Skip to main content
Afgelopen maand heb ik 290 min, 75mb internet en 0 sms verbruikt. (geen extra diensten of buitenland, enz) Toch staat op mijn factuur van maart 3 euro zoveel als extra kosten ivm buitenbundel. (300min/500mb) hoe is dit te verklaren?



bvd. dimitri
Ik kan niet op jouw factuur kijken, maar jij zelf wel.



Log eens in op Mijn Simyo en ga naar het tabblad "Facturen". Onder de balkjes zie je: "Factuurgegevens maart 2014" en daaronder "### x Verbruikskosten".

Klik eens op dat "### x Verbruikskosten". Als het goed is verschijnen er een paar regels onder waar "Verbruikskosten" verder uiteens wordt gespecificeerd. Door daar weer op te klikken wordt die regel verder gespecificeerd.



Nu is het niet ondenkbaar dat jij weldegelijk buiten je bundel bent gegaan. Bij de balkjes, die laten zien hoeveel je hebt gebeld, staat de volgende tekst:

Waarom kan het verbruik verschillen van mijn factuur?



Het aantal minuten in de grafieken kan verschillen van je factuur. De grafiek toont de optelsom van het aantal gebelde seconden. Het totaal aantal minuten in de grafiek kan lager zijn dan de daadwerkelijk in rekening gebrachte belminuten op je factuur. Dit komt doordat gesprekken op hele minuten naar boven worden afgerond, ook wanneer je bijv. 10 seconden belt.



Afhankelijk van of het verbruik binnen je bundel, buiten je bundel of naar andere landen en service nummers was, worden de gesprekken afgerond per minuut of per seconde.




De laatste 20 minuten kunnen afronding zijn naar hele minuten!
Hoi dimitri.b, welkom op het forum!



Heb je iets aan het antwoord van Groentjuh?

Dat is namelijk hetzelfde als ik zou geven; het is de afronding van je gesprekken. En aangezien je redelijk veel gesprekken hebt van 3, 4 of 5 seconden (voicemail?) tikt dat in jouw geval wel aardig aan...





Groentjuh; dank voor het antwoorden!
dank voor de reactie, is dit wat je bedoelt?



Gesprekken naar mobiele nummers                 47             04:07:56     € 3,16

Gesprekken naar vaste nummers                      8              00:37:32     € 0,31

Gesprekken naar voicemail                                4              00:04:18     € 0,00

Internet op je mobiel binnen Nederland         158                                  € 0,00

Totaal verbruikskosten (incl. BTW) € 3,47



Mag ik dan de uren en minuten bij elkaar optellen of is dat incorrect?

(ivm afronding naar minuten?

Bovenstaand is 290 minuten en dat geeft de grafiek "verbruikte belminuten" ook aan.



ps. hoeveel procent geeft de afronding naar minuten ongeveer extra belverbruik? 30%? 



Het gaat me niet om de 3 euro extra maar dat ik de factuur begrijp. 
Per gesprek wordt er afgerond. Jij hebt 59 verschillende gesprekken, die allemaal omhoog zijn afgerond naar een hele minuut.



Een gesprek van:

1 minuut en 1 second kost 2 minuten.



Twee gesprekken van 1 minuut en 1 second (opgeteld 2 minuten en 2 second) kosten 4 minuten, want beiden gesprekken worden individueel afgerond.



Dus:

In het ergste geval moet je voor ieder gesprek een minuut erbij tellen. Ruwweg zou je op 290 minuten + 59 gesprekken = 349 minuten uit kunnen(ergste geval) komen.
Hi dimitri.b,



Ik kan me enkel maar bij Groentjuh aansluiten.

Dank voor de uitleg!

Reageer