Skip to main content
antwoord

Onverwachte kosten tijdens vlucht, wat nu?

• September 6, 2025
  • 13 reacties
  • 131 Bekeken

Beste Simyo,

Tijdens mijn vlucht van Griekenland naar Nederland is mijn telefoon blijkbaar kort verbonden geweest met een Servisch netwerk. Hierdoor zijn er kosten buiten mijn bundel in rekening gebracht (€2,87).

Ik was mij hier niet van bewust en heb dit zelf niet actief ingesteld. Zou er iets aan deze situatie gedaan kunnen worden? Het voelt voor mij niet helemaal terecht dat ik hier kosten voor moet betalen.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

Beste antwoord door Roeqajja

Hi ​@PeaSe

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat je onbewust kosten hebt gemaakt buiten je bundel!

Op je aansluiting zie ik dat je de optie “Internetten in het buitenland" aan hebt staan. Je hebt hierdoor kort internetverbinding gehad wat buiten de bundel is gevallen. Als je buiten de EU reist zijn je bundels helaas niet geldig en betaal je een buitenbundeltarief. Om dit in de toekomst te voorkomen raad ik aan om de optie via Mijn Simyo uit te schakelen via Instellingen> Internet en bellen. Hiermee weet je zeker dat je geen internet kunt gebruiken zodra je buiten de EU reist!

Mocht je nog vragen hebben laat het dan gerust weten!

Heel erg bedankt voor jullie hulp! ​@JanD ​@wimj12 ​@Friesian ​@Scotsman 

Groetjes,
Roeqajja

13 reacties

JanD
  • Forum Expert
  • September 7, 2025

Beste ​@PeaSe die situatie kun je zelf aanpassen door in het vliegtuig je mobiel op vliegtuigstand te zetten. Daar kan Simyo helaas niets aan veranderen.

Gelukkig is het maar bij €2,87 gebleven, nog minder dan de prijs van een kop koffie tegenwoordig.

Zie ook onderstaande link voor aanvullende info:

https://www.simyo.nl/klantenservice/factuur/buitenbundelkosten

Fijn weekend verder.

• auteur
  • Beginner
  • September 7, 2025

Bedankt voor uw reactie. Ik begrijp dat ik zelf vliegtuigstand had kunnen inschakelen, maar dat was niet mijn vraag. In dit geval vloog het toestel onverwacht via een andere route, waardoor mijn toestel automatisch verbinding maakte met een niet-EU netwerk voor 0.5 mb. 

Ik wil daarom nogmaals aangeven dat dit buiten mijn eigen invloed is gebeurd. Vandaar mijn vraag of Simyo in dit soort gevallen iets kan betekenen, bijvoorbeeld uit coulance.

Met vriendelijke groet,

JanD
  • Forum Expert
  • September 7, 2025

Beste ​@PeaSe Simyo doet uit coulance wel eens iets als het buiten de schuld van de klant is en het om grote(re) bedragen gaat.

In dit geval praat je over een paar euro en dat gaat Simyo echt niet vergoeden, alleen al de tijd die ik besteed aan jou en die Simyo misschien gaat besteden aan jou kost al meer dan die paar euro.

Neem je verlies, laat het een les zijn voor een volgende keer en ga vrolijk verder met je leven.

• auteur
  • Beginner
  • September 7, 2025

Dank je voor je reactie Jan, maar dat bepaal ik zelf wel. Voor mij voelt dit onrechtvaardig en daarom wil ik graag van Simyo zelf weten hoe zij met dit soort situaties omgaan.

Met vriendelijke groet

JanD
  • Forum Expert
  • September 7, 2025

Beste ​@PeaSe vandaag kun je tot 17u00 via WhatsApp contact opnemen met Simyo via onderstaande link of wacht een reactie van een moderator af op dit forum deze week.

https://www.simyo.nl/klantenservice#contact

Forum|alt.badge.img+7
  • Forum expert
  • September 7, 2025

Het is ook onrechtvaardig als Simyo dit zou betalen. Die kunnen het ook niet helpen dat je vliegtuig over Servië vloog.

Ik sluit me aan bij ​@JanD

Friesian
  • Forum Expert
  • September 8, 2025

Wanneer de telefoon verbinding had gemaakt met een satelliet netwerk in het vliegtuig had je ook buitenbundelkosten gekregen. Het blijft een stukje eigen verantwoordelijkheid, vliegtuigstand..

Simyo geeft ook als informatie de zones van buitenland. 

Ik sluit me aan bij ​@JanD en ​@wimj12 .

Scotsman
Forum|alt.badge.img+9
  • Forum expert
  • September 8, 2025

Is het niet verplicht om tijdens de vlucht de vliegtuigstand aan te zetten? Wat soms wel mag is de WiFi aanzetten, maar mobiele data meestal niet is mijn ervaring.

JanD
  • Forum Expert
  • September 8, 2025

Is het niet verplicht om tijdens de vlucht de vliegtuigstand aan te zetten? Wat soms wel mag is de WiFi aanzetten, maar mobiele data meestal niet is mijn ervaring.

Inderdaad, mobiele data kan en mag niet gebruikt worden tijdens een vlucht omdat dit de electronica van het vliegtuig kan storen en praktisch gezien is er op 10 km hoogte ook geen 5G bereik.

Veel vliegmaatschappijen bieden daarom (betaald) wifi aan tijdens een vlucht ​@Scotsman en ​@PeaSe 

Friesian
  • Forum Expert
  • September 8, 2025

Beste heren ​@Scotsman en ​@JanD 

Bedankt voor jullie reacties! Ondergetekende nooit een vliegtuig van binnen gezien, laat staan gevlogen. Dus geen praktijkervaring. 

Friesian
  • Forum Expert
  • September 11, 2025

Ik geloof dat dit topic aan de aandacht is ontsnapt van ​@Simyo 

JanD
  • Forum Expert
  • September 11, 2025

Ik geloof dat dit topic aan de aandacht is ontsnapt van ​@Simyo 

Gelukkig maar.

Roeqajja
Forum|alt.badge.img+7
  • Moderator
  • antwoord
  • September 11, 2025

Hi ​@PeaSe

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat je onbewust kosten hebt gemaakt buiten je bundel!

Op je aansluiting zie ik dat je de optie “Internetten in het buitenland" aan hebt staan. Je hebt hierdoor kort internetverbinding gehad wat buiten de bundel is gevallen. Als je buiten de EU reist zijn je bundels helaas niet geldig en betaal je een buitenbundeltarief. Om dit in de toekomst te voorkomen raad ik aan om de optie via Mijn Simyo uit te schakelen via Instellingen> Internet en bellen. Hiermee weet je zeker dat je geen internet kunt gebruiken zodra je buiten de EU reist!

Mocht je nog vragen hebben laat het dan gerust weten!

Heel erg bedankt voor jullie hulp! ​@JanD ​@wimj12 ​@Friesian ​@Scotsman 

Groetjes,
Roeqajja