Skip to main content
Vraag

Kan er iets gedaan worden aan de kosten buiten de bundel van €700,-?

• August 6, 2025
  • 8 reacties
  • 332 Bekeken

Ik heb ineens in een half uur €700 aan buiten de bundel kosten gemaakt. Het sms je van de 80% en 100% zijn op hetzelfde moment bij mijn binnen gekomen, terwijl ik een bundel heb van 12Gb.

Vraag mij nu af, klopt dit wel? En als het klopt, wat kan de enorme data hebben verbruikt? Als ik qua tijdstippen kijk zie ik dat er 240/300Mb per minuut is verbruikt op het moment dat ik op de motor zat en radio luisterde. 

De smsjes:

De mailtjes (zie ook de tijden)

Het verbruik volgens de app:

Het batterij verbruik van mijn telefoon (waarop te zien is dat alleen de NPO Luister app actief is)

8 reacties

Forum|alt.badge.img+7
  • Forum expert
  • August 6, 2025

Advies 1: stel onmiddellijk een data plafond in. Dat had je natuurlijk eerder moeten doen, maar daar is het nu te laat voor.

Ik kan niet zien waar je data aan verbruikt is, anders dan wat je toestel vertelt.
Simyo ook niet trouwens.
Wellicht een upgrade of zo die niet via Wifi verlopen is.

Ik ben ook klant, en spreek dus niet namens Simyo. Een moderator zal hier ook reageren en wellicht komen met een coulance regeling. Maar regel dat dataplafond, dat voorkomt in ieder geval dat het nog een keer gebeurt.

JanD
  • Forum Expert
  • August 7, 2025

Beste ​@Eppo © dat dataplafond gaat dan per de 1e van de komende maand in.

Bij een Android-toestel kun je zelf ook an een datawaarschuwing en -plafondblokkade instellen.

Op app-niveau kun je binnen je mobiel zien waar de data aan verstookt is en daar maatregelen op nemen.

Verder kun je databesparing aanzetten

Updates, downloads (vooral video en foto’s) uitsluitend via wifi doen.

Bij realtime video lagere beeldkwaliteit kiezen, kost minder bandbreedte.

• auteur
  • Beginner
  • August 7, 2025

@JanD ​@wimj12 bedankt voor de adviezen. Data plafond ga ik nu ook maar instellen. Ik had altijd mijn bundel gewoon ruim te genomen zodat ik die nooit zou gaan halen. Het probleem blijkt dus in de nieuwe versie van NPO Luister te zitten. Die verbruikt 200 tot 300Mb per minuut ipv 30 tot 50 mb per uur. Dat is iets wat ik niet had kunnen bedenken en ook nooit geen rekening mee heb gehouden als 2x 45 minuten radio luister onderweg.

Hier zie je het verbruik:

https://1drv.ms/v/c/e3b8914cf4089752/EXCtvC4yh99MpFMX-l8lL1YBZSiZ6kMiMXSgoWHbixgVhA?e=SRp0co 

Heb dit ook gemeld bij de NPO. Hopelijk kan/wil ​@Simyo nog iets doen vanuit coulance

Amy
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • August 7, 2025

Hoi ​@Eppo ©,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je hiervan bent geschrokken! Goed dat je contact opneemt. 

Wegens privacy wetgeving kunnen en mogen wij helaas niet inzien waar het internet aan is verbruikt. Het kan er inderdaad mee te maken hebben dat je naar de radio luisterde maar dat kunnen wij niet met zekerheid zeggen. 

Ik zie dat je van ​@wimj12 en ​@JanD al goede tips hebt gekregen, bedankt heren! 

Zou je mij een privébericht willen sturen met jouw persoonlijke gegevens? Dan kijk ik graag wat we voor je kunnen betekenen in de gemaakte kosten 😊.

Groetjes,
Amy

• auteur
  • Beginner
  • August 7, 2025

@Amy ik heb je een privebericht gestuurd.

Inmiddels ben ik er achter gekomen dat het de NPO app is die de problemen gaf en de NPO heeft dat ook zelf toegegeven dat er een probleem in de app zit en dat ze er naar gaan kijken. Het is gewoon vrij zuur dat het kwam door een betrouwbare app en niet door 1 of andere obsecure app die van een duister deel van het internet had gehaald. 

Forum|alt.badge.img+7
  • Forum expert
  • August 7, 2025

Dit is voor eerst dat ik een buitenbundeloverschrijding tegenkom die niet door de gebruiker zelf komt.

Dank voor je terugkoppeling. Ik hoop dat Simyo met een acceptabele regeling komt.

JanD
  • Forum Expert
  • August 7, 2025

• auteur
  • Beginner
  • August 7, 2025

ja, ze hebben dat geschreven na aanleiding van het probleem dat ik heb. Tweaker Eppo © ben ik namelijk ook