Skip to main content
Beste Simyo,

Zojuist belde ik met de klantenservice omdat er bij mij afgelopen vrijdag (27 januari), binnen 10 minuten tijd meer dan 100MB is afgeschreven van mijn internetbundel. Onverklaarbaar. En onbegrijpelijk. Het valt mij op dat er meerdere klanten zijn, die hierover berichten op jullie forum. De klantenservicemedewerker wilde dit niet erkennen. Volgens hem heeft alles te maken met de instellingen van mijn telefoon, mijn apps en de updates daarvan (het "probleem" ligt aan de gebruiker, niet bij Simyo). Een standaardverhaal met geen enkele intentie om met mij te kijken naar hoe dit kon gebeuren. En te zoeken naar een oplossing (voor de factuur). Volgens de klantenservicemedewerker is het maar een klein bedrag dat ik, bovenop mijn abonnement, extra moet gaan betalen. Toen ik vervolgens vroeg naar zijn leidinggevende, om dan met hem/haar naar een oplossing te zoeken, mocht ik hem/haar niet spreken. Reden: de leidinggevende is vanochtend onbereikbaar. Al met al heel teleurstellend voor iemand die altijd (al ruim 10 jaar) een tevreden klant is geweest.
Hoi Maria_34,



Welkom op het Simyo forum! :)



Wat vervelend dat er zoveel MB's zijn opgegaan! En wat jammer dat zo teleurgesteld bent in onze klantenservice. Ik ga mijn best doen dit voor je goed te maken :)



Ik zie dat het verbruik vooral op 27-1-2017 tussen 18.40 uur en 20.00 uur heeft plaatsgevonden. Kun je je misschien nog herinneren wat je in die tijdsperiode met je telefoon gedaan hebt? Ik kan jammer genoeg vanwege jouw privacy niet zien waar deze MB's aan op zijn gegaan. Dit kun je wel in je telefoon terug zien. Deze blog geeft tips waar je dit in je telefoon kunt terugvinden. Je krijgt dan een overzicht met apps en systemen met daarachter hun MB verbruik. Zie je hier iets opvallends? Is er bijvoorbeeld een app/systeem die er bovenuit springt wat betreft het aantal MB's?



Natuurlijk wil ik graag met je naar een oplossing zoeken voor je factuur. Maar eerst wil ik er samen met jou achter komen waar de MB's aan op zijn gegaan, zodat we dit in de toekomst kunnen voorkomen. Vind je dat goed?



Groetjes,

Samantha
Hallo Samantha,



Bedankt voor je uitgebreide reactie en de verwijzing naar de blog met tips.



De aanwijzingen op de blog heb ik gevolgd. Bij de app-updates geeft de historie aan dat er geen enkele update heeft plaatsgevonden op vrijdag 27 januari 2017. Bij de instellingen/mobiel netwerk geeft mijn telefoon geen buitensporig MB-verbruik aan, achter veel apps staat zelfs een KB-verbruik.



Het klopt dat het grote internet MB-verbruik heeft plaatsgevonden op vrijdag 27 januari 2017. In "mijn Simyo" staat dat er op 27 januari om 19:55 uur 57,68 MB is verbruikt. En daarna, nog steeds op 27 januari, om 20:04 uur 52,69 MB. Die avond zat ik tussen 18:15 en 20:15 uur in een restaurant en heb ik mijn telefoon niet aangeraakt, want deze zat de hele tijd in mijn tas. Ik zie op het bonnetje van het restaurant dat ik daar om 20:08:24 uur de rekening heb betaald (niet via mijn telefoon, maar gepind).



Op 27 januari heb ik om 19:49 uur van Simyo, op exact hetzelfde tijdstip (dus tegelijkertijd), 2 sms-jes ontvangen met de teksten "je hebt 80% van je maandelijkse internetbundel verbruikt" en "je internetbundel is op".



Dit is alle informatie die ik heb. Ik hoop dat je me verder kunt helpen. Dank je wel.

Groetjes, Maria
Hoi Maria_34,



Wat goed dat je de aanwijzingen in de blog zo goed hebt opgevolgd! Nu weten we in ieder geval al wel dat het niet aan de updates gelegen heeft ;)



Wel jammer dat je telefoon geen opvallende dingen liet zien. De apps met KB-verbruik zijn het sowieso niet geweest. Kon je zien of er toevallig een app/systeem was die een verbruik van 100 MB of meer liet zien? Als je dit ziet, dan is dit waarschijnlijk de boosdoener 😉



Uit je verhaal kan ik concluderen dat het iets geweest dat op de achtergrond nog aan stond. Ik raad je aan om in de toekomst goed op te letten dat je alles apps en webbrowsers goed afsluit. Dan komt dit in de toekomst hopelijk niet meer voor ;)



Wel vreemd dat je de sms'jes tegelijkertijd hebt ontvangen! We hebben het 80% sms'je gestuurd om 19.49 uur, het 100% sms'je om 19.55 uur.



Laat je weten of iets kunt zien dat meer dan 100 MB laat zien?



Groetjes,

Samantha
Hallo Samantha,



Bedankt voor je reactie van vanmiddag.



Ik heb m'n telefoon nog een keertje bekeken. De enige App op mijn telefoon die meer dan 100 MB laat zien is WhatsApp. Sinds 20 september 2013, 20:09 uur staat mijn totale WhatsApp gebruik op 296 MB. Op 27 januari 2017 heb ik de hele dag geen WhatsApp-berichtjes ontvangen.



Mijn man heeft op mijn telefoon alle apps uitgeschakeld die mobiele data gebruiken, uitgezonderd WhatsApp.



In alle jaren dat ik een abonnement bij Simyo heb (en eerder bij Orange had) - in totaal nu zo'n 10 jaar - kunnen jullie op mijn facturen zien dat ik nooit meer dan 2 euro over mijn abonnement ben heengegaan (voor smsjes verstuurd vanuit of ontvangen in het buitenland).



Groetjes, Maria
Hoi Maria_34,



Raar dat je alleen kan zien dat WhatsApp meer dan 100 MB verbruikt heeft. Het kan zijn dat je op dat moment een groot bestand via WhatsApp binnen hebt gekregen. Je zou het dus kunnen nakijken in de gesprekken van WhatsApp rond die tijd.



Ik zou overigens de app Onavo downloaden als ik jou was. Dit is een app waarmee je controle kan krijgen over je data. Ken je deze app? Die kan dus precies je verbruik in de gaten houden. Op die manier heb je volledige controle over je MB verbruik en kan je zien waar het aan verbruikt wordt. Is dit wat voor je?



Groetjes,

Caspar
Hallo Caspar,



Bedankt voor je tip voor de app Onavo. Is nu geïnstalleerd op mijn telefoon.



Je zult begrijpen dat deze app mij op 27 januari niet heeft kunnen helpen met het voorkomen van het grote MB verbruik. Zoals ik aan Samantha liet weten, eerder deze week, kreeg ik op 27 januari om 19:49 uur tegelijkertijd binnen een sms met de melding "je hebt 80% van je maandelijkse internetbundel verbruikt" en de sms "je internetbundel is op". Als je wilt stuur ik je een foto hiervan.



Aan Samantha heb ik deze week ook al laten weten dat ik, omdat ik op 27 januari uit eten was in een restaurant van 18.15 tot 20.15 uur de telefoon de hele tijd in mijn tas had zitten. Dus niet aangeraakt tussen 18.15 en 20.15 uur. Op 27 januari heb ik zelfs helemaal geen appjes ontvangen, de hele dag niet. Ook heb ik geen enkele update gedaan, die dag. Kan ik ook aantonen met een foto, als je dat wilt.



Graag wil ik met je overleggen over een oplossing voor de hogere factuur, die ik voor de maand januari 2017 van Simyo ga ontvangen. In lees in jullie forum dat Simyo coulance aanbiedt.



Groetjes, Maria
Hoi Maria_34,



Wat jammer dat we niet hebben kunnen achterhalen wat het precies geweest is. Gelukkig heb je nu de Onavo-app erop staan. Mocht dit in de toekomst (onverhoopt) nog een keer gebeuren, kun je gelukkig wel zien waardoor het misgegaan is ;)



Ik heb je een mail gestuurd met daarin een oplossing voor je factuur. Heb je deze mail ontvangen?



Groetjes,

Samantha

Reageer