Skip to main content
Hoi,

Ik heb Simyo prepaid en zou een abonnement willen, maar ben bang voor enorme kosten bij door mij ongemerkte diefstal. Mijn vraag is of Simyo een grens stelt aan de kosten die dat voor de gebruiker met zich mee kan brengen.



Ik heb hier de volgende gedachten over:



Een belplafond zou het genoemde risico kunnen wegnemen, maar dat kan bij Simyo niet en ik ben het met de redenen eens.

Ik vind het heel redelijk dat volgens Simyo de verantwoordelijkheid voor het gebruik bij de gebruiker ligt en er op real-time monitoring bespaard is, zodat kosten laag kunnen blijven.  OK, mee eens.



Natuurlijk heeft de gebruiker ook verantwoordelijkheid met betrekking tot diefstal van haar telefoon.



Maar, er zijn ook situaties van overmacht. Een vriendin van mijn moeder was jaren geleden slachtoffer van een auto-ongeval. Haar schoonouders waren dood,

zij en haar man dagenlang van de wereld. Alle slachtoffers waren beroofd van alles wat van waarde was.  Tegenwoordig zouden daar ook telefoons bij zijn.

Dan zou tegen de tijd dat de nog levende slachtoffers weer bij zijn, er enorme kosten op alle vier de telefoons zijn. Op allemaal 10.000 euro zou best kunnen, als de dieven vele data naar zone 4 gaan sturen. En omdat je zelf de verantwoordelijkheid hebt om je telefoon op tijd te blokkeren moet je dat dan 'gewoon' betalen. Of niet? Deze vorm van overmacht kun je later wel bewijzen.



Maar ik kan me ook best voorstellen dat ik pas aan het einde van de dag zou merken dat mijn telefoon gestolen was, als ik hem toevallig de hele dag niet nodig

had. Of zelfs pas na 2 of 3 dagen, want mijn telefoon blijkt helemaal niet vaak opgeladen te hoeven worden. Als de dieven 12 uur lang naar zone 4 zouden bellen

zou dat al 1800 euro zijn. En data gaat nog harder.  Mijn bankpas zou natuurlijk ook ongemerkt gestolen kunnen worden, maar die is beveiligd met een pincode. Mijn simkaart nauwelijks, want de pincode van de simkaart hoef ik alleen in te tiepen als de telefoon uit is geweest. Met mijn nieuwe telefoon kan ik ook nog een pincode voor de telefoon instellen, maar er zijn ook telefoons waarmee dat niet kan. En met mijn prepaid voel ik me veilig genoeg en heb ik die telefoonpincode

niet ingesteld. Als ik die dan wel moet instellen als ik een abonnement heb, dan is dat wel lastiger.



Doordat Symio geen real-time monitoring heeft zou het ongeveer 4 uur duren voordat overmatig gebruik van de telefoon door Simyo gedetecteerd kan worden. Als de dieven al die tijd naar zone 4 bellen, zou dat al 600 euro zijn, voordat een automatische blokkade mogelijk is. En data gaat nog harder.
Hoi rita2, welkom op het forum van Simyo.



Wij blokkeren een aansluiting wanneer wij hoogverbruik constateren, dat houdt in: wanneer er meer dan €100 aan verbruikskosten in 24 uur plaatsvindt of meer dan €250 in een week.



Daarnaast is het natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid om je telefoon in het oog te houden en je simkaart te blokkeren wanneer je merkt dat je 'm kwijt bent of je telefoon gestolen is.



Ik kan me voorstellen dat er situaties zijn waarin je dit niet altijd meteen in de gaten hebt, maar ook daarvoor geldt dat het je eigen verantwoordelijkheid is om je telefoon de gaten te houden.



Zoals je zelf al aangeeft, kan je de meeste telefoons tegenwoordig goed beveiligen via een code of iets anders om te voorkomen dat iemand anders dan jijzelf er gebruik van kan maken, dit is dan ook zeker aan te raden 🙂

Reageer