.

Beantwoord

Servicenummer kost veel meer dan verwacht?

  • 20 July 2012
  • 9 reacties
  • 825 Bekeken

Badge
  • Startend Simyaan
  • 2 reacties
Op 16 juli jl. belde ik met de servicelijn van NS Hispeed (0900-9296). Dit nummer kost volgens NS Hispeed 35 cent per minuut. In het Verbruik menu van Mijn Simyo zie ik echter dat er mij voor een gesprek van (naar boven afgerond) 14 minuten maar liefst 9 euro in rekening is gebracht, wat neerkomt op een kleine 65 cent per minuut.

Nu ben ik mij ervan bewust dat er bij het bellen naar een servicenummer ook nog aparte kosten "voor het gebruik van de mobiele telefoon" worden gerekend, maar het lijkt me sterk dat dit 30 cent per minuut is. Volgens de website van Simyo wordt dit tarief alleen gerekend als de bundel verbruikt is. Dat de servicekosten van 35 cent per minuut niet onder de bundel vallen is natuurlijk volstrekt duidelijk, maar het is mijns inziens unfair om de zgn. "kosten voor het gebruik van de mobiele telefoon" óók buiten de bundel om af te rekenen.

Graag hoor ik daarom van u of hier sprake is van een fout. Mocht het geen fout betreffen, dan hoor ik graag waarom u het gerechtvaardigd vindt dat beide onderdelen van de totale kosten buiten de bundel om worden gerekend.
icon

Beste antwoord door Groentjuh 21 July 2012, 00:50

Bekijk originele reactie

9 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Als ik hier kijk, dan zeg ik nee. Dat is geen fout.

0900 nummers kosten 0900 nummers*inderdaad de kosten van het servicenummer plus het buiten de bundel tarief! Er wordt afgerekend per minuut!
Helaas hoewel het gek klinkt bepaald een provider waarvoor je zo'n belminuut nou precies voor kan gebruiken. Zelf had ik ook liever gezien dat ik bijvoorbeeld ook in het buitenland met belminuten zou kunnen bellen. Ok, misschien kost het dan 3 belminuten om een minuut in het buitenland te bellen, maar is wel eerlijker denk ik.
Badge +6
Op 16 juli jl. belde ik met de servicelijn van NS Hispeed (0900-9296). Dit nummer kost volgens NS Hispeed 35 cent per minuut. In het Verbruik menu van Mijn Simyo zie ik echter dat er mij voor een gesprek van (naar boven afgerond) 14 minuten maar liefst 9 euro in rekening is gebracht, wat neerkomt op een kleine 65 cent per minuut.

Nu ben ik mij ervan bewust dat er bij het bellen naar een servicenummer ook nog aparte kosten "voor het gebruik van de mobiele telefoon" worden gerekend, maar het lijkt me sterk dat dit 30 cent per minuut is. Volgens de website van Simyo wordt dit tarief alleen gerekend als de bundel verbruikt is. Dat de servicekosten van 35 cent per minuut niet onder de bundel vallen is natuurlijk volstrekt duidelijk, maar het is mijns inziens unfair om de zgn. "kosten voor het gebruik van de mobiele telefoon" óók buiten de bundel om af te rekenen.

Graag hoor ik daarom van u of hier sprake is van een fout. Mocht het geen fout betreffen, dan hoor ik graag waarom u het gerechtvaardigd vindt dat beide onderdelen van de totale kosten buiten de bundel om worden gerekend.


Beste Ivo,

Zoals Groentjuh al aangeeft in zijn antwoord wanneer je belt naar 0900nummers betaal je voor dat telefoonnummer en omdat met je mobiel belt belt betaal je de buiten de bundel kosten voor het gebruik van je mobiele aansluiting. Het is dus 35 eurocent per minuut voor het 0900nummer plus 30 eurocent per minuut voor je mobiele aansluiting.
Hoi Natascha,
Toch nog even een opmerking.
Op de site van tarieven voor servicenummers kan ik geen bedragen zien.
Ook niet dmv een anderde browser.
Tarieven voor bijv NS, ik blijf het belachelijk hoog vinden, maar daarin zijn jullie
niet de enige. 
Even off topic: Waarom zijn de kosten (prepaid) voor sms naar buitenland zo hoog?
Ik begin nu nog even prepaid, als het bevalt neem ik een abbo'tje zoals dat nu heet.
Uitstekende duidelijke website overigens, met forum, waar maak je dat mee.
MVG Eduard
Reputatie 5
Badge +10
Welkom op het forum Eduard,

Het bellen naar servicenummers valt standaard buiten de bundel. Hiervoor worden de buiten de bundel kosten berekend. De kosten van het servicenummer zelf worden bepaald door de dienst zelf. Dus de NS mag deze kosten zelf bepalen. Hier hebben wij geen invloed op.

Simyo is een provider welke zich probeert te onderscheiden op het gebied bellen/sms-en naar vaste en mobiele nummers binnen Nederland. We hebben niet de intentie om ons te onderscheiden op het gebied van bellen in/naar het buitenland. De buitenland tarieven liggen bij andere provider daarom wat lager.

Bedankt voor de feedback. Als je verder nog op of aanmerkingen hebt horen we het graag. Verbeterpuntjes zijn altijd welkom.

Groetjes,

Alex
"Het bellen naar servicenummers valt standaard buiten de bundel."

Dat weet ik en lijkt mij ook logisch.
 
"Hiervoor worden de buiten de bundel kosten berekend."

Leg mij uit waarom deze belkosten naar  bijv. de NS zoveel meer bedragen dan 
een gewoon telefoontje.
Welke extra moeite moeten jullie daarvoor doen?
Technisch gesproken is er weinig verschil in de procedure lijkt me. 
Ik bedoel dus niet de kosten die bijv. de NS in rekening brengt, maar die o.a. jullie
in rekening brengen. 
Al met al is het gewoon een melkkoetje van de providers. (prijs afspraken?)
Vat bovenstaande dus niet persoonlijk op, aub.
Met vriendelijke groet Eduard
Reputatie 5
Badge +10
Hoi Eduard,

Servicenummers vallen standaard buiten de bundel bij alle providers. Simyo gaat hier gewoon in mee.

Groetjes,

Alex
Hoi Eduard,

Servicenummers vallen standaard buiten de bundel bij alle providers. Simyo gaat hier gewoon in mee.

Groetjes,

Alex


Hoi Alex, 
dat weet ik inmiddels, maar dat was niet wat ik bedoelde.
Maar ik laat het hierbij. 
Met vriendelijke groet, Eduard
OK, bovenstaande gelezen: Prijs per min/sms (buiten bundel) € 0,30 per minuut.
Gisteren een servicenummer van de ING gebeld: ING Klantenservice via 0900 0933 (10 cent p/m)
Deze 10 cent per minuut werd ook vermeld bij het bellen naar het nummer.
Het gesprek duurde 00:07:01 Kosten: €3,15
Sommetje: ongeveer 7 x (0,30+0,10) = € 2,80
Wat zie ik over het hoofd?

Blijft toch zuur, dat je eerst denkt dat het gesprek 0,70 cent heeft gekost en dan € 3,15 op de rekening.
De vraag "waarom" is nog altijd onbeantwoord. Wellicht een kwestie van: "omdat het kan"?
Reputatie 2
Badge +1
Welkom op het forum 123simyo,

Bij een Simyo abonnement worden gesprekken altijd naar boven afgerond op hele minuten. Omdat het gesprek 7 minuten en 1 seconde duurde, zijn de kosten die wij daarvoor in rekening brengen 8 x 0,30= 2,40. Hoe ING die ene seconde berekent, daar kan Simyo helaas geen uitspraak over doen omdat wij hier geen invloed op hebben.

Groetjes,

Wayne

Reageer