Skip to main content
Hoe worden belmininuten en sms bundel berekend. Ik ga er vanuit als ik een abonnement heb van 100 aantal minuten/sms die ook daadwerkelijk krijg, daarbij weet ik eigenlijk ook niet beter als ik 1 smsje verstuur dat dat me 1 belminuut van mijn bundel kost. Het is immers, of 100 belminiten of 100 smsjes. Dat blijft om het even in mijn beleving.

Door omstandigheden wat langer gebeld waardoor ik voor de zekerheid ff de belbundel even chekte. Groot was mijn verbazing dat ik de volledige beltijd buiten de bundel heb gebeld.

Nu snap ik alleen niet als ik naar mijn verbruik kijk 70 minuten gebeld zou hebben en 12 smsje heb verstuurd. Nu ben ik niet zo goed in rekenen, maar dat dan ik aan de 82 minuten kom daar kom ik nog wel uit. Vraag ik me af waar de resterende 18 minuten zijn gebleven. Nu wordt 'buiten de bundel bellen gerekend vanaf 82 minuten. Iets soortgelijks had ik in december 2014 ook.



Graag een heldere uitleg. Ik heb geruime tijd deze belbundel dus het heeft niets met pro rata te maken
Kan het zijn dat je smsjes had die langer dan 140 leestekens waren? Die worden dan als 2 smsjes verstuurd.
Van die paar smsjes die verstuurd zijn is de langste rond de 50 leestekens incl spaties. dus dat kan het het ook niet zijn.
Het gaat allemaal niet om astronomisch hoge bedragen, maar wil het wel graag weten.

Onderstaande bv moest er €2.31 bijbetaald worden voor een bundel van 100 minuten.

Dat zijn, naar boven afgerond 97 minuten. Op het randje, maar in mijn beleveing binnen de bundel.



Verbruikskosten Aantal Tijdsduur Bedrag

Gesprekken naar mobiele nummers......17 ..00:21:27 .....€ 2,31

Gesprekken naar vaste nummers..........18 ..01:07:03 ....€ 0,00

SMS naar mobiele nummers....................7..................... € 0,00

Totaal verbruikskosten (incl. BTW)..................................€ 2.31
Hoi Xilence,



Welkom op het Simyo Forum.



Het is niet meer dan logisch dat je graag wilt weten hoe jouw bundel precies werkt. Het is dan ook goed dat je dit komt checken. Daarnaast is het erg fijn dat je in jouw laatste bericht een voorbeeld hebt meegegeven. Hier baseer ik gelijk mijn uitleg op. In het voorbeeld heb je jouw totaal aantal 'minuten' geplaatst. In het totaal wordt nog geen rekening gehouden met het afronden van jouw minuten. Een simpel voorbeeld hieronder:



Gesprek 1 duurt 3.27 minuten

Gesprek 2 duurt 1.08 minuten

Gesprek 3 duurt 0,12 minuten



In totaal zie jij op jouw rekening dan 4.47 minuten staan. Dat jij dit vervolgens afrondt naar 5 minuten is niet gek! Het klopt alleen niet helemaal. Elke gesprek wordt op zichzelf afgerond naar hele minuten. Met bovenstaand voorbeeld in gedachten, betekent dit dus het volgende:



Gesprek 1 afgerond naar 4 minuten

Gesprek 2 afgerond naar 2 minuten

Gesprek 3 afgerond naar 1 minuut



In dat geval zit je dus al op 7 minuten. Dit zijn ruim 2 minuten meer dan in de vorige berekening. Het verschil is nu niet heel groot omdat we het berekenen op 3 gesprekken. Maar stel je eens voor dat dit berekend wordt op jouw volledige aantal gesprekken in 1 maand. Daarom raden wij je ook aan om het verbruik in de gaten te houden via Mijn Simyo of de app. In dit verbruik wordt netjes rekening gehouden met de afronding. Via Mijn Simyo kun je alle gesprekken gespecificeerd zien staan. Om op het exacte aantal verbruikte minuten uit te komen, rond je al die gesprekken af naar boven en tel je dit bij elkaar op. Heb je hier wat aan of zijn er nog onduidelijkheden?



@Raytje, bedankt voor je aanvulling 🙂



Groetjes,

Angela
Ja, daar gaat me wel wat dagen. Ik zou bijna zeggen dat riekt naar oplichterij. Bij een verbinding van 6 seconden, waarschijnlijk voicemail, tikt er een minuutje weg. Er zat er zelfs een gesprek van 5.01 min bij. Dat zijn dus 6 minuten. Dat is idd lekker verdienen over de rug van de klanten heen.

In het voorbeeld zat ik er opgeteld 7 minuten erover heen. En dat voor €2.31, geen slechte score voor Simyo.
Hoi xilence,



Jammer om te lezen dat dit niet duidelijk was. Het wordt door ons gecommuniceerd dat belminuten altijd naar boven worden afgerond. Ook zie je het volgende op onze website staan bij Tarieven > Sim Only > Algemene tarieven:



Belminuten, smsjes en MB's zijn 1 kalendermaand geldig binnen Nederland.



Bij Simyo wordt elk gesprek per hele minuut naar boven afgerond.






Wij zijn transparant in wat wij aanbieden en in wat het kost. Als de maand nog loopt, zie je daarnaast op je Mijn Simyo app en op de Mijn Simyo pagina hoeveel belminuten/ sms'jes je nog kunt gebruiken.



Het systeem houdt daarin automatisch rekening met de afronding. Stel dat je 100 belminuten hebt en twee keer een gesprek voert van 3 minuten en 2 seconden, dan zie je op Mijn Simyo nog "92 belminuten" staan.



Op je factuur zie op de tweede pagina je bij tijdsduur al je minuten en seconden bij elkaar opgeteld, hier wordt de afronding niet in meegenomen. Wanneer je op de pagina's daarna kijkt, dan zie je een specificatie van al je telefoongesprekken en sms'jes. Op deze manier kun je altijd terugzien wat je wanneer precies hebt verbruikt. Daarachter staat of het binnen of buiten je bundel viel.



Is je vraag volledig beantwoord?

Reageer