Skip to main content
Beantwoord

torenhoge rekening door MB'S

• July 26, 2026
  • 19 reacties
  • 89 Bekeken

Ik heb in 1 avond meer dan 6000 MB gebruikt volgens Simyo. Terwijl ik uit eten was en maar 1 filmpje heb gemaakt. Ik zit nu boven mijn verbruik en moet 104 euro betalen want uit voorzorg is mijn nummer geblokkeerd... of ik even 104 euro wil betalen. hoe dan 

Beste antwoord door Friesian

Alleen om dit voor een volgende keer te voorkomen moet ik straks even alles na kijken op mijn mobiel. 

Beste ​@Tamara68  - Tamara.

Ik begrijp je echt wel meer dan goed. 

Ik zou me niet te veel alleen maar richten op die sms'jes. Simyo ontvangt de gegevens met vertraging waardoor de werkelijke kosten hoger zijn dan het moment van 80%  en de beslissende 100%.

Ik gebruik zelf altijd al Android en ik geef je graag als belangrijkste tip om de waarschuwing en de limiet in je telefoon lager in te stellen dan je maandbundel internet.

Verder zou ik je willen adviseren om als datamoniitor ook Glasswire te installeren. 

19 reacties

Friesian
  • Forum Expert
  • July 27, 2026

Beste ​@Tamara68 

Dat je geblokkeerd bent, dat je simkaart is geblokkeerd betekent dat er een bescherming is ingegaan vanwege hoogverbruik. Als het goed is heb je 2 sms ontvangen, 80 & 100%.

Ik heb in 1 avond meer dan 6000 MB gebruikt volgens Simyo. Terwijl ik uit eten was en maar 1 filmpje heb gemaakt. Ik zit nu boven mijn verbruik en moet 104 euro betalen want uit voorzorg is mijn nummer geblokkeerd... of ik even 104 euro wil betalen. hoe dan 

Je ontvangt van Simyo een email of SMS met een betalingslink. iDeal / WERO.

Lees meer over Hoogverbruik - Simyo

Hoogverbruik lees deze link met verschillende onderdelen goed door dan heb je alvast een basis, een paar handvaten. 

En als tip, ik raadt je aan om op de telefoon indien mogelijk een goede bescherming te gebruiken zoals bij Android en via Simyo het dataplafond aan te zetten. Ook een datamanager app. 

Het is dan wel koffie na de maaltijd maar dit geeft jouw een betere gemoedsrust, een stukje zekerheid.

Een moderator, een medewerker meldt zich ook nog om je verdere hulp en informatie te geven. 

• auteur
  • Beginner
  • July 27, 2026

Ja dat weet ik en dat klopt. Maar tijdens een etentje kijk ik niet op mijn telefoon. Maar hoe het kan daar gaat het mij om. Ik gebruik de telefoon niet en heb per minuut 57 MB gebruikt.   Normaal krijg ik mijn bundel van 10000 MB niet eens op. En nu in 1 avond meer dan 5000 MB ? Zonder te gebruiken... raar 

Friesian
  • Forum Expert
  • July 27, 2026

Ook als je niet op je telefoon kijkt kan het bijvoorbeeld zijn dat een datasessie wordt afgewerkt. Staat iets als slimme netwerkwissel (vroegere benaming die Samsung hanteerde), of WiFi assistent uit? 

Vaak is het een kwestie van de instellingen nakijken. Anderen, zij, wij kunnen dat niet maar jij wel. 

Ook het bekende broekzakbellen kan een reden zijn. 

Welk merk en type telefoon heb je?

• auteur
  • Beginner
  • July 27, 2026

Samsung s 24 FE ... 

• auteur
  • Beginner
  • July 27, 2026

En hij lag gewoon naast mij op tafel. Dis geen broekzak bellen.. 

• auteur
  • Beginner
  • July 27, 2026

Ik had wel automatisch overschakelen naar mobiel internet als wifi uitviel aanstaan... maar dat stond al heel lang aan. Heb het nu uitgezet en data plafond aangezet.  Maar toch begrijp ik er nog steeds niks van. 

Friesian
  • Forum Expert
  • July 27, 2026

Ik had wel automatisch overschakelen naar mobiel internet als wifi uitviel aanstaan...

maar dat stond al heel lang aan. Heb het nu uitgezet en data plafond aangezet. 

Maar toch begrijp ik er nog steeds niks van. 

Ik begrijp het wel. Dit is hoogstwaarschijnlijk de reden. Het plafond gaat de volgende maand in €0,50 / €1,- per maand. 

• auteur
  • Beginner
  • July 27, 2026

Hoe is dit dan mogelijk? Ik heb dit nog nooit gehad en maak tig filmpjes. Zaterdag nog tijdens een wandeling. Veel filmpjes en foto's gemaakt en had nog ruim 4000 MB over en na 1 filmpje tijdens een etentje ineens iets van 7000 mb gebruikt?

Friesian
  • Forum Expert
  • July 27, 2026

Geen hotspot gebruikt? Je kent waarschijnlijk wel het credo of ezelsbruggetje van de bank.…

In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. 

Friesian
  • Forum Expert
  • July 27, 2026

Samsung s 24 FE ... 

Dus intelligent Wi-Fi. 👍 

• auteur
  • Beginner
  • July 27, 2026

Nee geen hotspot. Gewoon telefoon naast me gelegd en gegeten en gekletst. Had telefoon alleen nodig voor filmpje en een appje . Heb niks speciaals gedaan en ineens torenhoog mb verbruik. Zonde van de ruim 100 euro. Voortaan gaat telefoon op vliegtuigstand als ik ergens ben. Plafond of niet! 

Amy
Moderator
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • July 27, 2026

Hoi ​@Tamara68,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je dit verwarrend vind en dat je baalt van de hoge kosten. 

Om extra kosten te voorkomen sturen wij altijd twee waarschuwing sms'jes. Als er na het ontvangen van deze sms'jes geen actie wordt ondernomen en er wordt internetverbruik geregistreerd op de simkaart wordt het buiten bundel tarief van €0,15 per MB in rekening gebracht. Goed dat je inmiddels een dataplafond hebt aangezet! 

Een telefoon kan altijd onbewust data verbruiken. Denk bijvoorbeeld aan een update die wordt uitgevoerd of een app die op de achtergrond nog aanstaat en noem zo maar op. Helaas kunnen en mogen wij wegens de privacy wetgeving niet inzien waar het internet daadwerkelijk aan is verbruikt. 

Zou je mij een privébericht kunnen sturen met jouw persoonlijke gegevens? Dan kijk ik graag even met je mee naar de gemaakte kosten.

Bedankt voor je tips ​@Friesian

Groetjes,
Amy

Friesian
  • Forum Expert
  • July 27, 2026

Nee geen hotspot. Gewoon telefoon naast me gelegd en gegeten en gekletst. Had telefoon alleen nodig voor filmpje en een appje . Heb niks speciaals gedaan en ineens torenhoog mb verbruik. Zonde van de ruim 100 euro. Voortaan gaat telefoon op vliegtuigstand als ik ergens ben. Plafond of niet! 

@Tamara68 

Je kunt als alternatief ook vliegtuigstand inschakelen en daarna weer wifi aanzetten. 

• auteur
  • Beginner
  • July 27, 2026

Ja dat heb ik nu ook. Maar wel raar en onhandig. 

Enfin, het is niet anders.

Bedankt, Tamara 😊

Forum|alt.badge.img+2
  • Actief Simyaan
  • July 27, 2026

Meestal kun je op de telefoon instellen welke apps mobiele data mogen gebruiken en welke niet, dit zou je (sterk) kunnen beperken. 

Waarom ie zoveel data heeft gebruikt op één avond is lastig te zeggen.

Forum|alt.badge.img+2
  • Actief Simyaan
  • July 27, 2026

Om extra kosten te voorkomen sturen wij altijd twee waarschuwing sms'jes.

Blijkbaar is dit onvoldoende, want klanten blijven tegen deze torenhoge extra kosten aanlopen..

• auteur
  • Beginner
  • July 27, 2026

Die sms jes waren idd binnen gekomen maar omdat tijdens het etentje mijn tegoed ineens in sneltreinvaart opraakte terwijl ik de telefoon niet in de hand had. Die lag nl naast mij op tafel. Heb ik die smsjes niet gezien. Ik was gezellig aan het eten in een restaurant met vrienden, dan ga ik niet op mijn telefoon kijken, geluid stond ook uit.  Wie verwacht nou dat in pakweg 2 uur tijd ruim 5000 MB in ene opgebruikt wordt?  Als je je telefoon notabene NIET gebruikt? Dus ja die smsjes... die zag ik thuis pas. Maar het is goed opgelost. Alleen om dit voor een volgende keer te voorkomen moet ik straks even alles na kijken op mijn mobiel. 

Friesian
  • Forum Expert
  • antwoord
  • July 27, 2026

Alleen om dit voor een volgende keer te voorkomen moet ik straks even alles na kijken op mijn mobiel. 

Beste ​@Tamara68  - Tamara.

Ik begrijp je echt wel meer dan goed. 

Ik zou me niet te veel alleen maar richten op die sms'jes. Simyo ontvangt de gegevens met vertraging waardoor de werkelijke kosten hoger zijn dan het moment van 80%  en de beslissende 100%.

Ik gebruik zelf altijd al Android en ik geef je graag als belangrijkste tip om de waarschuwing en de limiet in je telefoon lager in te stellen dan je maandbundel internet.

Verder zou ik je willen adviseren om als datamoniitor ook Glasswire te installeren. 

• auteur
  • Beginner
  • July 27, 2026

Top, allebei gedaan. Thnxx