Skip to main content

.

Mijn dochter van 13 heeft op 29 mei een bericht gehad dat ze haar limiet had bereikt na de aankondiging van 80%. Nu worden wij als ouders geconfronteerd met een extra rekening van 143 euro voor de verbruik op 1 dag, terwijl wij die dag met de hele familie waren en zij nauwelijks op haar telefoon is geweest. Terwijl je natuurlijk niet kunt verwachten dat een kind zelf extra data bij gaat kopen, zij heeft helemaal geen inloggegevens aangezien ik als ouder het abonnement moet aangaan. Daarnaast zou de deblokkering bij 100 euro ingaan, maar wordt er als nog 143 euro in rekening gebracht, waarschijnlijk vanwege vertraging bij jullie. We zijn ons allemaal rot geschrokken. De tarieven voor het buitenbundel bellen van 0,15 europ per MB zijn echt woekerbedragen en staan in geen enkele verhouding tot de kosten van het abbonnement en de bijgekochte MBs. Als je dan bedenkt dat er per keer/minuut al bijna 9 euro in rekening wordt gebracht, dat is hetzelfde als ze per maand voor 12 GB betaalt. Het is niet reeel om dergelijke kosten in rekening te brengen voor achteloos gedrag van een minderjarige, die even op haar telefoon kijkt. Dat zou in een winkel ook niet kunnen, dat kinderen zulke aankopen doen, dan kun je dat als ouder ook achteraf ongedaan maken en je beroepen op vernietigbaarheid. Omdat er weer een nieuwe maand is begonnen zou haar abonnement weer zijn gedeblokkeerd. Maar dat is niet het geval. Ze is wegens administratieve redenen niet bereikbaar.  Ik hoor graag hoe we dit op kunnen lossen.

Terwijl je natuurlijk niet kunt verwachten dat een kind zelf extra data bij gaat kopen,

zij heeft helemaal geen inloggegevens aangezien ik als ouder het abonnement moet aangaan.

Ik hoor graag hoe we dit op kunnen lossen.

Je kunt ook op een andere manier reageren abj. 👍

@minderjarig

De oplossing ligt al aanwezig in je tekst. Waarom heeft uw dochter geen inloggegevens van mijn Simyo of de Simyo app? . Doel van de app is dat er een extra controlemogelijkheid is, in dit geval ook voor uw dochter, ook al is er sprake van een vertraging in ontvangst van gegevens door Simyo. . Dit geldt voor zowel de belminuten als dataverbruik. Ook al zijn de waarschuwingsberichten real time is zelf inzicht hebben heel erg belangrijk omdat de bescherming van Simyo niet goed genoeg is te noemen waar andere providers dat wel doen.

Wat voor telefoon gebruikt uw dochter? Merk en type? Bij Android is een waarschuwing en limiet in te stellen. Houdt daarbij een veiligheidsmarge aan.

Hallo @minderjarig de tarieven van Symio zijn je bekend en de voorwaarden zijn je ook bekend, dus om nu Simyo aan te vallen is niet reëel, je had het kunnen weten.

Voor het gedrag van een minderjarige ben je zelf verantwoordelijk tot ze 21 zijn en dat is dus niet Simyo.

Om een dergelijke kostenpost in de toekomst te voorkomen kun je bij een Androidtoestel een limiet instellen, zie onderstaand voorbeeld:

Stel je hebt 12GB per maand, stel een waarschuwing in bij 11GB en een blokkade bij 11,5GB, ga daarna verder met wifi of koop een bundel bij.

Verder kun je in je telefoon databesparing inschakelen en uitschakelen dat bij slechte of geen wifi de telefoon automatisch naar mobiele data gaat.

Verder kun je instellen dat bepaald data-verkeer zoals back-ups en updates alleen via wifi mogen gebeuren.

Een moderator gaat hier ook nog reageren en  kun je misschien een betalingsregeling treffen.

Succes.

Hoi @minderjarig,

Bedankt voor je bericht. Wat vervelend dat er extra kosten zijn gemaakt buiten je bundel vanwege internetverbruik!

Wij zijn bij Simyo transparant over het feit dat wij geen dataplafond hebben. Wij sturen om deze reden altijd twee waarschuwing sms’jes bij 80% en 100% verbruik van de internetbundel. Deze sms’jes komen rechtstreeks vanaf het netwerk en zijn altijd leidend. In de laatste sms geven wij ook duidelijk aan wat vanaf dat moment het tarief is (€ 0.15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Vanuit Simyo doen wij ons best om onze klanten op tijd te waarschuwen. Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg. Wij proberen de simkaart inderdaad bij kosten van €100 of €250 te blokkeren, maar omdat het verbruik met een vertraging wordt verwerkt in ons systeem kunnen de kosten in de tussentijd nog hogerop lopen voordat je aansluiting geblokkeerd is. 

Op onze website hebben wij een blog met handige internetbesparingstips, ik raad aan om dit goed door te lezen. Indien je een Android telefoon hebt, is het vaak mogelijk om een datalimiet in te stellen in je telefoon zoals @Friesian en @JanD ook aangeven. Heel erg bedankt voor alle hulp en tips heren 😊! Bij een iPhone is dit helaas niet mogelijk.

Wij kunnen het ons voorstellen dat het een keer mis kan gaan. Ik wil daarom graag met je meekijken of wij éénmalig iets aan de kosten kunnen doen. Zou je mij een privébericht kunnen sturen met je persoonlijke gegevens? We kunnen dan samen naar de mogelijkheden kijken 🙂.

Groetjes,
Roeqajja

Hoi @minderjarig,

Indien je een Android telefoon hebt, is het vaak mogelijk om een datalimiet in te stellen in je telefoon zoals @Friesian en @JanD ook aangeven. Heel erg bedankt voor alle hulp en tips heren 😊! Bij een iPhone is dit helaas niet mogelijk.

Wij kunnen het ons voorstellen dat het een keer mis kan gaan. Ik wil daarom graag met je meekijken of wij éénmalig iets aan de kosten kunnen doen. Zou je mij een privébericht kunnen sturen met je persoonlijke gegevens? We kunnen dan samen naar de mogelijkheden kijken 🙂.

Groetjes,
Roeqajja

Een kleine aanvulling @Roeqajja 

@minderjarig bij een IPhone en een Android telefoon raadt ik je sowieso een extra datamanager app te installeren. Het zal jullie dochter een stukje verantwoordelijkheid en controle geven. Dus een win-win situatie.

Bedankt voor de tip @Friesian 😊!

Hallo @Friesian heb je nog een bepaalde app op het oog, want als ik datamanger ingeef kom ik bij MS One Drive uit?

Hallo @Friesian heb je nog een bepaalde app op het oog, want als ik datamanger ingeef kom ik bij MS One Drive uit?

Hoi @JanD 

Bij Android denk ik bijvoorbeeld aan My Datamanager en Glasswire.

Reageer