Skip to main content
Vraag

Buitenbundel kosten extreem hoog na 1 nacht telefoon aanlaten

• November 26, 2025
  • 28 reacties
  • 167 Bekeken

Ik ben duidelijk niet de enige, maar ben mij vandaag kapot geschrokken van 2 berichten van Simyo.
Ik las vanmorgen dat het nummer van mijn dochter geblokkerd is vanwege extreem hoge buiten bundel kosten. Ik heb express Simyo genomen met 30gb data om dit juist te voorkomen. Het dataplafond zat er nog niet op, en was ook niet nodig tot dusver, omdat 30gb wel genoeg is.

Echter heeft mijn dochter vannacht haar youtube kenelijk door laten draaien terwijlk ze in slaap viel.
Met als resultaat een rekening van maar liefst € 364,04 !!

Ik dacht dat er tegenwoordig ook  allerlei Europese afspraken waren om dit soort idiote bedragen van telecom providers te voorkomen? Dit zijn immers geen realistische kosten maar meer een verdien model. 

Ik ben benieuwd wat Simyo gaat doen om dergelijke facturen tegen te gaan en hoe dit opgelost gaat worden. De eerste reactie zal zijn: “stel een data plafgond in.",We mailen altijd als je 80% verbruikt hebt” en "Kijk welke apps je data verbruiken etc” , maar dat zijn een opmerkingen achteraf waar je als klant niet mee kunt natuurlijk

Om te beginnen heb ik nooit het zgn 80%-mailtje nooit ontvangen.
Vanmorgen om 8:42 kreeg ik direct 2 mailtjes dat haar sim geblokkeerd is vanwege hoe kosten vannacht en of we even geld konden storten om deze weer te activeren.

Ik heb een deel van dit bedrag -tegen beter weten in- toch maar betaald,  de sim is nu gedeblokkeerd.
Nu lopen we het risico dat mijn dochter straks een TikTok filmpje kijkt en de rekening nog verder oploopt! Het dataplafond kun je immers pas volgende maand in laten gaan. Dus bovenop deze 364 euro moest ik nog een databundel van 500mb aanschaffen. 

Again, ik hoop dat hier een passende oplossing voor gaat komen./ Dergelijke ellende hadden we in het verleden nog wel eens, maar dit lijkt me niet een normale gang van zaken anno 2025. Er had ook gewoon een harde limiet op het buitenbundel bedrag gezet kunnen worden door Simyo, zoals veel andere providers dat doen.

Dit voelt gewoon als een of ander onterecht verdienmodel  ten koste van 14 jarige klanten die even niet goed opletten. 

28 reacties

JanD
  • November 26, 2025

Beste ​@NMT het dataplafond, de harde limiet dus, instellen is inderdaad de oplossing en gaat dan per 1 december a.s. in, meteen doen zou ik zeggen.

Die door jou genoemde begrenzing bestaat inderdaad voor internet buiten de EU en is dus begrensd op €60,50.

De buitenbundelkosten staan gewoon in de voorwaarden en had je dus kunnen weten.

Op alle Androidtelefoons kun je zelf ook een waarschuwing en blokkade instellen zodat je ook zonder dataplafoind van Simyo beschermd bent, meteen instellen.

Er wordt altijd bij 80% en 100% verbruik een SMS gestuurd, dus geen mail.

Wacht s.v.p. verder de reactie van een moderator af.

Forum|alt.badge.img+7
  • Forum expert
  • November 26, 2025

Wacht even de reactie van de moderators af.

Ik vind het toch wel een beetje eigen schuld. Je bent zelf verantwoordelijk voor het gedrag van je 14 jarige dochter, en je hebt kennelijk bewust besloten dat een data plafond niet nodig was.

Maar gelukkig wordt er bij “first offenders” vaak een coulance regeling gedaan.

• auteur
  • Beginner
  • November 26, 2025

Hi ​@wimj12 
Ja je hebt (deels) gelijk, ik heb niet alle kleine lettertjes gelezen en ben het dataplafond vergeten te activeren. Ik ging er dan ook vanuit dat 30GB genoeg zou zijn. Bovendien zou ik bij 80% sowieso eerst gewaarschuwd worden. Dat is - voor zover ik weet -  niet gebeurd.

Ik ben wellicht ook zo naief geweest omdat ik dit probleem nog nooit eerder met andere providers heb ervaren. In ieder geval niet van deze omvang.

We hebben ook een Lebara abonnement en ook daar zijn we wel eens ruimschoots over het datalimiet heen gegaan, maar dan blijft de schade beperkt . Er is immers een hard limiet van 50 euro actief, wat me vrij normaal lijkt. Vodafone hanteert bijvoorbeeld een limiet van 100 euro. 

En mijn eigen provider, KPN, heeft per definitie een datalimiet (dataplafond). Dat is ook logisch.

Ik snap de reden uberhaubt niet om deze data door te laten lopen als de bundel op is.

Volgens mij is er geen klant die graag dit soort bedragen betaalt voor data, dus het is geen goede  ‘service’ van Simyo die bedoeld is om het de klanten gemakkelijk te maken. Integendeel, de enige reden die kan bedenken is dat het eigenlijk een verdienmodel is.

Kortom, ik blijf bij mijn standpunt: Een klant zomaar ineens 364 euro rekenen voor een paar MB’s is niet meer van deze tijd, ongeacht de algemene voorwaarden. Als er in het belang van de klant gedacht zou worden, zou hier een (acceptabel) limiet op moeten zitten of een automatich dataplafond.

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • November 26, 2025

Nu lopen we het risico dat mijn dochter straks een TikTok filmpje kijkt en de rekening nog verder oploopt! 

Ook ik heb de oplossing niet, maar stond Wifi ook per ongeluk uit?

TikTok en Youtube niet toestaan over 4G / 5G zijn ook opties.

Verbruikt Youtube eigenlijk zoveel GB per uur? Dacht dat dat niet zomaar door bleef spelen.

Dit is een SMS, geen email, deze zal op de telefoon zelf zijn ontvangen.

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • November 26, 2025

-1 jaar geleden? Hmm

• auteur
  • Beginner
  • November 26, 2025

Nu lopen we het risico dat mijn dochter straks een TikTok filmpje kijkt en de rekening nog verder oploopt! 

Ook ik heb de oplossing niet, maar stond Wifi ook per ongeluk uit?

TikTok en Youtube niet toestaan over 4G / 5G zijn ook opties.

Verbruikt Youtube eigenlijk zoveel GB per uur? Dacht dat dat niet zomaar door bleef spelen.

Dit is een SMS, geen email, deze zal op de telefoon zelf zijn ontvangen.

Hi ​@XTF 
Thanks voor je bericht!
Aha, een smsje, dat is goed om te weten. Dank voor de info, ik ga het checken!
Wellicht is die vannacht verstuurd toen iedereen lag te slapen.

Wat betreft gebruik van 4G vs WiFi:  ik vrees inderdaad dat de wifi even uit stond vannacht.

Verder ken ik alle trucs eb weet ik hoe ik dit kan voorkomen in de toekomst. Helaas kent mijn tiener ook alle mogelijke trucs om de zaken weer te re-activeren.

Maar goed, daarom schaf ik dus juist een dikke bundel aan. Hier wil ik mij namelijk helemaal geen zorgen over maken. Het enige wat ik vergeten was te regelen was het dataplafond. 

Dat dataplafond heb ik dus direct geregeld. Maar helemaal vervelend is dat ik dus eerst moet betalen om de sim actief te maken maar het dataplafond pas per 1 december ingaat. Als er straks toch weer een Snap met een leuk filmpje via 5G wordt bekeken begint de teller dus direct weer te lopen, zeer onhandig allemaal.

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • November 26, 2025

Heeft de telefoon geen goed ouderlijk toezicht om zaken te beperken?

• auteur
  • Beginner
  • November 26, 2025

Heeft de telefoon geen goed ouderlijk toezicht om zaken te beperken?

Het is een iPhone waar vanuit een Android maar beperkt ouderlijk toezicht op gehouden kan worden via iCloud (voor zover mij bekend). Via de iPhone van mijn vrouw zit er inderdaad ouderlijk toezicht op, maar mijn dochter is even handig in het omzeilen hiervan.

Maar veel liever zou ik me hier niet mee bezig houden. Daarom had ik juist een grote bundel bij Simyo gehaald, zodat we geen zorgen meer zouden hebben over data verbruik.

Ik heb gelukkig nog een sim van Hollands Nieuwe, dus ik ga die er weer in doen. Daar zit ook een automatisch dataplafond op (zonder het specifiek aan te vragen!). 

En dan direct die eSim van Simyo maar deactiveren, dat lijkt me handiger :)

JanD
  • November 26, 2025

KPN werkt niet met dataplafonds, daar zakt de snelheid naar 64Kbit/s voor mailen en WhatsAppen en SMS'EN ​@NMT 

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • November 26, 2025

KPN werkt niet met dataplafonds, daar zakt de snelheid naar 64Kbit/s voor mailen en WhatsAppen en SMS'EN ​@NMT 

Zou fijn zijn als dat bij Simyo ook zo zou werken..

• auteur
  • Beginner
  • November 26, 2025

Hi ​@JanD 
Dat is zelfs nog beter, dan kan je wel gewoon bereikbaar blijven en tekstberichten sturen! 

• auteur
  • Beginner
  • November 26, 2025

Zojuist nog even gechecked er waarschuwings SMS verzonden was met de melding dat er 80% van de bundel was gebruikt. Die is inderdaad ergens rond 0:30 ontvangen, waarschijnlijk toen er 24GB verbruikt was. Daarna is er dus nog eens 8GB verbruikt. In de ochtend om 8:42 ontvingen we een 2e sms en een email met de rekening.

@XTF : Terugkomend op jouw vraag of Youtube zoveel data gebruikt: Ja, wanneer er video’s op 720p kwaliteit worden afgespeeld.

Dit is de verbruikstabel waar Gemini mee kwam:
YouTube datagebruik per uur op basis van kwaliteit

• 144p (lage kwaliteit): 60–90 MB
  • 360p (standaard): 300–450 MB
  • 480p: 480–660 MB
  • 720p (HD): 1,2–2,7 GB
  • 1080p (Full HD): 2,5–4,1 GB
  • 2160p (4K): 5,5–23,0 GB 

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • November 26, 2025

In de ochtend om 8:42 ontvingen we een 2e sms en een email met de rekening.

Is ze geen vroege vogel?

Toevallig ook Youtube Premium? Dacht dat Youtube niet automatisch uren videos zou afspelen.

Friesian
  • Forum Expert
  • November 26, 2025

Ik geloof dat het belangrijk is om in gedachten te hebben, te houden dat er sowieso verschillen zijn in premium en budget providers. Hoe je het ook wendt of keert uiteindelijk ben je als abonnee verantwoordelijk voor de keuze die je hebt gemaakt. 

• auteur
  • Beginner
  • November 26, 2025

In de ochtend om 8:42 ontvingen we een 2e sms en een email met de rekening.

Is ze geen vroege vogel?

Toevallig ook Youtube Premium? Dacht dat Youtube niet automatisch uren videos zou afspelen.

Nee hoor, hij stond gewoon de hele nacht aan, dat kan ook niet anders als er om 0:30 nog een bericht kwam dat er ‘slechts’ 6 GB over zou zijn (80%)

Maar we hebben inderdaad YouTube Premium :)

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • November 26, 2025

Ik bedoelde dat als ze zeg om 08:00 wakker was geweest, ze mogelijk had gezien dat Youtube nog aan stond, of misschien de SMS had gelezen, dan had ze actie kunnen ondernemen.

• auteur
  • Beginner
  • November 26, 2025

Ik geloof dat het belangrijk is om in gedachten te hebben, te houden dat er sowieso verschillen zijn in premium en budget providers. Hoe je het ook wendt of keert uiteindelijk ben je als abonnee verantwoordelijk voor de keuze die je hebt gemaakt. 

@Friesian Mwa, dat vind ik toch wel een makkelijke stelling. Als budget provider wil je ook tevreden klanten. Sterker nog, als je geen tevreden klanten hebt, ga je uiteindelijk failliet. 

Feit is dat een dataplafond of het afknijpen van data het abonnement niet echt duurder hoeft te maken. 
Dan ben ik benieuwd waarom dat niet standaard gedaan wordt. Of je kunt er als provider voor kiezen om dit pas na 50 euro extra kosten in te laten gaan. Zo kun je als budget provider toch nog wat extra verdienen op argeloze klanten.

En natuurlijk heb je als klant ook een eigen verantwoordelijkheid. Maar er bestaat ook zoiets als redelijkheid en billijkheid. Ik vind 364,- extra kosten binnen 10 uur, op een abonnement van ik meen 12,50 per maand, niet echt meer in verhouding staan. 

Friesian
  • Forum Expert
  • November 26, 2025

Ik heb ff terug zitten lezen, misschien lees ik het verkeerd of begrijp ik het verkeerd. 

NMT schreef:

Het is een iPhone waar vanuit een Android maar beperkt ouderlijk toezicht op gehouden kan worden via iCloud (voor zover mij bekend). 

iCoud heeft toch te maken met Apple/iPhone en niet met Android. 

• auteur
  • Beginner
  • November 26, 2025

Ik bedoelde dat als ze zeg om 08:00 wakker was geweest, ze mogelijk had gezien dat Youtube nog aan stond, of misschien de SMS had gelezen, dan had ze actie kunnen ondernemen.

Ja goeie, volgens mij was ze wel vroeger wakker, rond half 8 ofzo,  dus toch eens checken hoe dat precies zit. SMS’jes  zitten niet echt in het systeem van een puber :D

• auteur
  • Beginner
  • November 26, 2025

Ik heb ff terug zitten lezen, misschien lees ik het verkeerd of begrijp ik het verkeerd. 

NMT schreef:

Het is een iPhone waar vanuit een Android maar beperkt ouderlijk toezicht op gehouden kan worden via iCloud (voor zover mij bekend). 

iCoud heeft toch te maken met Apple/iPhone en niet met Android. 

Klopt, maar via iCloud kan je met een Android nog enigszins toezicht houden op een iPhone. Dat wil zeggen, ik kan haar vinden via find my devices en zo nog wat basic dingen. Ik kan verder  geen applimieten instellen of setting wijzigen. Dat moet allemaal via een andere iPhone.

Anyway, ik heb wel dus een iCloud account en ben deel van het gezin, maar heb zelf geen iPhone.

Friesian
  • Forum Expert
  • November 26, 2025

Beste ​@NMT 

Ik ben al wat langer op fora actief. De €0,15, per MB buitenbundelkosten wordt door verschillende providers gehanteerd. Persoonlijk, mijn mening in deze is dat het dataplafond gezien mag worden als een dienst die er eerst niet was. De dienst, het dataplafond kost €0,50 per maand.

Eerst kon je in principe door de beugel gezien een waarschuwing en limiet alleen in stellen op Android-toestellen. Persoonlijk kies ik altijd voor een veilige marge. En bij gegevensgebruik kies ik ook voor gegevensbesparing.

Maar goed, ik wens je een fijne avond. Ik zit nog steeds met een gemis van mijn hond, mijn beste maatje dus laat ik het graag hierbij. 

• auteur
  • Beginner
  • November 26, 2025

Beste ​@NMT 

Ik ben al wat langer op fora actief. De €0,15, per MB buitenbundelkosten wordt door verschillende providers gehanteerd. Persoonlijk, mijn mening in deze is dat het dataplafond gezien mag worden als een dienst die er eerst niet was. De dienst, het dataplafond kost €0,50 per maand.

Eerst kon je in principe door de beugel gezien een waarschuwing en limiet alleen in stellen op Android-toestellen. Persoonlijk kies ik altijd voor een veilige marge. En bij gegevensgebruik kies ik ook voor gegevensbesparing. 

Hi ​@Friesian 
Klopt helemaal, en andere providers kiezen er juist niet zulke hoge buitenbundel kosten te rekenen maar een (al dan niet gratis) dataplafond in te stellen of de data af te knijpen.

Bij een aantal providers die wel zulke kosten rekenen (en dus geen dataplafond hebben), zit er vaak alsnog een redelijk limiet op die extra kosten (zoals bv bij Lebara). Ook dat is is naar mijn mening niet het geval bij Simyo.

Persoonlijk zou ik ook veilige marges aanhouden. Mijn tiener denkt daar helaas anders over. Ik ga dus maar terug naar die andere budget provider, Hollands Nieuwe. Daar zit het dataplafond gewoon standaard in je abonnement.

Maar wat vreselijk van je hondje, daar word ik pas echt verdietig van.
Ik wens je heel veel sterkte!
Thanks & take care

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • November 26, 2025

Heeft de tiener geen eigen bankrekening. ;)

Friesian
  • Forum Expert
  • November 27, 2025

NMT schreef:

Klopt helemaal, en andere providers kiezen er juist niet zulke hoge buitenbundel kosten te rekenen maar een (al dan niet gratis) dataplafond in te stellen of de data af te knijpen.

Bij een aantal providers die wel zulke kosten rekenen (en dus geen dataplafond hebben), zit er vaak alsnog een redelijk limiet op die extra kosten (zoals bv bij Lebara). Ook dat is is naar mijn mening niet het geval bij Simyo.

Hoi ​@NMT  

Anders, bij Simyo krijg je 2 SMS dataverbruik 80 en 100% rechtstreeks van het netwerk dat is de leidraad.

Voor de volledigheid. 

Verder is het zo dat Simyo de gegevens ontvangt met vertraging. Worden er meer kosten gemaakt dan €100,- in 24 uur/meer dan €250,- in een week wordt de simkaart geblokkeerd.

https://www.simyo.nl/klantenservice/factuur/buitenbundelkosten#notificaties

En ja, Billy mis ik heel erg. Maar ik lijd veel liever zelf van het gemis dan dat ik Billy een hoop ellende bezorg. De dierenarts was heel duidelijk.…

Soms is geen andere keuze de beste keuze.

Dankjewel! 

• auteur
  • Beginner
  • November 27, 2025

Hi ​@Friesian 
Thanks voor de info, ik had dit inmiddels zelf ook allemaal nog eens nagelezen.

Ik heb inmiddels maar een appje gestuurd met de vraag om een coulance regeling, want een verhoging van de factuur van +/-3000% (!) voor een overschrijding van slechts 10% van het datalimiet lijkt me nog altijd buitenproportioneel. Overigens staat ditzelfde forum bol van dergelijke klachten, dus misschien een goed idee dat Simyo aan een structurele oplossing gaat werken?

Ik ben benieuwd wat ze in dit indivduele geval gaan doen.

En wat een moeilijk besluit moet dat zijn geweest bij de dierenarts. Heel dapper dat je het beste voor hem gekozen hebt. Hopelijk heeft Billie het naar zijn zin in de hondenhemel :`)