.

Beantwoord

Hoog verbruik maar ik was thuis waar ik wifi heb... wat nu?

  • 13 August 2023
  • 21 reacties
  • 160 Bekeken

Goedemorgen,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende:

Ik kreeg laatst een smsje van Simyo, dat mijn simkaart is geblokkeerd gezien hoge kosten in korte tijd...
Na inloggen in de app zie ik dat ik ruim €100 boven mijn bundel uitkomt. Wat een schrik! Helemaal in deze dure tijden. Ik was gewoon in mijn eigen huis waar ik altijd op de wifi zit... op jullie forum lees ik dat het kan dat de telefoon kiest voor het meest stabiele netwerk?

Inmiddels is mijn simkaart al gedeblokkeerd want de nieuwe maand is reeds ingegaan. Ook heb ik de functie internetten uit in Nederland ontdekt in de app. Super handig, maar had gewild dat ik dit eerder wist.

Is het misschien op te lossen? Het was uiteraard niet mijn intentie om 0.15 cent per mb te betalen. Ik ben juist altijd zo tevreden met mijn lage abonnementskosten. :)

Ik hoop dat jullie iets aan coulance willen tonen.

Met vriendelijke groet,

Marjolein Klok

icon

Beste antwoord door Roeqajja 14 August 2023, 16:26

Bekijk originele reactie

21 reacties

Hoi @mar_  -  Marjolein.

Een medewerker van Simyo, een moderator zal zich morgen bij je melden om zich te buigen over je vraag, je topic.

Maar ik zou je toch dit blog willen adviseren om eens door te spitten. Welk merk en type telefoon heb je?

 

https://www.simyo.nl/blog/dataverbruik-data-besparen-datalimiet/

Hallo @mar_ Coulance gaat Simyo niet toepassen, maar je kunt morgen wel bellen voor een betalingsregeling.

 

Bedankt voor jullie reacties. Mijn telefoon is een Samsung A51. Ik ga direct het blog lezen. :)

Hallo @mar_ Coulance gaat Simyo niet toepassen, maar je kunt morgen wel bellen voor een betalingsregeling.

Hoi @JanD en @mar_  

 

Bellen zal niet nodig zijn. Het is toch al heel erg druk op de klantenservice. Dit topic zal voldoende zijn om te helpen.

@mar_waarom heb je thuis data aan staan?

Waarom niet @abj , in mijn geval gaat de telefoon automatisch naar wifi als ik thuis ben, maar ook automatisch naar 4G+ bij geen wifi, maar dat gebeurt zelden of nooit.

En daarbij heb ik op mijn Android een waarschuwing en blokkade ingesteld als het einde van de maandbundel nadert.

CC @mar_ 

 

@JanDwaarom wel, of laat jij je automotor ook draaien als je hem niet nodig hebt?

Hallo @abj ik vind dat geen vergelijk, dan moet men iedere keer als men thuis komt mobiele data uitzetten. Zoals ik het doe, werkt het voor mij prima.

 

JanD schreef :

Hallo @abj ik vind dat geen vergelijk, dan moet men iedere keer als men thuis komt mobiele data uitzetten. Zoals ik het doe, werkt het voor mij prima.

Als dat voor jou prima werkt dan is daar toch niks mis mee.

Beste @abj ,

Bedoel je het knopje mobiele gegevens? Dat heb ik nu inderdaad uit staan als ik thuis ben. Liever heb ik dat mijn telefoon automatisch op de wifi overgaat maar dat is nu dus een keer misgegaan. Ik vertrouw niet meer dat dit goed gaat. Normaal gesproken had ik áltijd mijn data aan staan, waar ik ook was.

Maar eigenlijk vind ik het, net als @JanD, niet handig om elke keer als ik thuis kom daaraan te moeten denken… Hoe stel je op je Android een waarschuwing in?

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @mar_,

Bedankt voor je bericht. Jammer om te horen dat er extra kosten zijn gemaakt buiten je bundel vanwege internetverbruik!

Wij zijn bij Simyo transparant over het feit dat wij geen dataplafond hebben. Wij sturen om deze reden altijd twee waarschuwing sms’jes bij 80% en 100% verbruik van de internetbundel. Deze sms’jes komen rechtstreeks vanaf het netwerk en zijn altijd leidend. In de laatste sms geven wij ook duidelijk aan wat vanaf dat moment het tarief is (€ 0.15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Vanuit Simyo doen wij ons best om onze klanten op tijd te waarschuwen. Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg en sturen wij hier een e-mail over. 

Op onze website hebben wij een blog met handige internetbesparingstips, ik zie dat deze al met je is gedeeld. Ik raad aan om dit goed door te lezen! Omdat je een Android telefoon hebt, wil ik de tip meegeven om een datalimiet in te stellen via de instellingen in de telefoon om dit in de toekomst te voorkomen.

Wij kunnen het ons voorstellen dat deze kosten niet bewust gemaakt zijn. Ik wil je daarom graag helpen en met je meekijken wat wij hier aan kunnen doen. Zou je mij een privébericht willen sturen met je persoonlijke gegevens? Ik kan voor nu nog niks beloven, maar wij kunnen samen naar de mogelijkheden kijken.

Heel erg bedankt voor al jullie hulp! @Friesian @JanD @abj 😊

Groetjes,
Roeqajja

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @abj

Goed dat je dit aangeeft! Ik heb gekeken naar de app maar kon nergens terug vinden waar het niet zou werken op nieuwere telefoons. Zou je mij een screenshot kunnen sturen waar dit in staat? En heb je eventueel nog suggesties voor een alternatief? Dan zorg ik ervoor dat dit word aangepast.

Groetjes,
​​​​​​​Seren

Hallo @Seren Deze app komt niet eens voor in de Playstore, de schermafdruk is van jullie link:

Ik heb Android 11

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @JanD en @abj,

Thanks voor het doorsturen van de screenshots en info! Ik zie inderdaad nu ook dat de app erg outdated is. Ik zal hier eens achterna gaan en kijken of er goede alternatieven zijn voor zulke apps. Het fijne is dat Android inderdaad zelf een verbruiksmeter heeft. Helaas beschikt iOS niet van die luxe (zover ik weet 😅).

Nogmaals heel erg bedankt, @JanD @abj, word enorm gewaardeerd! 

Groetjes,
Seren

Reputatie 7

Het klopt wat @Seren aangeeft dat iOS niet zelf zo een verbruiksmeter heeft. Wat ik altijd doe, is op de 1ste van de nieuwe maand in de instellingen het verbruik weer op 0 zet om zo gedurende de maand het verbruik te monitoren.

Reputatie 7
Badge +6

Dat is een handige tip @RicoK. Super slim! Bedankt voor het delen hiervan. 😊

Groetjes,
Roeqajja

Hoi,

Mijn zoon heeft helaas zelfde voorhanden met extra verbruik, maar heeft geen bericht bij 80% en 100% ontvangen en enkel het bericht dat zijn SIM-kaart geblokkeerd is vanwege het gebruik van +100 euro.

Terwijl hij gewoon in NL is de laatste week.

Dit gaat ineens wel heel hard met € 8 - 9,- per ‘pakketje’ van 59mb, zeker als hij dan geen SMS krijgt hierover en pas eentje als het te laat is en de SIM is geblokkeerd.

 

Waarom doen jullie dan niet als KPN dat je de snelheid omlaag haalt bij verbruik boven de bundel, dan merk je ook al iets tov als je geen SMS krijgt en ineens +100 euro verder bent?

 

Groeten,

John

 

Hallo @John19 Simyo doet het op hun manier en een andere provider doet het anders. Dat kun je weten, want je wordt daarover ingelicht met het aangaan van het contract en staat ook nog eens in de voorwaarden.

Als je zoon een Android-toestel heeft kan hij daarin  datawaarschuwing en blokkering instellen.

Stel hij heeft een maandbundel van 10GB, stel een waarschuwing in bij 9GB en een blokkade bij 9,5GB en ga dan verder via wifi of koop een bundel bij.

Ik las laatst dat je bij een Iphone bij het aangaan van de nieuwe maandbundel, de verbruiksteller op nul kunt zetten om om die manier het verbruik bij te houden. Want de Iphone blijkt geen geen ingebouwde blokkade te kennen.

 

Beste @JanD,

Dat snap ik, maar staat ook op de site dat bij 80-100% je een sms krijgt als waarschuwing en niet pas enkel als het leed geschiedt is. 

Daarbij die optie heb je idd op je telefoon, en als je dat nu eens vergeet?


Volgens mij heb ik jouw naam in vergelijkbaar topic zien passeren omdat je vrouw hetzelfde voor had?

Hallo @John19 dat speelde rond de maandwisseling van 31/7 naar 1/8, toen kreeg mijn vrouw op 1/8 melding dat ze 80% van haar data verbruikt had, terwijl dit sloeg op de data van juli.

Ik zou toch de SMS-historie binnen de telefoon van je zoon eens nalopen.

Daarbij die optie heb je idd op je telefoon, en als je dat nu eens vergeet?

Als je dat eenmaal ingesteld hebt, valt er niks te vergeten, want die instelling blijft gewoon staan, tenzij je je telefoon- of netwerkinstellingen op je telefoon reset.

 

 

Reputatie 7
Badge +6

Hi @John19,

Bedankt voor je bericht. Wat gek dat je geen waarschuwingsberichten per sms hebt ontvangen! Het is wel de bedoeling dat je deze ontvangt.

Zou je mij een privébericht kunnen sturen? Dan kijk ik graag even mee.

Groetjes,
Roeqajja

Beste Roeqajja,

Inmiddels contact gehad met de klantenservice.

Groeten,

Johnny

Reputatie 7
Badge +6

Hi @John19,

Bedankt voor je reactie. Goed om te horen dat je inmiddels geholpen bent.

Fijn weekend!

Groetjes,
Roeqajja

Reageer