.

Beantwoord

Hoogverbruik; waarom blokkeren jullie simkaart niet bij de eerste signalen?

  • 2 September 2023
  • 8 reacties
  • 176 Bekeken

 

Hallo, onze dochter heeft al enige jaren een simyo abbonement met 10000 gb maandelijks. Ze gaat daar goed mee om en blijft binnen haar bundel. Gisteren 1/9 ging haar nieuwe periode in. Ze heeft dan een normale dag. Gedurende het samen uitlaten van de hond wordt haar bundel in nog geen half uur meer dan overschreden. Als ze de melding van 80% verbruikt krijgt, volgt ook direct de blokkering en dan blijkt dat ze 400 euro moet betalen. Dit voelt als diefstal. Wie kan ons helpen dit te begrijpen?

icon

Beste antwoord door Roeqajja 5 September 2023, 11:42

Bekijk originele reactie

8 reacties

Hoi @Jordimei .

Ik kan je verzekeren dat niemand dit begrijpt. Je bent niet de eerste en ook niet de laatste die door een ronduit waardeloze bescherming op hoge kosten wordt gejaagd. Iets waar andere Forum Experts al jaren tegen strijden maar Simyo wil maar een ding. Niet luisteren naar de klant.

Ik ga ervan uit dat je een vergissing maakt. 10.000 MB oftewel 10 GB heeft je dochter.

Simyo doet niet meer dan wat is afgesproken in Nederland met 2 waarschuwingssmsjes, 80 - 100% van je internet bundel

De sms is real time. De kosten kunnen nog oplopen doordat de gegevens met vertraging ontvangen worden. Maximaal 4 uur in Nederland.

https://www.simyo.nl/klantenservice/vragen/waarom-ben-ik-niet-afgesloten-bij---282

 

 

Mijn advies is, en ook van anderen, bij Android een limiet instellen bij een Iphone kan dat niet. 

Er zijn werkelijk providers, eigenlijk alle anderen, die een goede bescherming bieden. Alles is beter dan Simyo. Ik zou niemand een sim only van Simyo adviseren.

Dit blog is wat Simyo verder biedt om door te nemen.

https://www.simyo.nl/blog/dataverbruik-data-besparen-datalimiet/

Een moderator, een medewerker meldt zich waarschijnlijk op maandag en zal kijken of een eenmalige coulance mogelijk is.

Zelf heb ik een goede provider met een goede bescherming en 5G.

Hallo @Friesian ik zou die coulance niet meer propageren, maar eerder schrijven of een betalingsregeling mogelijk is.

Ik ben fel tegen het standaard verlenden van coulance, daar betalen wij als mede klanten indirect aan mee en heb daar geen zin in.

 

 

Reputatie 5
Badge +3

Hallo @Friesian ik zou die coulance niet meer propageren, maar eerder schrijven of een betalingsregeling mogelijk is.

Ik ben fel tegen het standaard verlenden van coulance, daar betalen wij als mede klanten indirect aan mee en heb daar geen zin in.

@JanD Helemaal mee eens. Ik mag toch echt hopen dat er geen coulance gegeven wordt maar dat er een betalingsregeling wordt afgesproken.

Ik vraag mij elke keer als er weer eens zo'n topic voorbijkomt, af wat er uiteindelijk afgesproken is. De mod vraagt om een PB te sturen en verder wordt in het topic de uitkomst niet gedeeld. Ik mag toch hopen dat het niet zo is dat de klant (nadat er via PB tot een oplossing is gekomen) gevraagd wordt de uitkomst niet te delen op het forum.

Hoi @JanD en @Katana er wordt over het algemeen toch vaak gesproken over een coulance.

Dan blijft dus een betere bescherming de beste methode. 🤔

Reputatie 5
Badge +3

Hoi @JanD en @Katana er wordt over het algemeen toch vaak gesproken over een coulance.

Dan blijft dus een betere bescherming de beste methode. 🤔

Nou, sinds hier op het forum kritische opmerkingen over die coulance zijn gemaakt, zie ik het woord ‘coulance’ veel minder dan vóór die tijd. Daarom vraag ik mij ook altijd af wat er via PB wordt afgesproken.

Het kan verschillend zijn. Bijvoorbeeld een deel verrekenen tegen MB bijkopen tarief en dan nog een restschuld betalen.

Simyo heeft echt een goede reden om te kiezen voor een peebeetje. In het verleden waren er twijfelachtige topics die tot verbazing hebben geleid toen men meer openheid gaf. 👍

Reputatie 7
Badge +6

Hi @Jordimei,

Bedankt voor je bericht. Jammer om te horen dat je dochter extra kosten heeft gemaakt buiten haar bundel vanwege internetverbruik!

Wij zijn bij Simyo transparant over het feit dat wij geen dataplafond hebben. Wij sturen om deze reden altijd twee waarschuwing sms’jes bij 80% en 100% verbruik van de internetbundel. Deze sms’jes komen rechtstreeks vanaf het netwerk en zijn altijd leidend. In de laatste sms geven wij ook duidelijk aan wat vanaf dat moment het tarief is (€ 0.15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Vanuit Simyo doen wij ons best om onze klanten op tijd te waarschuwen. Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg en sturen wij hier een e-mail over. Wij proberen de simkaart te blokkeren bij €100 of €250 verbruik buiten de bundel, maar omdat het verbruik met een vertraging binnen komt is het zo dat het bedrag hoger op kan lopen.

Wij kunnen vanwege de privacywetgeving niet inzien waar de MB's aan zijn verbruikt, maar dit kun je soms wel in de telefoon zelf terugvinden. Op onze website hebben wij een blog met handige internetbesparingstips, ik raad aan om dit goed door te lezen! Als je dochter een Android telefoon hebt, wil ik de tip meegeven om een datalimiet in te stellen via de instellingen in de telefoon om dit in de toekomst te voorkomen. 

Wij kunnen het ons voorstellen dat deze kosten niet bewust gemaakt zijn. Ik wil je daarom graag helpen en met je meekijken wat wij hier aan kunnen doen. Zou je mij een privébericht willen sturen met je persoonlijke gegevens? Ik kan voor nu nog niks beloven, maar wij kunnen samen naar de mogelijkheden kijken. :)

Heel erg bedankt voor je hulp! @Friesian 

Groetjes,
Roeqajja

Reputatie 7
Badge +6

Hi @JanD en @Katana,

Bedankt voor jullie bericht. Zoals wij jullie al eerder hebben uitgelegd geef ik in mijn bericht aan dat wij kijken naar de verschillende mogelijkheden in deze situaties. Dit hoeft dus niet altijd een coulance te zijn, maar kan ook een betalingsregeling of uitstel van betaling zijn. Het klopt inderdaad dat wij de oplossing privé bespreken, de oplossing verschilt namelijk per situatie en niet elke klant heeft er de behoefte aan om de oplossing publiekelijk te delen. Ik hoop dat jullie dit begrijpen. 🙂

Groetjes,
Roeqajja

Reageer