Skip to main content
Ik ben zeer onaangenaam verrast over de hoogte van een factuur van afgelopen december. In overleg met mijn zoon van 10 heb ik een bundel aangeschaft; hij is de gebruiker.



Nu zie ik dat de factuur 5 keer !zo hoog is als de prijs van de bundel. Zijn hele jaar zakgeld in een keer weg. Wat zijn dit voor praktijken?



Waarom hebben jullie mij niet op voorhand verteld en gewaarschuwd dat het gevaarlijk is om een bundel van Simyio te nemen en dat er een risico aan vastkleeft omdat het abonnement suggereert dat je een vaste prijs betaalt, terwijl dit in de praktijk dus niet zo is? Dat er geen begrenzing op zit? Dat kinderen niet beschermd worden? Of zoals bij T Mobile: boven je bundel ga je naar een lagere snelheid, maar de prijs is fixed en staat vast.



Ik weet dat jullie coulance mogen toepassen en dat er zelfs een overleg is waarin dergelijke cases worden besproken. Ik zou graag per ommegaande het verschil terug willen gestort op mijn rekening. Ik heb een abonnement met een vaste prijs en wens geen Euro extra te betalen. Een abonnement is een abonnement.



Als dit niet mogelijk is houd ik mij aanbevolen om met iemand uit de directie in Radar in gesprek te gaan over jullie prijsbeleid en jullie keuze om klanten niet op voorhand hier met koeieletters op de website voor te waarschuwen. Ik zie dat er veel andere consumenten zijn die dit overkomen is:



https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?npo_cc_skip_wall=1&f=25&t=127433&npo_cc=na



Ik ben tot nu toe een zeer tevreden KPN en Simyo klant en laat dat svp zo blijven.
Simyo geeft netjes aan wat de voorwaarden en tarieven zijn, zowel binnen als buiten de bundel. Dat u dat niet gelezen heeft kan, in dit geval, Simyo weinig aan doen. Als u het wel gelezen had, dan had u misschien al tot de conclusie kunnen komen dat een Sim Only Abonnement voor een 10 jarig kind bij Simyo waarschijnlijk niet echt passend is. Simyo had ook niet kunnen weten dat het voor een 10 jarig kind was aangezien u, als ouder, de aanvraag heeft gedaan en in deze dus ook verantwoordelijk bent.



Alle info staat op de pagina waar men een nieuwe aansluiting samen stelt.



U bent inderdaad niet de eerste die iets soortgelijks is overkomen. Maar ik kan u vertellen dat 9 van de 10 zich niet heeft verdiept in de voordelen en in dit geval ook de eventuele nadelen.



U kunt natuurlijk altijd naar Tros Radar, Kassa, opgelicht of de consumenten bond stappen, ik geef u echter weinig kans om de reden die ik u als mede klant al heb toegelicht.



Simyo heeft inderdaad een vrij hoog coulance gehalte. Wie weet heeft u geluk.



Vriendelijke groet.
Hoi Ikhebeenvraag,



Welkom op het Simyo Forum.



Onverwacht een hoge factuur krijgen is nooit leuk. Dat je geschrokken bent hiervan kan ik begrijpen.



Raytje heeft je in zijn reactie al wat uitleg gegeven over hoe onze abonnementen werken. Het klop dat je bij Simyo geen automatische stop op het dataverbruik hebt. Dit leggen we uit natuurlijk uit in de voorwaarden. Ik gooi liever niet steeds met woorden als 'voorwaarden' en 'regels', maar in dit geval kan ik even niet anders dan je hierop wijzen. Uiteraard bedoel ik dit niet vervelend.



Het kan altijd voorkomen dat je niet genoeg hebt aan het aantal MB's in je bundel. Of dit nu door eigen gebruik of door het automatische verbruik van je telefoon. Wij doen ons best om ervoor te zorgen dat jij op de hoogte bent. De app en Mijn Simyo staan tot je beschikking zodat je altijd jouw verbruik kunt bekijken.



Daarnaast sturen wij zowel op 80% en op 100% een sms'je als waarschuwing. Je verbruik in Mijn Simyo heeft een verwerkingstijd maar de sms'jes komen realtime vanuit het netwerk. Zo weet je precies waar je aan toe bent en kun je kosten voorkomen.



Het moment is daar en je krijgt een sms. In dat geval is het belangrijk om actie te ondernemen. We leggen in de sms duidelijk uit wat je kunt doen. Via Mijn Simyo kun je de internetoptie uitzetten en verder internetten via wifi. Het is ook mogelijk om voor €5 MB's bij te kopen zodat je de rest van de maand genoeg hebt.



Het waarschuwingssms'je is in dit geval op 17 december verzonden. Hierna zijn er MB's verbruikt tot aan 31 december. Ondanks dat de waarschuwing netjes verzonden is, wil ik je niet laten zitten met een hogere factuur. Daarnaast vind ik het jammer dat je een naar gevoel hebt bij Simyo op dit moment. Het is belangrijk dat het duidelijk is dat dit een eenmalige coulance is die ik je aanbied. Dit is geen standaard coulance. We bekijken per geval wat we kunnen doen. Mocht het nog eens voorkomen, dan kan ik je niet meer tegemoetkomen.



Het volgende kan ik voor je betekenen. Er is ruim 300MB buiten de bundel verbruikt. Dit kan ik verrekenen tegen een extra bundel van 500MB. Er zal dan €5 berekend worden voor deze extra bundel. De rest van de kosten zullen teruggestort worden op je bankrekening. Kun jij je hierin vinden?



Als laatste wil ik je zowel deze 2 blogs geven. Hier zie je hoe je inzicht krijgt in de verbruikte MB's en via deze link leggen we uit hoe je het beste kunt omgaan met de MB's zodat je binnen de bundel blijft. Je hebt nu alle handvatten waarmee je binnen de bundel kunt blijven en dit in de toekomst kunt voorkomen. Heb je hier nog vragen over?



@Raytje, bedankt voor je uitleg :)



Groetjes,

Angela
Beste Angela,



Dank voor je uitleg en de geboden oplossing. Ik vind dit netjes en hier kan ik mij zeker in vinden. Tegelijkertijd zijn wij gewaarschuwd en zo ook mijn zoon, dat hij hier verantwoordelijkheid voor (leert) nemen, ik zal een oogje in het zeil houden.



Ik zou wel de suggestie willen doen om nog transparanter te communiceren over mogelijke bundel overschrijding, en dan niet op het moment van gebruik, maar voordat je een abonnement afsluit en dat er waarschuwings sms-en worden verstuurd en dat je zelf verantwoordelijk bent voor gebruik buiten je bundel en dat dit tot forse extra kosten kan leiden.



Ik zie het teruggestorte bedrag graag tegemoet en nogmaals dank voor de adequate oplossing.



Met vriendelijke groet,

Christiaan
Hoi Christiaan,



Wat fijn om te zien dat jij je hierin kan vinden. Daarnaast ben ik blij dat de uitleg duidelijk is geweest 🙂 Je punt van verbetering neem ik zeker mee. Wellicht kunnen we dit duidelijker maken of op een andere manier communiceren dan dat wij nu doen. Bedankt voor je feedback!



De terugbetaling ga ik in orde maken voor je. Houd je bankrekening even in de gaten. Binnen ongeveer 1 week zal dit bedrag op jouw rekening gestort worden. Als je nog andere vragen hebt, dan hoor ik het graag van je.



Groetjes,

Angela

Reageer