.

Beantwoord

Hoge rekening internet mijn kind / geen bundel, wat te doen?

  • 27 October 2023
  • 8 reacties
  • 100 Bekeken

Beste,

Gisteren waren we aan het logeren en heeft mijn dochter op haar telefoon spelletjes gespeeld op het internet terwijl wij geen internetbundel voor haar hebben. Bij €100 heeft Simyo de rekening geblokkeerd. En nu we dit uitzoeken blijkt dat er al meer kosten gemaakt waren in oktober. Wij gingen er ten onrechte vanuit dat ze geen internetkosten kon maken, omdat we geen internetbundel hadden genomen. Gisteren heb ik (en mijn dochter van 11) mij niet gerealiseerd dat ze eigenlijk geen internetspelletje kon doen omdat we nog het wifi-wachtwoord daar niet hadden.

We denken dat het te maken heeft met de nieuwe telefoon die ze vanaf begin oktober heeft. Er zijn geen rekeningen van eerdere maanden. Dus bij de vorige telefoon hadden we de internetknop op haar mobiele telefoon uit staan? En waarom staat de knop internet binnen Nederland niet standaard uit binnen haar MijnSimyo? En moet Simyo niet meteen een waarschuwing e-mailen als er geen internetbundel is? Per 1 oktober zijn de kosten van Simyo omhoog gegaan vanwege de inflatie. Is bij die wijziging van het abonnement de knop ‘internet binnen Nederland’ weer aangezet?

Dit is dus een erg nare en dure verrassing. De teller staat op meer dan €180. Kost meer dan haar nieuwe telefoon gekost heeft. De andere kosten zijn verspreid over oktober en kunnen we niet goed verklaren. De logeerpartij met haar mobiele telefoon erbij was een uitzondering. Normaal gesproken gebruikt ze haar telefoon voor spelletjes thuis met de wifi. Wat kan Simyo voor ons doen?

icon

Beste antwoord door Seren 30 October 2023, 17:02

Bekijk originele reactie

8 reacties

Reputatie 3
Badge +2

Geen idee welke telefoon je hebt maar je kunt bij Android je mobiele data uitzetten.

 

Verder best bijzonder dat je geen mail en geen sms het ontvangen over het verbruik. Enige wat ik kan bedenken is doordat je geen bundel hebt ook geen sms krijgt die krijg je namelijk bij x % verbruik van je bundel. Maar ja geen bundel is ook geen x % verbruik.

 

Simyo medewerker zal na het weekend reageren.

 

We hebben wel een belbundel voor mijn dochter dus een sms ontvangt ze wel. (Je kans dus een bundel nemen met bellen maar zonder internet.) Dus Simyo kan wel een sms sturen elke keer dat internet gebruikt wordt terwijl er geen internetbundel is, om te waarschuwen voor de al snel oplopende kosten (en te adviseren een internetbundel te nemen).

Een waarschuwing pas bij € 100 is veel te laat. Simyo moet ook begrijpen dat als iemand geen internetbundel heeft genomen, het dan natuurlijk niet de bedoeling is dat er internetkosten zijn die veel hoger zijn dan wat een internetbundel zou kosten.

Reputatie 4
Badge +2

@Marc Ronteltap, hier ligt uw probleem denk ik, zie deze link:

https://forum.simyo.nl/internet-en-4g-62/waarom-springt-wifi-steeds-over-naar-4g-47118 

Ik begrijp overigens niet dat wanneer je alleen een belbundel neemt je toch kunt internetten. Is dat op de simkaart dan niet geblokkeerd? U moet in elk geval het gebruik van ‘data’ op de telefoon uitschakelen. Hoe dat moet is per telefoon en merk verschillend, zie hiervoor o.a. bovenstaande link. 

ja, dit hebben we gisteren uitgezocht. Je kan 2 dingen doen om te voorkomen dat je per ongeluk internet gebruikt. Natuurlijk de internetknop op de telefoon zelf uitzetten (en dat hebben we waarschijnlijk vergeten te doen, toen we voor onze dochter begin deze maand een nieuwe telefoon kochten).

Ten tweede is er in Mijn Simyo de knop:

 

 

Die hebben we zoals je ziet gisteren uitgezet. Maar die stond dus aan en we weten niet waarom. We lazen ergens op het forum dat Simyo standaard deze knop op uit zet als je geen internetbundel neemt. 

Hier is dus wat verkeerd gegaan en wij vinden dus dat we onvoldoende gewaarschuwd zijn door Simyo dat er internetkosten werden gemaakt.

Reputatie 4
Badge +2

ja, dit hebben we gisteren uitgezocht. Je kan 2 dingen doen om te voorkomen dat je per ongeluk internet gebruikt. Natuurlijk de internetknop op de telefoon zelf uitzetten (en dat hebben we waarschijnlijk vergeten te doen, toen we voor onze dochter begin deze maand een nieuwe telefoon kochten).

Ten tweede is er in Mijn Simyo de knop:

 

 

Die hebben we zoals je ziet gisteren uitgezet. Maar die stond dus aan en we weten niet waarom. We lazen ergens op het forum dat Simyo standaard deze knop op uit zet als je geen internetbundel neemt. 

Hier is dus wat verkeerd gegaan en wij vinden dus dat we onvoldoende gewaarschuwd zijn door Simyo dat er internetkosten werden gemaakt.

<knip> 

Hier is dus wat verkeerd gegaan en wij vinden dus dat we onvoldoende gewaarschuwd zijn door Simyo dat er internetkosten werden gemaakt.

Dat mag u vinden maar in ‘mijn Simyo’ kunt u het verbruik van bellen, sms’en én internet met slechts een kleine vertraging continu observeren, zie een willekeurige afbeelding uit mijn ‘mijn Simyo’. U kunt moeilijk de verantwoordelijkheid voor het hoge verbruik bij Simyo neerleggen. Zet naast in ‘mijn Simyo’ sowieso ook de dataverbinding op de telefoon uit.

 

Dat ben ik dus niet eens. Ten eerste is dit de telefoon van ons kind, niet van mij of mijn vrouw, en het was dus niet de bedoeling dat ons kind internet (buiten wifi) gebruikte. En ten tweede, ik zag dat Simyo in andere berichten ook aangeeft dat er een verantwoordelijkheid bij hun ligt met het voorkomen van onbedoeld hoge rekeningen. Bijvoorbeeld door het versturen van waarschuwingen en dus de knop “internet in Nederland” standaard op uit zetten als er geen internetbundel is.

Dat die knop dataverbinding op haar telefoon uit had moeten staan, dat is dus juist. Maar waarschijnlijk hebben we dat vergeten op het moment dat we haar begin deze maand haar nieuwe telefoon gaven. Mag zo'n foutje bestraft worden met een rekening van meer dan €180??

Reputatie 4
Badge +2

<knip>

Dat die knop dataverbinding op haar telefoon uit had moeten staan, dat is dus juist. Maar waarschijnlijk hebben we dat vergeten op het moment dat we haar begin deze maand haar nieuwe telefoon gaven. Mag zo'n foutje bestraft worden met een rekening van meer dan €180??

Simyo zal de komende week zeker reageren. Soms past men, als zoiets voor de eerste keer gebeurt, een zekere coulance toe. Even afwachten dus want we weten allemaal, €180,- is tegenwoordig veel geld.  

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Marc Ronteltap,

Bedankt voor je bericht. Ik kan mij voorstellen dat jullie zijn geschrokken van deze hoge kosten. Ik wil graag voor je uitzoeken hoe het kan dat de optie '’internet'’ in Mijn Simyo opeens is ingeschakeld. Hiervoor heb ik wel een aantal gegevens van jullie nodig. Zou je mij een privé bericht kunnen sturen met jouw persoonlijke gegevens? Dan kijken we samen naar een oplossing.

Bedankt @Kaas Berrie en @RobbyTown voor jullie hulp/informatie! 

Groetjes,
Seren

 

Reageer