Skip to main content
antwoord

Enorm hoge rekening. Geen waarschuwings SMS gehad?

• May 4, 2025
  • 12 reacties
  • 126 Bekeken

Onze zoon heeft een abonnement met 12.000 MB maximaal. Dit kost €9,98 in totaal. MB's bijkopen kost €5 per 500 MB. Als je de limiet bijna heb bereikt zou er een SMS moeten komen, maar die heeft hij niet gehad. Ik lees ook dat als er plotsklaps heel veel buiten bundel kosten zijn er een blokkade zou moeten komen.

Nu blijkt dat er “iets” (een app) elke x aantal minuten 59mb verbruikt. Dit is nadat zijn limiet was bereikt eind van vorige maand continue aan de gang. We zien €8,79 kosten gevolgd door €8,79, €8,79, €8,79 etc.

Toen wij in de auto richting de luchthaven zaten is hij TikTok gaan kijken. Was zich niet bewust van buiten bundel kosten op dat moment. Maar toen ging het dus even snel met het verbruik, waardoor er een blokkade kwam. 

Ik heb echter het idee, dat dit dus geluk bij een ongeluk is geweest omdat die €8,79 elke keer niet een trigger zijn geweest voor een blokkade.

Resultaat is nu een rekening van €244,45 voor een jongen van 14 jaar.

Dit omdat hij 1748 MB boven zijn bundel zat. 1748 / €5 bijkopen = €15

Die jongen zit nu in zak en as. Dit is meer dan 2 jaar zakgeld of een heel jaar zijn krantenwijkje. Ik vind het nogal een groot verschil, 15 of 234 (bij)betalen. 

Ik zie geen waarschuwing SMS in zijn historie. Er is niks verwijderd. Is er “iets” wat jullie voor hem kunnen doen? 

Beste antwoord door Seren

Hi ​@JoelStoffels,

Bedankt voor je bericht. Wat ontzettend vervelend om te horen dat jullie zoon zo’n hoge rekening heeft gekregen, zeker gezien zijn leeftijd en de impact die dit voor hem heeft. Dat moet een flinke schrik zijn geweest voor jullie allebei.

Ik heb direct even gekeken naar de aansluiting. De kosten zijn inderdaad ontstaan doordat er na het bereiken van de bundellimiet data is verbruikt buiten de bundel. In zo’n geval versturen we automatisch een waarschuwing via sms bij 80% en 100% van het verbruikte tegoed. In dat laatste sms-bericht staat ook vermeld dat het tarief daarna €0,15 per MB is, met het advies om internet uit te schakelen of een extra bundel aan te schaffen. Je geeft aan dat deze sms'jes niet zijn aangekomen, dat is niet de bedoeling. 

Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg en sturen wij hier een e-mail over. Wij proberen om de simkaart te blokkeren vanaf €100, maar omdat het verbruik met vertraging wordt verwerkt in ons systeem kunnen de kosten hoger dan €100 oplopen afhankelijk van hoeveel MB's er zijn verbruikt. Het is belangrijk om te weten dat zolang de internetverbinding op de simkaart actief is, er altijd kans is op dataverbruik zowel bewust als onbewust. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door updates of door apps die op de achtergrond actief blijven. Zeker bij apps zoals TikTok, die veel data verbruiken kan het snel gaan.

Om dit in de toekomst te voorkomen, kun je overwegen om het dataplafond aan te zetten voor €0,50 per maand. Hiermee voorkom je dat je buiten de bundel kosten maakt; internet wordt dan automatisch geblokkeerd zodra je bundel op is. 

We waarderen het enorm dat jullie al jarenlang een klant zijn bij ons en dat dit de eerste keer is dat jullie hiermee te maken hebt. Daarom kijk ik graag met je mee naar een oplossing, hiervoor kun je mij een privébericht sturen met jouw 06-nummer en persoonlijke gegevens. 

En uiteraard heel erg bedankt voor jullie behulpzaamheid: ​@JanD, ​@Ron H en ​@wimj12! Het wordt enorm gewaardeerd. :)

Groet,
Seren

12 reacties

JanD
  • Forum Expert
  • May 4, 2025

Beste ​@JoelStoffels  als 1e dataplafond activeren voor €0,50 per maand, dat gaat dan per de 1e van de volgende maand in en voorkom je dat soort uitwassen.

Simyo stuurt bij 80 en 100% verbruik een bericht, dus daar kun je bij 80% al op anticiperen.

Verder kun je in de meeste telefoons zelf ook een waarschuwing en blokkade instellen.

Vandaag kun je via WhatsApp tot 17u00 de blokaade op laten heffen en eventueel om een betalingsregeling vragen.

https://www.simyo.nl/klantenservice#contact

Je zoon leert nu wel op een ‘harde’ manier om goed met zijn geld om te gaan, een goede levensles.

Succes.

Forum|alt.badge.img+7
  • Forum expert
  • May 4, 2025

Verder kun je in de meeste telefoons zelf ook een waarschuwing en blokkade instellen.

Dat is een beetje kort door de bocht. Bij Android toestellen kan dit. Bij Apple niet.

Data plafond is altijd verstandig.

JanD
  • Forum Expert
  • May 4, 2025

Dat is een beetje kort door de bocht. Bij Android toestellen kan dit. Bij Apple niet.

Data plafond is altijd verstandig.

Beste ​@wimj12 ik bedoelde met het instellen op je eigen mobiel als aanvulling op het dataplafond en niet in plaats van en verder schreef ik ‘bij de meeste toestellen’ en niet bij alle toestellen.

• auteur
  • Beginner
  • May 5, 2025

Beste ​@JoelStoffels  als 1e dataplafond activeren voor €0,50 per maand, dat gaat dan per de 1e van de volgende maand in en voorkom je dat soort uitwassen.

Simyo stuurt bij 80 en 100% verbruik een bericht, dus daar kun je bij 80% al op anticiperen.

Vandaag kun je via WhatsApp tot 17u00 de blokaade op laten heffen en eventueel om een betalingsregeling vragen.

https://www.simyo.nl/klantenservice#contact

Je zoon leert nu wel op een ‘harde’ manier om goed met zijn geld om te gaan, een goede levensles.

Succes.

Ja, dataplafond is natuurlijk direct ingesteld, maar het kwaad is al geschied. Vandaar dit bericht en hopelijk dat Simyo support iets voor onze zoon kan doen. 

JanD
  • Forum Expert
  • May 5, 2025

@JoelStoffels als je de rekening niet in 1 keer kunt betalern, kun je verzoeken om een betalingsregeling bij Simyo via de gebruikelijke kanalen.

Ron H
Forum|alt.badge.img+6
  • Know-it-all
  • May 5, 2025

Misschien hebben ze voor jou nog een baantje vrij bij de afdeling betalingsregeling😝

JanD
  • Forum Expert
  • May 5, 2025

Beste ​@Ron H ik ben 45 jaar financieel administrateur en systeembeheerder geweest en nu gelukkig al weer jaren met pensioen.

Ik heb gelukkig geen betaalde bijbaan meer nodig.

Forum|alt.badge.img+7
  • Forum expert
  • May 5, 2025

Vaak/Soms biedt Simyo de eerste keer dat zoiets gebeurt een coulance regeling aan. 
Of dat in dit geval ook gaat gebeuren weet ik niet. 

Behalve een dataplafond, wat je inmiddels hebt ingesteld kan je als je extra slot ook een maximaal dataverbruik op je toestel instellen, mits dat een Android is. 
Ik vind dat jij als vader ook wel een beetje beter had kunnen opletten toen het abonnement werd afgesloten. 

Een beetje off-topic is dat ik me nog steeds verwonder over het feit dat er nog steeds mensen zijn zonder dataplafond. 
En over de providers die nog steeds denken dat mensen willen internetten tegen buitenbundel tarieven.

JanD
  • Forum Expert
  • May 5, 2025

Vaak/Soms biedt Simyo de eerste keer dat zoiets gebeurt een coulance regeling aan. 
Of dat in dit geval ook gaat gebeuren weet ik niet. 

Behalve een dataplafond, wat je inmiddels hebt ingesteld kan je als je extra slot ook een maximaal dataverbruik op je toestel instellen, mits dat een Android is. 
Ik vind dat jij als vader ook wel een beetje beter had kunnen opletten toen het abonnement werd afgesloten. 

Een beetje off-topic is dat ik me nog steeds verwonder over het feit dat er nog steeds mensen zijn zonder dataplafond. 
En over de providers die nog steeds denken dat mensen willen internetten tegen buitenbundel tarieven.

Daarom vind ik het zo handig dat KPN de snelheid verlaagt als je buiten je bundel treedt ​@wimj12 

Forum|alt.badge.img+7
  • Forum expert
  • May 5, 2025

Maar dat abonnement kost flink meer. En veel mensen kijken alleen naar de prijs en de hoeveelheid GB.

JanD
  • Forum Expert
  • May 5, 2025

Inderdaad ​@wimj12 daarom zijn wij ook bij Simyo voor de prijs/kwaliteit verhouding en heb op onze Android telefoons datawaarschuwing en datablokkade ingesteld tegen het einde van onze bundel.

Seren
Community manager
Forum|alt.badge.img+7
  • Community manager
  • antwoord
  • May 6, 2025

Hi ​@JoelStoffels,

Bedankt voor je bericht. Wat ontzettend vervelend om te horen dat jullie zoon zo’n hoge rekening heeft gekregen, zeker gezien zijn leeftijd en de impact die dit voor hem heeft. Dat moet een flinke schrik zijn geweest voor jullie allebei.

Ik heb direct even gekeken naar de aansluiting. De kosten zijn inderdaad ontstaan doordat er na het bereiken van de bundellimiet data is verbruikt buiten de bundel. In zo’n geval versturen we automatisch een waarschuwing via sms bij 80% en 100% van het verbruikte tegoed. In dat laatste sms-bericht staat ook vermeld dat het tarief daarna €0,15 per MB is, met het advies om internet uit te schakelen of een extra bundel aan te schaffen. Je geeft aan dat deze sms'jes niet zijn aangekomen, dat is niet de bedoeling. 

Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg en sturen wij hier een e-mail over. Wij proberen om de simkaart te blokkeren vanaf €100, maar omdat het verbruik met vertraging wordt verwerkt in ons systeem kunnen de kosten hoger dan €100 oplopen afhankelijk van hoeveel MB's er zijn verbruikt. Het is belangrijk om te weten dat zolang de internetverbinding op de simkaart actief is, er altijd kans is op dataverbruik zowel bewust als onbewust. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door updates of door apps die op de achtergrond actief blijven. Zeker bij apps zoals TikTok, die veel data verbruiken kan het snel gaan.

Om dit in de toekomst te voorkomen, kun je overwegen om het dataplafond aan te zetten voor €0,50 per maand. Hiermee voorkom je dat je buiten de bundel kosten maakt; internet wordt dan automatisch geblokkeerd zodra je bundel op is. 

We waarderen het enorm dat jullie al jarenlang een klant zijn bij ons en dat dit de eerste keer is dat jullie hiermee te maken hebt. Daarom kijk ik graag met je mee naar een oplossing, hiervoor kun je mij een privébericht sturen met jouw 06-nummer en persoonlijke gegevens. 

En uiteraard heel erg bedankt voor jullie behulpzaamheid: ​@JanD, ​@Ron H en ​@wimj12! Het wordt enorm gewaardeerd. :)

Groet,
Seren