Tot nu toe heb ik grotendeels een positieve ervaring met Simyo. Ik kan gebeld worden, ik kan zelf bellen, ik kan sms-berichten ontvangen en verzenden (al moest ik wel eerst het SMSC-nummer veranderen naar
code:
- wat door mijn smartphone omgezet wordt naar +31653161616
code:
- voordat dat werkte) en ik kan ook nog mobiel internetten met 4G (ik moest wel eerst het APN van Simyo toevoegen)!"31653131313",145
Helaas lijkt het alsof sommige sms-berichten onterecht dubbel gefactureerd zijn. Ik had eerst namelijk 16 berichten/minuten over (ik ben ervan op de hoogte dat die naar rato worden toegekend, dus daar keek ik niet vreemd van op) en later die dag had ik opeens nul berichten/minuten over, met bijna €2 aan buitenbundelkosten - terwijl ik niet zoveel berichten heb gestuurd en niet heb gebeld.
- Ik heb één bericht gestuurd naar iemand
- Naar een andere persoon heb ik in totaal 14 berichten gestuurd (gisteren een sms die uit 10 berichten bestaat en een 'normale' sms, en vandaag nog een 'normale' sms en een sms die uit 2 berichten bestaat).
- Ik heb verder niet gebeld en ben ook niet gebeld, heb alleen mobiel geïnternet. Ik heb wel gekeken of ik kon bellen en gebeld kon worden, maar beide keren nam ik niet op waardoor er daar niks voor gefactureerd is.
Ik zou dus 15 berichten gestuurd moeten hebben, wat één bericht minder is dan de 16 berichten die ik begin gisterochtend overhad, maar toch zie ik op Mijn Simyo dat ik over mijn bundel ben gegaan (en wel acht berichten, of €2,27, buiten mijn bundel, waarvan zeven €0,31 zijn en eentje €0,10).
De ontvangers van mijn berichten hebben aangegeven geen dubbele berichten te hebben ontvangen.
Er ging eerst wel iets mis tijdens het versturen van die 10-berichten-lange sms, dus misschien heeft het daar iets mee te maken.
Ik heb namelijk Cyanogenmod 13 op mijn smartphone, een Samsung Galaxy S3 LTE GT-I9305, dat een functie heeft die je om toestemming vraagt als een app in een minuut meer dan bijvoorbeeld vijf berichten wil versturen.
Die functie heb ik ingeschakeld, en toen ik voor de eerste keer die 10-berichten-lange sms wou versturen kreeg ik vijf meldingen, aangezien 10 berichten uiteraard vijf berichten meer is dan de limiet van vijf berichten per minuut die ik ingesteld heb, waarvan ik een per ongeluk weigerde. Daarna stond in de berichten-app "Sending failed. Tap to retry." Dat deed ik toen maar - die 10-berichten-lange sms opnieuw versturen - waarna ik alle meldingen accepteerde en het bericht succesvol werd verzonden.
Het zou dus kunnen dat dat bericht de eerste keer wel deels, om precies te zijn voor 9/10 deel, verzonden werd, dat het daardoor als negen berichten gefactureerd werd, en dat het nu ergens in de ether rondzweeft. (Ik heb geen flauw idee hoe het achterliggende netwerk precies werkt, dus ik heb geen idee wat er precies met dat bericht gebeurd is. Het enige wat ik weet is dat het door Simyo geregistreerd en gefactureerd is, en dat het niet is aangekomen.)
Dat lijkt ook het meest voor de hand liggende als ik in Mijn Simyo kijk: ik heb 16 berichten binnen mijn bundel gestuurd en 8 berichten buiten mijn bundel.
15 berichten (de berichten die ik verstuurd heb en die ook aangekomen zijn) plus 9 berichten (die 10-berichten-lange sms die de eerste keer niet goed, voor 9/10de deel, verstuurd werd en niet aankwam) is in totaal 24 berichten, wat hetzelfde is als 16+8.
Zou het misschien mogelijk zijn om die 9 berichten (van 17:13 op 27 september 2016) ongedaan te maken op mijn factuur/bundel voor deze maand (september), zodat ik weer één sms/minuut overheb in mijn bundel? Ik begrijp het als dat niet mogelijk is, aangezien ik het zelf veroorzaakt heb (niet opzettelijk en ik realiseerde me later pas wat er precies gebeurd was, maar toch heb ik het zelf veroorzaakt), maar het ik moet toegeven dat het wel een beetje naar is als ik gefactureerd word voor berichten die niet aangekomen zijn (zoals ik eerder in deze topic al zei gaf de ontvanger van die lange sms aan geen dubbele sms ontvangen te hebben, ook niet gedeeltelijk).
---
Daarnaast heb ik ook een suggestie die andere mensen ook al hebben gehad: een USSD-code om snel en real-time te kunnen zien hoeveel berichten/minuten je nog over hebt in je bundel (bijvoorbeeld
code:
, wat hollandsnieuwe gebruikt, of *101#
code:
).*121#
Mijn Simyo is momenteel namelijk niet altijd up-to-date en wordt vaak uren later pas bijgewerkt. De laatste data van mijn internetbundel is op dit moment (bijna 16:00 op 27 september 2016) bijvoorbeeld nog van gisteren (26 september) om 21:03. De gebruiksdata is dus maar liefst meer dan een halve dag verouderd! (Gebruikte minuten/berichten worden gelukkig sneller bijgewerkt in Mijn Simyo.)
USSD-codes werken in mijn ervaring beter en sneller dan een online-omgeving, ik gebruikte erg vaak
code:
toen ik nog bij hollandsnieuwe zat om mijn resterende beltegoed te bekijken en het was altijd up-to-date, zelfs seconden nadat ik gebeld had of een sms gestuurd had.*101#
Is het in principe mogelijk om een USSD-code te maken voor het Simyo/KPN-netwerk ("U heeft 20 berichten/minuten over van uw bundel van 100 berichten/minuten" of iets dergelijks is al genoeg), en als dat mogelijk is, zouden jullie dat idee dan wat hoger kunnen zetten op jullie 'Wall of Change'? (Zie de laatste reactie van deze topic of zie onderstaande quote.)
Dit heb ik inderdaad voor je nagevraagd, deze mogelijkheid is er (nog) niet bij Simyo. Ik heb 'm nu op onze "Wall of Change" geplakt, dus wie weet! :)