Skip to main content
Ik schrok me net te pletter toen ik naar het verbruik van mijn vrouw keek. In 3 weken tijd had ze voor € 100 geïnternet. Het dataverbruik dat haar telefoon logt komt niet verder dan 1,7 GB. Weliswaar 0,7 GB boven haar bundel maar niet genoeg om die € 100 te verklaren.



Als ik dieper in de factuur duik zie ik in 7 dagen 8 keer een bedrag van € 8,79 aan internetverbruik. Is het mogelijk dat haar sim gehackt is? En dat mijn vrouw die kosten betaalt?
Te begrijpen dat je geschrokken bent, zou ik ook doen.:)

Een sim is bij mijn weten nog nooit gehackt. Er is op de telefoon een datameter (kan zijn app) om te zien waardoor de MB's blijkbaar de bocht uitvliegen, kun je zien welke apps dit veroorzaken? Zijn er apps die meer verbruik tonen dan normaal waardoor iets te verklaren valt?

Een provider registreert verbruik, niet het hoe en waardoor. Dit moet je kunnen vertrouwen.



Omdat je niet hebt vermeld om welk type en merk telefoon het gaat iets om eens door te nemen..

https://www.simyo.nl/blog/nooit-meer-over-je-mobiele-datalimiet-heen/



Het gaat er dus om welke apps veroorzaken dit wanneer het WEL klopt......en kun je een wifi analyzer installeren op de telefoon om het wifi signaal te controleren.

Wanneer ze wifi gebruikt zorg dat de mobiele data uitstaat.



Ergens moet deze afwijking door komen maar een hack, nee.
Thanks voor je reactie, Facebook en YouTube zijn de grootverbruikers (1,2 GB) maar dat is nog steeds geen verklaring. Hoe diep kan ik in de internetverbruikgegevens van Simyo? Ik zie nu alleen maar bedragen. Enige dat ik daaruit kan afleiden zijn die bedragen van € 8,79, soms meerdere keren op een dag.



Bedankt voor de tip om een limiet in te stellen, heb ik direct gedaan. Morgen hoop ik een reactie van Simyo te hebben.
Stel de limiet lager in dan toegestaan bijvoorbeeld 80%, gemeten vebruik door de telefoon kan afwijken met gemeten door netwerk.



Controle van computer. Staat bij Facebook automatisch afspelen filmpjes uit?



Heel veel suuk 6 beiden.

Heb toch een fijne koningsdag !:)
Hallo, hier ook een raar iets wat betreft het verbruik. Ik krijg om 11.07.17 een sms dat ik 80% van mijn data heb verbruikt, om 11.08.42 een sms dat al mijn data verbruikt zijn!!!!! Kijk ik net mijn rekeningoverzicht na, blijkt dat ik €17,57 bij moet betalen omdat ik 117MB over mijn bundel heen zit. Dit bestaat gewoon niet!
Dat zou ik zo niet zeggen.

Denk maar even aan muziek streamen van goede kwaliteit, dan verbruik je 1 MB per minuut. Zit je dat 80 minuten te doen zit je al aan 80 MB.

Dan heb ik het nog niet over synchronisatie.

https://eensim.nl/blog/data-verbruik-apps-diensten/



@beiden

Ik weet niet wat voor telefoon jullie gebruiken, maar lees eens dit.

https://forum.simyo.nl/gewoon-slim-92/extra-app-om-data-verbruik-monitoren-grendelen-33113



(Het Simyo blog, zie mijn 1e post in dit topic)



Fijne dag gewenst desondanks. :)

En gewoon doen net als ik, geha(c)kt maken van die MB's .



🆒
Ik heb niks van dit alles gedaan, ik ging net nog eens kijken, is er weer een bedrag van 7,18 bijgekomen! Ik snap er niks meer van. Ik heb een bundel van 200 MB, daarvan heb ik volgens jullie 78 MB verbruikt en 165 MB daar buiten verbruikt. Dit klopt toch niet?!
Hoi Iwanhoe & Pinknurse,



Allereerst wil ik jullie beiden van harte welkom heten op het Simyo Forum 🙂



@Iwanhoe, het bedrag op de factuur van jouw vrouw is niet niets. Dat je hiervan schrikt is niet meer dan logisch. Je geeft in je bericht aan dat de logs in haar telefoon aangeven dat ze 1,7 GB verbruikt heeft op dit moment. Daarnaast laat je weten dat dit 0,7 GB ofwel 700 MB meer is dan ze eigenlijk kan gebruiken. In tegenstelling tot wat je aangeeft, is dit juist precies wat het bedrag van iets meer dan €100 verklaart.



Alle MB's die je buiten je bundel verbruikt worden tegen het buitenbundel tarief van €0,15 berekend. Als je het rekensommetje maakt en de 700MB's keer dit tarief doet, komt je uit op een bedrag van €105 buiten bundel. Dit is dus heel goed te verklaren. Natuurlijk maakt dit het niet leuker. Je bent er zelf al achter wat de groot verbruikers zijn. Dit is helemaal goed want zo weet je ook hoe je dit de volgende keer kunt voorkomen. Daarnaast is het belangrijk om te letten op de waarschuwingssms'jes. Sinds 8 april is jouw vrouw al door haar MB's heen en heeft ze het sms'je gekregen. Na het sms'je kan ze de volgende keer extra MB's kopen voor €5.



Wij kunnen vanwege jouw privacy niet zien waaraan de MB's zijn opgegaan. Wij zien hetzelfde als jij kunt zien op de specificatie van de factuur. De bedragen, het aantal MB's en de tijdstippen waarop dit verbruikt is. Op het moment dat je meerdere keren hetzelfde bedrag en hetzelfde aantal MB's ziet staan, kun je er vanuit gaan dat het om 1 datasessie is gegaan. Deze sessies kunnen niet in 1 keer op je factuur gezet worden en worden dus in 'stukjes' op de factuur geplaatst. Een maximale sessie die berekend kan worden op je factuur is 58,60 MB. Zie je bijvoorbeeld in korte tijd vier keer dit aantal staan, dan is het 1 lange sessie geweest die 234,40 MB heeft gekost.



Maakt dit alles het wat duidelijker voor je? Als laatste wil ik je dit blog nog meegeven. Hier leggen we uit hoe je dit soort facturen en verbruik in de toekomt kunt voorkomen.



@Pinknurse, wat vervelend om te zien dat ook jij voor een hogere factuur staat op dit moment. In jouw geval is het sms'je van 80% en van 100% midden in een datasessie gekomen. Deze sms'jes komen realtime van het netwerk. Dit betekent dat ze precies op tijd aankomen. Jouw verbruik op Mijn Simyo heeft een verwerkingstijd. Hierdoor kan het zijn dat het daar lijkt alsof je nog MB's over hebt. Je kunt altijd uitgaan van de sms'jes die krijgt. Omdat je midden in een datasessie zat, ben je na het sms'je dus buiten je bundel gegaan.



Via dit blog leggen we aan je uit hoe je kunt zien waar deze MB's naar toe zijn gegaan. Vanwege jouw privacy kunnen wij dit niet inzien. In je telefoon kun je precies zien welke app of welk systeem de boosdoener is. Omdat je nu buiten je bundel bent, raad ik je aan om de optie voor internet via Mijn Simyo uit te zetten. Zo kun je alleen nog gebruik maken van wifi. Het blog wat Friesian en ik in onze berichten geven, geeft je allemaal tips om ervoor te zorgen dat dit in de toekomst niet meer voorkomt.



Heb je hier iets aan?



Mochten er nog vragen zijn, laat het gerust weten!



@Friesian, bedankt voor je hulp en uitleg in dit topic :)



Groetjes,

Angela

Reageer