.

hoge internetkosten kind zonder internetbundel, wat is er gebeurd?

  • 19 June 2023
  • 3 reacties
  • 98 Bekeken

Mijn dochter heeft een kind simonly met enkel bellen en sms-en voor 8 euro per maand. Op 18 mei om 8.37 ‘s avonds krijg ik een email dat haar nummer wordt geblokkeerd omdat haar opgenstaand bedrag minimaal 100euro was en om 9.22 werd er een email gestuurd dat dit al opgelopen was tot boven de  250 euro. In werkelijkheid waren de extra kosten uiteindelijk 377 euro. Zij heeft op dezelfde dag twee waarschuwings smsjes gekregen nadat deze kosten al waren gemaakt. 

Mijn dochter is minderjarig (11jaar oud) en ik ben de beheerder van haar sim. Ik ben niet op tijd op de hoogte gesteld van dit probleem. Ik snap ook niet dat deze kosten worden berekend terwijl wij geen internetbundel hebben. Hoe kun je nu buiten bundel kosten maken zonder bundel. 

Ik lees op dit forum dat dit al jaren een probleem is bij simyo en dat heel veel ouders hierdoor gedupeerd raken maar dat simyo weigert om meer te doen om kinderen te beschermen tegen deze hoge kosten. Dat het zo vaak voorkomt doet mij wel sterken in het geloof dat ik niet zomaar een onoplettende en onnozele consument ben maar dat er dringend extra moet worden gedaan vanuit simyo om deze problemen te voorkomen. Ik denk dat voor kindersimkaarten veel meer bescherming nodig is dan voor volwassen simkaarten en dat waarschuwingsberichten op tijd naar de beheerder moeten worden gestuurd en niet alleen naar het kind. Ik als beheerder ben uiteindelijk ook degene die de rekening betaald en de gebruker is minderjarig. Kinderen zonder internetbundel zouden daarbij ook geen internet moeten krijgen en kinderen met een bundel zouden dit niet moeten kunnen overschrijden tenzij de beheerder hiervoor toestemming heeft gegeven. Van google krijg ik altijd bericht of ik toestemming wil geven als mijn kind iets wilt downloaden dus dit is niks nieuws.  

 Ik heb via whatsapp contact gehad met de klantenservice en zij hebben mij na lang heen en weer een 50% korting aangeboden. Ik ben blij dat jullie tegemoet komen maar ik vind het nogsteeds niet eerlijk dat ik 188 euro moet betalen voor een product waar ik niet om heb gevraagd en dat ons is opgedrongen. Zeker als ik lees dat dit product voor tussen de 1 en 3 euro te koop is op jullie website! Ik zou graag met terug werkende kracht voor de maand mei een internet bundel willen kopen voor deze werkelijke kosten en niet de boete betalen die mij nu opgelegd wordt. Ik ben al vele jaren klant en heb tot nu toe geen klachten gehad. Ik hoop dat jullie mij verder tegemoet willen komen en de ideeen voor meer beveiliging voor kinderen willen doorspelen naar de betreffende afdeling.

 

Met vriendelijke groet,

Janneke Har Adir-Verheij


3 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Het leed is al geleden een moderator gaat hier nog op reageren.

maar zet in de app of op mijn Simyo het internet gebruik uit dan kan dit niet nog een keer gebeuren.

 

Mijn dochter heeft een kind simonly met enkel bellen en sms-en voor 8 euro per maand. Op 18 mei om 8.37 ‘s avonds krijg ik een email dat haar nummer wordt geblokkeerd omdat haar opgenstaand bedrag minimaal 100euro was en om 9.22 werd er een email gestuurd dat dit al opgelopen was tot boven de  250 euro. In werkelijkheid waren de extra kosten uiteindelijk 377 euro. Zij heeft op dezelfde dag twee waarschuwings smsjes gekregen nadat deze kosten al waren gemaakt. 

​​​​@JannekeV  voor mij is dit onlogisch, niet verklaarbaar. De 80 en 100% data waarschuwingssmsjes. Deze worden real time door het netwerk van KPN verstuurd. 

Mijn dochter is minderjarig 11jaar oud) en ik ben de beheerder van haar sim. Ik ben niet op tijd op de hoogte gesteld van dit probleem. Ik snap ook niet dat deze kosten worden berekend terwijl wij geen internetbundel hebben.

** Hoe kun je nu buiten bundel kosten maken zonder bundel. 

Is er door de klantenservice geen uitleg gegeven over hoe dat komt?? Oftewel als ouder bent u verantwoordelijk voor de gemaakte kosten. 

 

Ik lees op dit forum dat dit al jaren een probleem is bij simyo en dat heel veel ouders hierdoor gedupeerd raken maar dat simyo weigert om stmeer te doen om kinderen te beschermen tegen deze hoge kosten. Dat het zo vaak voorkomt doet mij wel sterken in het geloof dat ik niet zomaar een onoplettende en onnozele consument ben maar dat er dringend extra moet worden gedaan vanuit simyo om deze problemen te voorkomen. Ik denk dat voor kindersimkaarten veel meer bescherming nodig is dan voor volwassen simkaarten en dat waarschuwingsberichten op tijd naar de beheerder moeten worden gestuurd en niet alleen naar het kind. Ik als beheerder ben uiteindelijk ook degene die de rekening betaald en de gebruker is minderjarig.

Om deze reden moet je 18 jaar oud zijn om abonnement af te kunnen sluiten. U heeft dan wel een bestelling gedaan voor uw dochter maar u bent verantwoordelijk voor de gemaakte kosten. Om een abonnement af te sluiten moet je minimaal 18 jaar oud zijn. 

Minimum leeftijd abonnement bestellen.

 Ik heb via whatsapp contact gehad met de klantenservice en zij hebben mij na lang heen en weer een 50% korting aangeboden. Ik ben blij dat jullie tegemoet komen maar ik vind het nogsteeds niet eerlijk dat ik 188 euro moet betalen voor een product waar ik niet om heb gevraagd en dat ons is opgedrongen. Zeker als ik lees dat dit product voor tussen de 1 en 3 euro te koop is op jullie website! Ik zou graag met terug werkende kracht voor de maand mei een internet bundel willen kopen voor deze werkelijke kosten en niet de boete betalen die mij nu opgelegd wordt.

De kosten zijn wel degelijk gemaakt, de medewerkers kijken mee of een coulance gegeven kan worden. 

 

Ik ben al vele jaren klant en heb tot nu toe geen klachten gehad. Ik hoop dat jullie mij verder tegemoet willen komen en de ideeen voor meer beveiliging voor kinderen willen doorspelen naar de betreffende afdeling.

Beste Janneke, is u niet bekend hoe het werkt zonder een internetbundel? Is het u ook niet uitgelegd? 

In het kort vertelt... Gebruik je internet zonder een bundel dan heet dat in de officiële vaktermen - ** Pay As You Go - Je betaalt dan per gebruikte MB € 0,15 

Hier lees je een uitleg zoals bij prepaid maar het is vergelijkbaar. 

Een moderator van Simyo een medewerker zal zich nog bij u melden maar als oud forum expert mag ik wel denken dat deze de term kent. 

Met vriendelijke groet,

Janneke Har Adir-Verheij

Succes Janneke, hopelijk helpt deze uitleg u om de achtergrond te begrijpen van hoe het een en ander werkt. Bedenk wel dat Simyo een vertraging kent en dus de kosten hoger kunnen zijn. Lees dit maar eens door ter informatie.

https://www.simyo.nl/klantenservice/vragen/mijn-simkaart-is-afgesloten-wegens-hoogverbru-285

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @JannekeV,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat er onbewust kosten zijn gemaakt buiten de bundel. 

Ik heb de aansluiting opgezocht in ons systeem en ik zie dat je sinds oktober 2022 geen internetbundel meer hebt, maar hierbij de optie “Internet in Nederland” niet hebt uitgeschakeld. De optie “Internet in het buitenland” heb je destijds wel uitgeschakeld. Zolang de optie “Internet in Nederland” aan staat, is het mogelijk om internet te verbruiken, dan wel tegen een tarief van €0,15 cent per MB. Wij hebben ook waarschuwingsberichten per SMS verstuurd met de tekst “Let op! Je internet nu voor € 0,15 per MB. Je verbruikt namelijk data zonder bundel. Tip: activeer een internetbundel om hoge kosten te voorkomen. Groet, Simyo”. Heeft je dochter deze sms’jes gezien? 

Wij kunnen het ons voorstellen dat het een keer mis kan gaan. Je dochter heeft eigenlijk al die maanden geen internetverbruik gehad sinds je de internetbundel hebt beëindigd tot afgelopen maand. Ik wil daarom graag met je meekijken of wij hier éénmalig iets aan kunnen doen. Zou je mij een privébericht kunnen sturen met je persoonlijke gegevens? Dan kunnen wij samen naar de mogelijkheden kijken :).

Super bedankt voor de hulp!! @Friesian en @Ron H 

Groetjes,
Roeqajja

Reageer