Skip to main content
Beantwoord

Onterecht meer dan €2200 datakosten ondanks actieve internetbundel

• March 16, 2026
  • 8 reacties
  • 85 Bekeken

Ik plaats dit bericht omdat ik via de normale klantenservice geen oplossing krijg en mijn nummer inmiddels geblokkeerd is.

Op 8 en 9 maart 2026 is er bij mij iets volledig misgegaan met de dataverrekening. Ik had een actieve internetbundel, maar toch is mijn dataverbruik continu buiten de bundel afgerekend. In het overzicht zie ik honderden regels van ongeveer 59 MB voor €8,79 per keer.

Volgens het overzicht zou ik voor ongeveer 17 GB dataverbruik €2208,20 moeten betalen. Dat is natuurlijk absurd en kan onmogelijk kloppen als er een bundel actief is.

Wat er al gebeurd is:

• Ik heb een internetbundel gekocht.

• Ik kreeg één sms over dataverbruik.

• Daarna heb ik contact opgenomen via e-mail en WhatsApp.

• Ik heb mijn telefoon opnieuw opgestart zoals geadviseerd.

• Er werd gezegd dat men hierop zou terugkomen, maar dat is niet gebeurd.

Vandaag kreeg ik wel een bericht, maar ondertussen is mijn nummer geblokkeerd en kan ik nergens meer terecht.

Dit lijkt duidelijk een systeem- of bundelfout, omdat het verbruik steeds in identieke blokken wordt afgerekend terwijl er een bundel actief was.

Kan iemand van de provider hier met spoed naar kijken en deze kosten corrigeren? Ik schrik enorm van dit bedrag en wil dit zo snel mogelijk opgelost krijgen.

Beste antwoord door Sedat

Hoi ​@Gebruiker11,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me goed voorstellen dat je schrikt van het bedrag dat je in het verbruiksoverzicht ziet staan. Dat kan er inderdaad behoorlijk hoog uitzien. Ik wil je geruststellen: dit is geen openstaand bedrag dat je moet betalen.

Ik zie dat je een Prepaid-kaart gebruikt bij ons. Bij Prepaid mag je altijd je bel- of internetsessie afmaken, ook als er niet genoeg beltegoed op je kaart staat. Hierdoor kan er een min-tegoed ontstaan. Omdat een tegoed niet in de min kan komen, vullen wij je tegoed weer aan tot €0. Dit zijn dus geen extra kosten die achteraf in rekening worden gebracht. Je betaalt alleen het tegoed dat je op je kaart zet. Het verbruiksoverzicht laat alleen het totale verbruik zien sinds je klant bent, en niet wat je nog moet betalen. Je kunt bovendien nooit meer verbruiken dan het beltegoed dat je zelf hebt opgewaardeerd.

Je simkaart wordt automatisch geblokkeerd voor uitgaand verkeer zodra je geen beltegoed meer hebt, ook als er nog een actieve internetbundel is. Je kunt pas weer internetten als je eerst je beltegoed opwaardeert. Daarna wordt je simkaart gedeblokkeerd en kun je weer gebruikmaken van je bundel.

Wat betreft het internetverbruik: zoals ​@XTF aangeeft, zijn blokken van ongeveer 59 MB normaal als je veel data verbruikt. Internet wordt per sessie geregistreerd. Als je bijvoorbeeld 200 MB verbruikt, wordt dit opgesplitst in meerdere van deze sessies (ongeveer 59 MB).

Kortom: je hoeft je geen zorgen te maken over de hoge bedragen in het overzicht. Het laat alleen zien hoeveel je in totaal hebt verbruikt en niet wat je daadwerkelijk moet betalen.

Ik vertrouw erop dat dit je duidelijkheid geeft. Als je nog vragen hebt, laat het gerust weten, ik help je graag verder!

Groetjes,
Sedat

8 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • March 16, 2026

Geen dataplafond?

Welke internetbundel heb je gekocht?

Wat voor telefoon heb je?

Heb je die toevallig aangesloten op een laptop en/of hotspot gebruikt?

Blokken van 59 MB zijn wel normaal als je veel data verbruikt.

Schandalig dat Simyo dit soort bedragen durft te vragen.

Sedat
Moderator
Forum|alt.badge.img+4
  • Moderator
  • antwoord
  • March 16, 2026

Hoi ​@Gebruiker11,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me goed voorstellen dat je schrikt van het bedrag dat je in het verbruiksoverzicht ziet staan. Dat kan er inderdaad behoorlijk hoog uitzien. Ik wil je geruststellen: dit is geen openstaand bedrag dat je moet betalen.

Ik zie dat je een Prepaid-kaart gebruikt bij ons. Bij Prepaid mag je altijd je bel- of internetsessie afmaken, ook als er niet genoeg beltegoed op je kaart staat. Hierdoor kan er een min-tegoed ontstaan. Omdat een tegoed niet in de min kan komen, vullen wij je tegoed weer aan tot €0. Dit zijn dus geen extra kosten die achteraf in rekening worden gebracht. Je betaalt alleen het tegoed dat je op je kaart zet. Het verbruiksoverzicht laat alleen het totale verbruik zien sinds je klant bent, en niet wat je nog moet betalen. Je kunt bovendien nooit meer verbruiken dan het beltegoed dat je zelf hebt opgewaardeerd.

Je simkaart wordt automatisch geblokkeerd voor uitgaand verkeer zodra je geen beltegoed meer hebt, ook als er nog een actieve internetbundel is. Je kunt pas weer internetten als je eerst je beltegoed opwaardeert. Daarna wordt je simkaart gedeblokkeerd en kun je weer gebruikmaken van je bundel.

Wat betreft het internetverbruik: zoals ​@XTF aangeeft, zijn blokken van ongeveer 59 MB normaal als je veel data verbruikt. Internet wordt per sessie geregistreerd. Als je bijvoorbeeld 200 MB verbruikt, wordt dit opgesplitst in meerdere van deze sessies (ongeveer 59 MB).

Kortom: je hoeft je geen zorgen te maken over de hoge bedragen in het overzicht. Het laat alleen zien hoeveel je in totaal hebt verbruikt en niet wat je daadwerkelijk moet betalen.

Ik vertrouw erop dat dit je duidelijkheid geeft. Als je nog vragen hebt, laat het gerust weten, ik help je graag verder!

Groetjes,
Sedat

• auteur
  • Beginner
  • March 16, 2026

Bedankt voor je reactie. Helaas klopt dit in mijn geval niet helemaal. De bedragen zijn namelijk wél daadwerkelijk van mijn beltegoed afgegaan.

Op 8 en 9 maart is mijn tegoed meerdere keren automatisch opgewaardeerd omdat het telkens direct werd verbruikt door deze datablokken van ongeveer 59 MB à €8,79. Het gaat dus niet alleen om een weergave in het verbruiksoverzicht, mijn saldo is daadwerkelijk steeds teruggebracht naar €0 doordat het tegoed werd gebruikt.

Daarom maak ik mij hier juist zorgen over. Er was namelijk een actieve internetbundel, terwijl het verbruik toch steeds buiten de bundel werd afgerekend.Automatische opwaardering.

Zou je dit specifiek voor mijn nummer willen controleren? Met name of de datablokken op 8 en 9 maart ten onrechte buiten de bundel zijn gerekend en waarom mijn beltegoed telkens volledig werd afgeschreven ondanks de actieve bundel.

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • March 16, 2026

Welke internetbundel was actief? 

Er is er volgens mij geen een die 17 GB dekt..

• auteur
  • Beginner
  • March 17, 2026

Bedankt voor je reactie, maar dit klopt niet in mijn geval.

Mijn beltegoed is namelijk wél daadwerkelijk meerdere keren automatisch opgewaardeerd en direct verbruikt door datakosten buiten de bundel, terwijl er een actieve internetbundel was.

Dit is dus geen weergave in het overzicht, maar echte afschrijvingen.

Kunnen jullie dit specifiek controleren en de onterechte kosten corrigeren?

Friesian
  • Forum Expert
  • March 17, 2026

Beste ​@Gebruiker11  

Vandaag zal weer een reactie komen verwacht ik vanuit Simyo. Een medewerker zal met de door jou gegeven informatie, je gegevens, mee kunnen kijken. Dus mijn tip is daarop te wachten. 

• auteur
  • Beginner
  • March 17, 2026

Ik denk het niet, want ze reageren al een week niet.

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • March 17, 2026

Dat is niet netjes.. maar welke internetbundel had je actief?