzicht in het verbruik per app? Dan kun je een 'Data Manager' app installeren. Daarmee kun je bijhouden hoeveel MB’s elke app verbruikt, omdat internetverkeer zowel inkomend als uitgaand wordt meegeteld voor je dataverbruik.

Controleer ook of de Wi-Fi-assistentie aanstaat. Afhankelijk van je toestel kan dit een andere naam hebben, bij Android heet dit bijvoorbeeld “Slimme netwerkwissel”. Deze optie schakelt automatisch over naar mobiel internet als de Wi-Fi-verbinding te zwak is. Daarnaast kan het handig zijn om te controleren of functies zoals iCloud Drive of automatische back-ups via 4G/5G zijn uitgeschakeld, omdat dit ook veel MB’s kan gebruiken.

Mocht je nog vragen hebben, laat het gerust weten!

Groetjes,
Sedat

16 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • April 2, 2026

Welkom bij Simyo! ;)

Friesian
  • Forum Expert
  • April 2, 2026

Beste ​@Jacob G. - Jacob.

Zet alsnog het dataplafond van Simyo aan zodat dit in de toekomst niet meer gebeurt. Data kan zeer snel gaan en de SMS van 80 en 100% zijn realtime en dus leidend. Het vervelende in dit soort situaties is dat het verbruik is geregistreerd op het netwerk. Er zijn afspraken gemaakt door/met providers waar dit mee te maken heeft.

Een moderator, medewerker zal zich ook nog bij je melden. 

• auteur
  • Beginner
  • April 2, 2026

Beste ​@Friesian,

Dank voor je reactie, maar er moet een vertraging op hebben gezeten. Bij het binnenkomen van het bericht van 80% heb ik de data direct uitgezet. En alsnog is het over de 100% gegaan (zie screenshot)

Maar ik ga inderdaad een data plafond instellen. Maar daar heb ik in deze casus niet zoveel meer aan.

Daarnaast had ik nog een verjaardagsbundel van 3GB om in te zetten. Best wel wrang dus. 

Hopelijk kan er vanuit coulance worden meegedacht.

Friesian
  • Forum Expert
  • April 3, 2026

Beste Jacob. 

Helaas is er bij de sms'jes geen vertraging. Simyo ontvangt de gegevens wel met vertraging zoals je kunt lezen op de hoogverbruik pagina.

Zoals gezegd, data kan echt snel gegaan. Ik ben blij dat Simyo inmiddels een dataplafond, een limiet heeft als betere bescherming. Goed dat je die nu hebt gekozen.  En ja, jammer van de simyaardag. 

Welke merk en type telefoon gebruik je? In dit blog lees je enkele tips die kunnen helpen.

De verdere details, jouw situatie, is aan de medewerker.

Suuk 6!

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • April 3, 2026

Helaas is er bij de sms'jes geen vertraging.

Dat is natuurlijk niet waar, er is eigenlijk per definitie vertraging, vraag is alleen hoeveel vertraging.

Friesian
  • Forum Expert
  • April 3, 2026

Dat is natuurlijk niet waar, er is eigenlijk per definitie vertraging, vraag is alleen hoeveel vertraging.

De sms'jes worden realtime verstuurd en zijn leidend. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • April 3, 2026

Volgens welke definitie van realtime?

Sedat
Moderator
Forum|alt.badge.img+4
  • Moderator
  • antwoord
  • April 3, 2026

Hoi ​@Jacob G.,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat er in zo’n korte tijd kosten buiten de bundel zijn gemaakt. Ik kan me voorstellen dat dit vervelend was en dat je hier niet op zat te wachten.

Fijn om te zien dat je al door onze klantenservice bent geholpen en dat er een passende oplossing is geboden.

Wij versturen altijd twee waarschuwing-sms’jes: één wanneer de internetbundel voor 80% is verbruikt en één wanneer de bundel volledig op is. Het kan voorkomen dat deze twee berichten vlak achter elkaar worden ontvangen. Dit hangt onder andere af van het dataverbruik op dat moment, zowel inkomend als uitgaand verkeer, waardoor de meldingen snel achter elkaar kunnen verschijnen. Zodra de bundel op is en er toch internetverbruik plaatsvindt, geldt het buitenbundeltarief van €0,15 per MB. 

Zoals ​@Friesian aangeeft, kun je bij ons een dataplafond instellen om kosten buiten de bundel te voorkomen. Bedankt voor je uitleg en tip!

Al het verbruik dat je ziet, wordt direct vanaf het netwerk geregistreerd en komt overeen met de gegevens in de app. Vanwege privacywetgeving kunnen wij niet precies zien waaraan de data is besteed. Wil je in de toekomst beter inzicht in het verbruik per app? Dan kun je een 'Data Manager' app installeren. Daarmee kun je bijhouden hoeveel MB’s elke app verbruikt, omdat internetverkeer zowel inkomend als uitgaand wordt meegeteld voor je dataverbruik.

Controleer ook of de Wi-Fi-assistentie aanstaat. Afhankelijk van je toestel kan dit een andere naam hebben, bij Android heet dit bijvoorbeeld “Slimme netwerkwissel”. Deze optie schakelt automatisch over naar mobiel internet als de Wi-Fi-verbinding te zwak is. Daarnaast kan het handig zijn om te controleren of functies zoals iCloud Drive of automatische back-ups via 4G/5G zijn uitgeschakeld, omdat dit ook veel MB’s kan gebruiken.

Mocht je nog vragen hebben, laat het gerust weten!

Groetjes,
Sedat

• auteur
  • Beginner
  • April 3, 2026

Beste Sedat,

Dank voor je reactie. Je geeft aan dat ik al door de klantenservice ben geholpen, maar ik ben benieuwd wat die hulp dan was. 

Een data plafond had ik zelf ook al bedacht en nagaan waardoor de data in 7 minuten was verbruikt had ik ook al gedaan. Ik heb een nieuwe telefoon waarbij deze een update heeft gedaan op de mobiele data in plaats van via de wifi.

Mijn punt is echter dat ik, ondanks het direct handelen na het 1e smsje van 80% alsnog 460 MB buiten bundel heb verbruikt (waardoor mijn conclusie is dat het nooit volledig realtime kan zijn geweest). Met een bedrag van €69 als gevolg. In mijn optiek is dat buitenproportioneel en ik ben dan ook benieuwd of hier vanuit Simyo uit coulance wat aan gedaan kan worden. 

Alvast hartelijk bedankt! 

Met vriendelijke groet,

Jacob 

Friesian
  • Forum Expert
  • April 3, 2026

Friesian schreef :

XTF schreef :

Volgens welke definitie van realtime?

Dit wordt zo vaak gecommuniceerd vanuit Simyo en hier wil ik het verder bij laten. 

Friesian
  • Forum Expert
  • April 4, 2026

Beste Sedat,

Dank voor je reactie. Je geeft aan dat ik al door de klantenservice ben geholpen, maar ik ben benieuwd wat die hulp dan was. 

Een data plafond had ik zelf ook al bedacht en nagaan waardoor de data in 7 minuten was verbruikt had ik ook al gedaan. Ik heb een nieuwe telefoon waarbij deze een update heeft gedaan op de mobiele data in plaats van via de wifi.

@Jacob G. .

Iets om voortaan aan te denken is, je bent niet de eerste en zeker ook niet de laatste die dit meemaakt, bij een nieuwe telefoon altijd de simkaart pas installeren/activeren e-Sim nadat de telefoon volledig is ingesteld. 

Mijn punt is echter dat ik, ondanks het direct handelen na het 1e smsje van 80% alsnog 460 MB buiten bundel heb verbruikt (waardoor mijn conclusie is dat het nooit volledig realtime kan zijn geweest). Met een bedrag van €69 als gevolg. In mijn optiek is dat buitenproportioneel en ik ben dan ook benieuwd of hier vanuit Simyo uit coulance wat aan gedaan kan worden. 

Alvast hartelijk bedankt! 

Met vriendelijke groet,

Jacob 

Een punt om in gedachten te houden is dat de provider feitelijk heeft voldaan aan een door providers onderling gemaakte afspraak, een gedragscode. Transparantie mobiel datagebruik (TMD)..

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • April 4, 2026

Mijn punt is echter dat ik, ondanks het direct handelen na het 1e smsje van 80% alsnog 460 MB buiten bundel heb verbruikt (waardoor mijn conclusie is dat het nooit volledig realtime kan zijn geweest).

Klopt, de SMS kan zomaar een minuut later ontvangen worden, en als je niet met de telefoon bezig bent kan het minuten / uren duren voordat iemand de SMS leest.

Dat terwijl je met 2 GB/minuut kunt downloaden, wat je dus 300 euro/minuut zou kunnen kosten. Dit is inderdaad buitenproportioneel, maar Simyo lijkt het ‘normaal’ te vinden en lijkt niet van plan dit ‘probleem’ op te lossen. Sterker nog, het lijkt gewoon het verdienmodel van Simyo te zijn.

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • April 4, 2026

Een punt om in gedachten te houden is dat de provider feitelijk heeft voldaan aan een door providers onderling gemaakte afspraak, een gedragscode. Transparantie mobiel datagebruik (TMD)..

Wat hebben klanten te maken met een afspraak gemaakt tussen providers?

Hebben klanten inspraak gehad?

Friesian
  • Forum Expert
  • April 4, 2026

Een punt om in gedachten te houden is dat de provider feitelijk heeft voldaan aan een door providers onderling gemaakte afspraak, een gedragscode. Transparantie mobiel datagebruik (TMD)..

Elke klant die kan te maken krijgen met deze gedragscode of je het ermee eens bent of niet staat niet ter discussie. Er blijkt behoefte te zijn aan deze minimumbescherming. Persoonlijk, maar dat is dan mijn gedachte, zou mijn voorkeur uitgaan naar 3 soorten van %.

Maar goed, ​@XTF verschillende mensen - verschillende wensen. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • April 4, 2026

Elke klant die kan te maken krijgen met deze gedragscode of je het ermee eens bent of niet staat niet ter discussie.

Ik weet niet wat je daarmee probeert te zeggen. Verder is het een (absoluut) minimum, dat wil niet zeggen dat het voldoende is.

Er blijkt behoefte te zijn aan deze minimumbescherming. Persoonlijk, maar dat is dan mijn gedachte, zou mijn voorkeur uitgaan naar 3 soorten van %.

Je bedoelt SMSjes?

Denk dat de meesten meer hebben aan een (gratis) dataplafond. En aan bedrijven die wel op een maatschappelijk verantwoorde manier ondernemen.

Friesian
  • Forum Expert
  • April 4, 2026

Elke klant die kan te maken krijgen met deze gedragscode of je het ermee eens bent of niet staat niet ter discussie.

Ik weet niet wat je daarmee probeert te zeggen.

Verder is het een (absoluut) minimum, dat wil niet zeggen dat het voldoende is.

Eenvoudig gezegd dan.. Iedereen die dichtbij de datalimiet komt krijgt met deze gedragscode te maken. En om die reden gaat mijn voorkeur eerder uit naar 3 momenten van %. Het minimum is in deze wat meer uitgebreid.

Verder reageer ik niet meer op deze discussie. Fijn weekend.