.

Sticky

Inflatiecorrectie 2023, hoe zit dit?

  • 8 September 2023
  • 129 reacties
  • 3345 Bekeken

21-09-2023 / ADMIN: Titel aangepast voor betere vindbaarheid. Dit is nu het centrale topic over de inflatiecorrectie. Om alles wat overzichtelijker te maken zal ik (toekomstige en bestaande) topics over dit onderwerp verplaatsen naar dit centrale topic.

Goedendag. 

Vandaag ontving ik een e-mail over de prijsverhoging  per 1 oktober 2023. Ik begrijp dat er verhogingen nodig zijn i.v.m de stijgende kosten. Ik betaal nu 9 euro per maand en mijn nieuwe tarief gaat omhoog naar 9.76. Wanneer ik op jullie site kijk dan zie ik dat een vergelijkbare data abonnement op dit moment 7 euro kost. Met de verhoging van 8.4% dan zou de maandprijs niet hoger dan 7.59 mogen kosten.

Ik wil jou vragen om mijn abonnement dan aan te passen naar de lagere tarief.

Met vriendelijke groet,
M. Gallagher

 

Seren 7 maanden geleden

Hoi allen, 

Zoals beloofd zou ik terugkomen op jullie vragen. De woordvoerder van Simyo heeft in een statement laten weten aan Tweakers hoe het precies zit met het tijdig communiceren van de inflatiecorrectie. Het artikel en zijn antwoord kunnen jullie op deze pagina terug lezen. 

Ook hadden jullie vragen over het percentage die werd gehanteerd. Het inflatiepercentage CPI wordt vastgesteld door het CBS. Het CBS publiceert elke maand de maandinflatie. Bijvoorbeeld in juni was die 5,7%. Dat wil zeggen dat het prijsniveau in juni 2023 5,7% hoger lag dan in juni 2022. Simyo gebruikt niet het maandcijfer, maar het jaarcijfer. De gemeten inflatie over de periode juli 2022 t/m juni 2023 was 8,9%.

Nog even ter extra informatie over het %: Het CBS publiceert twee cijfers: de jaarinflatie en de maandinflatie. De maandinflatie wordt elke maand gepubliceerd, en 1 keer per jaar nemen ze het gemiddelde van alle 12 maanden van het jaar voor de jaarinflatie. Omdat Simyo op een ander moment in het jaar de inflatiecorrectie doet, moeten we de berekening zelf doen voor de jaarinflatie. Hiervoor gebruiken we de berekening die het CBS zelf ook gebruikt voor de jaarinflatie. De berekening hebben we van het CBS ontvangenDe cijfers kun je hier op deze pagina terug vinden

Ik hoop dat ik jullie hiermee voldoende heb geïnformeerd. 

@Groentjuh @RicoK @Friesian @Doornekamp33 @JanD @abj @Katana @Konijnerd @Monique075 @Ray 

Groetjes,
Seren

Bekijk originele reactie

Dit topic is gesloten. Je kunt geen reactie achterlaten.

129 reacties

Reputatie 7

In Tweakers ook een heel artikel over de inflatiecorrectie en heb daar ook mijn mening gegeven:

https://tweakers.net/nieuws/213726/simyo-verhoogt-prijzen-met-8-komma-4-procent-vanwege-inflatie.html

Ik herkende je aan je Avatar. 😊

Goede reactie en je hebt volledig gelijk. Wat Simyo doet, klopt gewoon van geen kant. 
Het kan gewoon niet anders dan dat ze hierop terug moeten gaan komen. 

@abj Jij goedzak, geeft ze gewoon teveel.😎😎😎

Ik heb nu dit in huis en in mijn Simyo staat het eindbedrag al, natuurlijk inclusief de verhoging van 1 oktober, melding naar de ACM gaatver uit als @Seren met een fout antwoord komt namend de verantwoordelijke, dus niks persoonlijk.😉😉

Hallo @Doornekamp33 als KPN van de ACM (onder voorwaarden) YouFone toch mag overnemen straks, ben je toch weer klant van KPN.

 

Reputatie 7

@JanD klopt, maar dan is @Doornekamp33 in ieder geval niet meer bij Simyo….

@abj Jij goedzak, geeft ze gewoon teveel.😎😎😎

Ik heb nu dit in huis en in mijn Simyo staat het eindbedrag al, natuurlijk inclusief de verhoging van 1 oktober, melding naar de ACM gaatver uit als @Seren met een fout antwoord komt namend de verantwoordelijke, dus niks persoonlijk.😉😉

Hallo @Doornekamp33 voordat je je naar de ACM gaat zou ik eerst een officiële klacht bij Simyo neerleggen en bij een onbevredigend antwoord dan naar de ACM stappen, dat lijkt mij de juiste weg, eerst de leverancier weerwoord laten geven. Ik weet niet of ik een antwoord van een moderator als een officieel antwoord namens Simyo kan beschouwen, maar dat lees ik dan nog wel binnen dit forum.

@JanDJij weet net zo goed dat informatie of problemen je via 1 kanaal moet houden om dubbel werk en elkaar tegenwerken in een organisatie wenselijk is, ik heb het hier geventileerd, @Seren heeft het naar de goede afdeling uitstaan, dus Seren geeft namens die afdeling het antwoord, word het opgeschoven naar 1 november, geen melding, blijft de afdeling er bij dat het klopt gaat het naar de ACM, we zijn geen kleuters die overal om een lollie zeuren, die tijd is voorbij.

 

PS, inderdaad als KPN Youfone overneemt zit ik weer bij KPN, maar volgend jaar gaan we weer over naar een ander, in een jaar heeft KPN Youfone nog niet verpest.😉😉

Hallo @Doornekamp33 als jij denkt c.q. vindt dat we een moderator als een officiële woordvoerder kunnen beschouwen, vind ik het prima. Hoe korter de lijntjes hoe beter.

 

Hallo @Doornekamp33 als KPN van de ACM (onder voorwaarden) YouFone toch mag overnemen straks, ben je toch weer klant van KPN.

 

Zou dat ook zo zijn als YouFone een dochterbedrijf wordt van KPN? Heb je dan een klantnummer van KPN of van YouFone? Mag KPN zomaar de abonnementskosten wijzigen? Ik bedoel niet daarmee de inflatiecorrectie.. 

Hallo @Doornekamp33 als KPN van de ACM (onder voorwaarden) YouFone toch mag overnemen straks, ben je toch weer klant van KPN.

 

Zou dat ook zo zijn als YouFone een dochterbedrijf wordt van KPN? Heb je dan een klantnummer van KPN of van YouFone? Mag KPN zomaar de abonnementskosten wijzigen? Ik bedoel niet daarmee de inflatiecorrectie.. 

De toekomst zal het leren @Friesian 

Ik weet het natuurlijk niet, toekomst, maar ik verwacht dat er een overgangstermijn komt. Net als er gebeurt is met Tele2... Odido..

Koffiedik kijken. 🙂

Ik weet het natuurlijk niet, toekomst, maar ik verwacht dat er een overgangstermijn komt. Net als er gebeurt is met Tele2... Odido..

Koffiedik kijken. 🙂

In de regel kan alles, als KPN denkt per 1 februari verdubbelen we bij Simyo de prijzen en ze dit op tijd communiceren is het slikken of wegwezen, ook als je een contract hebt omdat een normale verhoging niet kan, de inflatie correctie is een maas in de wet, staat die in de voorwaarden mogen ze ooj de contracten aanpassen zonder dat je als klant kosteloos er af kan.

En als KPN dit bij Youfone wil doen als het hun eigendom is kan dat, maar alle verslechteringen, financieel of in de voorwaarden kan je opstappen per ingangsdatum wijziging.

Het wordt er niet beter op. De concurrentiestrijd gaat verloren..... Als oud agrariër heb ik dat ook meegemaakt... 

 

 

Reputatie 1

Ook ik wil een klacht hiertegen indienen, en bij geen wijziging mijn contract annuleren, met mijn nummer behouden.

Waarom zeuren over dit kleine bedrag?

Omdat jullie nieuwe abbonementen niet meestijgen met de inflatie,  omdat een 2 jarig abbonement 1 euro goedkoper is, maar nu dus blijkt dat een 1 jarig abbonement goedkoper was geweest. Jullie naaien huidige afnemers van jullie diensten terwijl het excuus dat alles duurder word, alleen word verhaald op de mensen met een lang contract, niet op de mensen die nieuw klant worden.

Gewoon naaierij ten top, en daardoor wil ik zo snel mogelijk weg bij jullie.

Ook ik wil een klacht hiertegen indienen, en bij geen wijziging mijn contract annuleren, met mijn nummer behouden.

Waarom zeuren over dit kleine bedrag?

Omdat jullie nieuwe abbonementen niet meestijgen met de inflatie,  omdat een 2 jarig abbonement 1 euro goedkoper is, maar nu dus blijkt dat een 1 jarig abbonement goedkoper was geweest. Jullie naaien huidige afnemers van jullie diensten terwijl het excuus dat alles duurder word, alleen word verhaald op de mensen met een lang contract, niet op de mensen die nieuw klant worden.

Gewoon naaierij ten top, en daardoor wil ik zo snel mogelijk weg bij jullie.

Hallo @Konijnerd als je contractvrij bent kun je opzeggen met 1 maand opzegtermijn.

De inflatiecorrectie is géén reden om gratis op te kunnen zeggen overeenkomstig de voorwaarden.

 

Reputatie 1

Ik snap dat het geen reden is voor opzegging. Ik zit nog 1 jaar vast aan simyo helaas. En dat is jammer, want deze inflatiecorrectie word misbruikt voor extra winst. Als het gebruikt werd waarvoor het gemaakt was, dan zouden de nieuwe contracten ook duurdrr geworden zijn. Echter is het breken van eigen voorwaarden wel een reden van aanpassing en anders een contract opzegging.

Nou breekt mijn klomp, krijg ik zojuist, op 20-09-2023 dus, een SMS binnen van Simyo dat per 1 oktober 2023 de prijs van mijn abo omhoog gaat i.v.m. inflatiecorrectie.

10 dagen voor de ingangsdatum. Overduidelijk veel te laat. Tijd voor actie, maar we wachten eerst de reactie van Simyo af bij monde van een moderator.

 

 

Reputatie 1

Ik ben ook benieuwd naar het percentage van de inflatiecorrectie. Op de site van het cpi kijkend, is de inflatie al lang onder de 8%. Mogen bedrijven het hoogste cpi percentage van het laatste jaar eenvoudig overnemen?

Reputatie 1

Ik heb vanochtend met het CBS gebeld, volgens hun was de inflatie 5,7%

Het gaat erom wat simyo legaal kan doen. Kun je een voordelig-voor-simyo getal van het cpi van het laatste jaar nemen, of moet het betreft de huidige inflatie zijn(of x aantal maanden).

Ik vind het raar dat er een cpi cijfer van lang geleden word gebruikt. Het is natuurlijk het doel om maximaal winst uit huidige abbonementshouders te trekken, dus nemen ze dit percentage. Maar of het legaal mag omdat het een poos geleden is, is waar ik benieuwd naar ben.

 

Reputatie 1

Tis zo wie zo een vreemde gang van zaken.

Ik heb nu onbeperkt bellen + sms + 4GB data (2 + 2 omdat ik KPN internet heb) voor €8,00 dit wordt €8,67

Nieuwe klanten gaan voor precies hetzelfde abo €8,00 betalen

Ja, nogmaals het is geldklopperij. Maar dit mag legaal, dus doet simyo / kpn het, mensen kunnen niet weg.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi allen, 

Zoals beloofd zou ik terugkomen op jullie vragen. De woordvoerder van Simyo heeft in een statement laten weten aan Tweakers hoe het precies zit met het tijdig communiceren van de inflatiecorrectie. Het artikel en zijn antwoord kunnen jullie op deze pagina terug lezen. 

Ook hadden jullie vragen over het percentage die werd gehanteerd. Het inflatiepercentage CPI wordt vastgesteld door het CBS. Het CBS publiceert elke maand de maandinflatie. Bijvoorbeeld in juni was die 5,7%. Dat wil zeggen dat het prijsniveau in juni 2023 5,7% hoger lag dan in juni 2022. Simyo gebruikt niet het maandcijfer, maar het jaarcijfer. De gemeten inflatie over de periode juli 2022 t/m juni 2023 was 8,9%.

Nog even ter extra informatie over het %: Het CBS publiceert twee cijfers: de jaarinflatie en de maandinflatie. De maandinflatie wordt elke maand gepubliceerd, en 1 keer per jaar nemen ze het gemiddelde van alle 12 maanden van het jaar voor de jaarinflatie. Omdat Simyo op een ander moment in het jaar de inflatiecorrectie doet, moeten we de berekening zelf doen voor de jaarinflatie. Hiervoor gebruiken we de berekening die het CBS zelf ook gebruikt voor de jaarinflatie. De berekening hebben we van het CBS ontvangenDe cijfers kun je hier op deze pagina terug vinden

Ik hoop dat ik jullie hiermee voldoende heb geïnformeerd. 

@Groentjuh @RicoK @Friesian @Doornekamp33 @JanD @abj @Katana @Konijnerd @Monique075 @Ray 

Groetjes,
Seren

Reputatie 7
Badge +6

Hé Simyo het leeft behoorlijk en terecht!

maar kunnen jullie de topics omtrent dit verhaal niet samenvoegen voorzichtig uitgedrukt het wordt een beetje onoverzichtelijk.😵‍💫

Hallo @Seren Ik heb zojuist een klacht ingediend bij de ACM. Ik ben het niet eens met de uitspraak van Simyo.
Minimaal 1 maand van te voren een prijswijziging aankondigen en dan er van uitgaan dat de afschrijvingsdatum van het nieuwe tarief geldt i.p.v. 1 oktober, de werkelijke datum van de prijsverhoging.
Ik ben benieuwd wat de ACM daar van vindt.

Reputatie 7

Ik heb vanmiddag ook met verontwaardiging het artikel op Tweakers gelezen.

De houding van Simyo vind ik wel zo ontzettend jammer. Ik heb er dan ook geen goed woord voor.

De onvrede die er heerst jegens Simyo doet dit geen goed. Integendeel zelfs.

En dan hoor je op weg naar werk weer die prachtige reclame op de radio, waarin melding wordt gemaakt van de zoveelste maal op rij als beste provider uitgeroepen door de consumentenbond……. Ja, ik verval in herhaling, maar hoe dan?….. Het klopt niet. Het riekt.

 

Hoi allen, 

Zoals beloofd zou ik terugkomen op jullie vragen. De woordvoerder van Simyo heeft in een statement laten weten aan Tweakers hoe het precies zit met het tijdig communiceren van de inflatiecorrectie. Het artikel en zijn antwoord kunnen jullie op deze pagina terug lezen. 

Ook hadden jullie vragen over het percentage die werd gehanteerd. Het inflatiepercentage CPI wordt vastgesteld door het CBS. Het CBS publiceert elke maand de maandinflatie. Bijvoorbeeld in juni was die 5,7%. Dat wil zeggen dat het prijsniveau in juni 2023 5,7% hoger lag dan in juni 2022. Simyo gebruikt niet het maandcijfer, maar het jaarcijfer. De gemeten inflatie over de periode juli 2022 t/m juni 2023 was 8,9%.

Ik hoop dat ik jullie hiermee voldoende heb geïnformeerd. 

@Groentjuh @RicoK @Friesian @Doornekamp33 @JanD @abj @Katana @Konijnerd @Monique075 

Groetjes,
Seren

Blijkbaar tel ik niet meer mee? 😏

 

👋

Melding naar de ACM is er uit, op een flikkerige manier de verhogen aanzeggen en ook nog eens veel te laat, wat een loser die woordvoerder, gaat die wel merken, de ACM kennende gaat dit een staartje krijgen.

 

Bij deze betwist ik alvast mijn laatste factuur, ik storneer hem en maak over waar Simyo recht op heeft, kijken of ze een zaak starten voor 50 cent, ik wel namelijk.