Skip to main content
Vanaf 1 februari heb ik mijn internetverbruik verhoogt naar 1000mb. Dit kan ik ook zien op mijn factuur. In februari heb ik 644mb verbruikt maar had toch € 56,31 kosten buiten mijn bundel. In maart heb ik 466mb verbruikt en toch € 10,44 buiten belbundelkosten. Hoe kan dit? Ook ontvang ik nooit de notificaties waar ik altijd over lees.
Beste Werf,



Welkom op het forum van Simyo!



Ik zal je zo goed mogelijk uitleg geven op je vraag, tevens zal ik je ook enkele handige tips geven.



Verbruikskosten, zijn extra kosten die je in de vorige maand hebt gemaakt, dus door verbruik die je buiten je bundels hebt gemaakt of door andere diensten die buiten je bundels vallen (zoals een 0900 servicenummer).

Dus de verbruikskosten die je op de factuur van februari hebt staan, zijn dus gemaakt in januari.

Tevens gaf je zelf al antwoord, aangezien je € 10,44 buiten je bel/sms-bundel bent gegaan.

Daarom is het misschien ook handig om ook je bel/sms-bundel onder de loep te nemen, aangezien ik het vermoeden heb dat je ook daar regelmatig overheen gaat.



Daarom mijn volgende tips:



Log in op jouw "Mijn Simyo", en kies dan voor het subblad "verbruik" wat je direct kunt vinden tussen de subbladen "overzicht" en "facturen" (bovenaan onder je eigen telefoonnummer).

Als als je op "verbruik" hebt geklikt, dan kom je in een overzicht terecht van wat je daadwerkelijk hebt gebruikt.

Je kunt daar zien hoeveel minuten je hebt gebeld, sms'jes je hebt verstuurd en hoeveel MB,s je hebt verbruikt in de afgelopen maanden tot maximaal een jaar terug.

Zo kun je in een duidelijk en helder overzicht zien, hoeveel je van welke bundel je per maand hebt verbruikt.

Ga je dus veel over je bel/sms-bundel heen, dan kun je zo zien hoeveel dat per maand is geweest.

Tel dan per maand jouw gebelde minuten en verstuurde sms'jes op, en je hebt dan precies wat je die maand totaal hebt verbruikt.

Hiermee kun je dan precies de juiste bel/sms-bundel kiezen, die aansluit op je persoonlijk verbruik, zodat je dus niet meer over je bel/sms-bundel heen gaat, en het buiten de bundel tarief gaat betalen.

Je kunt tevens ook kiezen voor "sms onbeperkt", waardoor jouw bel/sms-bundel in feite een volledige bel-bundel gaat worden, aangezien sms'jes daar dan niet meer vanaf gaan.



Kijk dan ook nog eens goed na, hoeveel MB je de afgelopen maanden exact hebt verbruikt, om na te gaan of je daadwerkelijk wel genoeg hebt aan die 1000 MB.



Waarom je geen notificatie sms'je ontvangt, kan liggen aan het feit dat deze optie nog uitstaat bij jouw.

Ga in jouw "mijn Simyo" naar het subblad "mijn instellingen & simkaart", en kijk daar onder communicatie of de optie "notificaties verbruik" wel aanstaat.

Zo ja, dan gaat het ergens in het systeem niet helemaal goed, en zou er een moderator naar moeten kijken.

Ik zelf ontvang wel netjes een notificatie sms als ik bijna door de bundel heen ben, dus controleer het dus even in mijn Simyo.



Hoop je hierbij goed geholpen te hebben.

Laat mij even weten of het je allemaal duidelijk is, en of je wat aan mijn tips hebt gehad.
Hoi Werf,



Aan de uitleg van MichD heb je op zich al enorm veel. Daar kan ik eigenlijk niets aan toevoegen. Ik kan alleen wél in je gegevens één en ander terugzien wat bij jou voor wat onduidelijkheid heeft gezorgd.



Je hebt op 15 februari je bundel verhoogd van 200 MB naar 1000 MB. En in februari heb je aan internet €56,31 meer dan je bundel verbruikt.

Als je zelf je specificatie bekijkt dan zal je iets opvallen: meer dan 70 pagina's aan datasessies, bijna allemaal van slechts een paar kB groot.

Het lijkt alsof er een app of een stukje besturingssysteem zo'n beetje elke minuut een beetje data stuurt of ontvangt. Je kunt met de tips uit dit blogartikel inzicht krijgen wat zoiets veroorzaakt. Terugkijken gaat alleen helaas niet.



De verbruiks-smsjes die je krijgt wanneer je internet bundel (deels) verbruikt is kreeg je op 04 februari om 19.07u (50%) en op 08 februari om 05.10u (100%).



In maart heb je inderdaad een stuk minder data verbruikt, maar zijn je buiten bundel kosten ergens anders door veroorzaakt: 16 x MMS. En dat kost helaas €8.

Verder heb je voor €2,44 naar servicenummers gebeld in maart.



Is het zo iets duidelijker voor je, Werf?





MichD; dank je voor je uitleg!

Reageer