Skip to main content

.

Beste Simyo,



Graag ontvang ik van jullie opheldering over het volgende:



Mijn dochter heeft onder de naam van mijn vriendin een sim only abonnement bij jullie. Dit betreft een bundel van 200 belminuten/smsjes zonder mobiel internet, hiervoor betalen wij 6,- per maand.



Afgelopen maand zou zij voor 5,82 buiten de bundel gebeld hebben waardoor haar kosten voor die maand dus bijna verdubbeld waren. Ik heb even gekeken naar de grafieken van haar verbruik in die maand en er staat dat zij voor 46 minuten gebeld heeft en 147 smsjes heeft gestuurd, ik zou dus zeggen dat zij onder de 200 in de maand gebleven zou zijn.

Later las ik dat dit de pure beltijd is van die maand (oftewel de bijelkaar opgetelde tijd van die maand) en niet de afgeronde belminuten die in de specificatie beschreven waren. En dit zit mij dus dwars....



Ik weet dat belminuten naar boven afgerond worden, ook al bel je 2 seconden dan wordt dat als een minuut gezien. 5 keer 2 seconden bellen wordt als 5 minuten gezien, zo berekenen jullie dat, ik weet dat en daar heb ik ook voor getekend dus daar zal ik niet over klagen.



Maar wat ik dus niet begrijp is dat jullie niet de belminuten uit de specificatie laten zien in de grafiek, maar de pure beltijd bij elkaar opgebeld.



Jullie hebben grafieken op mijn Simyo en een app voor op de telefoon die iets anders laat zien dan dat er daadwerkelijk berrekend/verbruikt wordt. Mijn dochter van twaalf kijkt op de app en ziet 46 verbruikte minuten en 147 smsjes, dus zij denkt mooi, ik zit nog onder de 200 dus nog binnen mijn bundel.

Niets is minder waar, het blijkt dat zij 75 (afgeronde) belminuten heeft verbruikt die maand en dus buiten haar bundel heeft gebeld.



Begrijp mij goed, ik weet dat ik voor afgeronde belminuten betaal en ik weet dat het in de specificatie te zien is maar de manier waarop het bedrag getoond wordt in de grafieken en op de app is zeer misleidend. 


  1. Waarom worden de afgeronde belminuten niet getoond in de grafiek? Dan weet men direct hoeveel (afgeronde) belminuten te besteden heeft waardoor de kleins kleiner wordt dat men buiten de bundel belt. Nu ziet men in de grafiek een getal dat totaal niet overeenkomt met de kosten die eigenlijk gemaakt worden
  2. Waarom wordt uberhaupt de opgetelde beltijd getoond terwijl hier uiteindelijk niets mee wordt gedaan? Belminuten worden immers naar boven afgerond waardoor de getoonde beltijd in de grafiek en op de app totaal niets zegt over de (afgeronde) belminuten in de specifiatie.



Er stond 46 minuten verbruikt in december terwijl dit dus uiteindelijk 75 minuten waren op de factuur. In  theorie zou er ook 46 kunnen staan terwijl er veel meer afgeronde minuten berrekend worden.



Voorbeeld: Stel dat ik 920 gesprekken voer van 3 seconden per gesprek, dan staat er ook dat ik voor 46 minuten gebeld heb. Immers 46x60=2760 seconden aan opgetelde beltijd. Als ik dit deel door 3 seconden (stel dat ik elk gesprek zo kort zou houden) dan kom ik op 920 belminuten voor die maand, terwijl er dus een getal van 46 getoond wordt in de grafiek!?



Met andere woorden; de grafiek zegt dus eigenlijk niets maar dan ook helemaal niets over het aantal belminuten dat verbruikt wordt die maand. Het zegt alleen iets over de totale beltijd in de maand, wat voor de klant eigenlijk volstrekt nutteloos is gezien het feit dat alle belminuten afgerond worden naar boven en de klant dit bedrag moet betalen.



Sterker nog, jullie grafieken suggereren dat iemands belgedrag dusdanig laag is dat er in de toekomst besloten kan worden het abonnement naar beneden bij te stellen waardoor er dus in feite nog meer buiten de bundel gebeld zou kunnen worden.



Het enige antwoord dat ik kan verzinnen op bovenstaande vragen is dat men de opgetelde beltijd van die maand toont (wat dus altijd lager is dan de afgeronde belminuten die verbruikt zijn, immers verbruikte belminuten worden naar boven afgerond) zodat men het idee heeft dat men nog binnen de bundel zit terwijl ze dat in werkelijkheid niet zitten. Iets wat uiteindelijk alleen Simyo ten goede komt.



De manier waarop het getoond wordt in de grafiek en in de app zijn in mijn optiek misleidend en zelfs frauduleus te noemen, er wordt mensen in een eerste oogopslag het idee gegeven dat ze nog in hun bundel zitten terwijl dit echt niet zo is. Waarom toont men niet gewoon de afgeronde belminuten?



De klantenservice heeft mij niet veel wijzer gemaakt, was zeer passief in het meedenken en kon mij simpelweg geen duidelijk antwoord geven, iets wat mijn wantrouwen in de manier waarop het verbruik getoond wordt versterkt.



Ik hoop dat jullie met een goed antwoord komen



mvg
Beste Simyo,



Aangezien ik op de een of andere manier niet kan inloggen met mijn oorspronkelijke forum gebruikersgegevens (zie eerste bericht Nizzle; dat ben ik) doe ik het maar zo;



Ik zie dat een later geplaatst bericht al wel een reactie heeft gekregen van een moderator en bovenstaand bericht nog niet.



Zou ik nog steeds antwoord kunnen krijgen op mijn bericht?



mvg



Nizzle
Ik heb net 2 abonnementen afgesloten en ik ben blij dat ik dit nu lees. Die grafiek of wat dan ook moet een helder overzicht van de gemaakte kosten laten zien. Anders is het een fake grafiek die eerder aanzet tot het overschreiden van de bundel. Ik ben benieuwd welke reactie je krijgt.
Beste Simyo,



Graag ontvang ik van jullie opheldering over het volgende:



Mijn dochter heeft onder de naam van mijn vriendin een sim only abonnement bij jullie. Dit betreft een bundel van 200 belminuten/smsjes zonder mobiel internet, hiervoor betalen wij 6,- per maand.



Afgelopen maand zou zij voor 5,82 buiten de bundel gebeld hebben waardoor haar kosten voor die maand dus bijna verdubbeld waren. Ik heb even gekeken naar de grafieken van haar verbruik in die maand en er staat dat zij voor 46 minuten gebeld heeft en 147 smsjes heeft gestuurd, ik zou dus zeggen dat zij onder de 200 in de maand gebleven zou zijn.

Later las ik dat dit de pure beltijd is van die maand (oftewel de bijelkaar opgetelde tijd van die maand) en niet de afgeronde belminuten die in de specificatie beschreven waren. En dit zit mij dus dwars....



Ik weet dat belminuten naar boven afgerond worden, ook al bel je 2 seconden dan wordt dat als een minuut gezien. 5 keer 2 seconden bellen wordt als 5 minuten gezien, zo berekenen jullie dat, ik weet dat en daar heb ik ook voor getekend dus daar zal ik niet over klagen.



Maar wat ik dus niet begrijp is dat jullie niet de belminuten uit de specificatie laten zien in de grafiek, maar de pure beltijd bij elkaar opgebeld.



Jullie hebben grafieken op mijn Simyo en een app voor op de telefoon die iets anders laat zien dan dat er daadwerkelijk berrekend/verbruikt wordt. Mijn dochter van twaalf kijkt op de app en ziet 46 verbruikte minuten en 147 smsjes, dus zij denkt mooi, ik zit nog onder de 200 dus nog binnen mijn bundel.

Niets is minder waar, het blijkt dat zij 75 (afgeronde) belminuten heeft verbruikt die maand en dus buiten haar bundel heeft gebeld.



Begrijp mij goed, ik weet dat ik voor afgeronde belminuten betaal en ik weet dat het in de specificatie te zien is maar de manier waarop het bedrag getoond wordt in de grafieken en op de app is zeer misleidend. 


  1. Waarom worden de afgeronde belminuten niet getoond in de grafiek? Dan weet men direct hoeveel (afgeronde) belminuten te besteden heeft waardoor de kleins kleiner wordt dat men buiten de bundel belt. Nu ziet men in de grafiek een getal dat totaal niet overeenkomt met de kosten die eigenlijk gemaakt worden
  2. Waarom wordt uberhaupt de opgetelde beltijd getoond terwijl hier uiteindelijk niets mee wordt gedaan? Belminuten worden immers naar boven afgerond waardoor de getoonde beltijd in de grafiek en op de app totaal niets zegt over de (afgeronde) belminuten in de specifiatie.



Er stond 46 minuten verbruikt in december terwijl dit dus uiteindelijk 75 minuten waren op de factuur. In  theorie zou er ook 46 kunnen staan terwijl er veel meer afgeronde minuten berrekend worden.



Voorbeeld: Stel dat ik 920 gesprekken voer van 3 seconden per gesprek, dan staat er ook dat ik voor 46 minuten gebeld heb. Immers 46x60=2760 seconden aan opgetelde beltijd. Als ik dit deel door 3 seconden (stel dat ik elk gesprek zo kort zou houden) dan kom ik op 920 belminuten voor die maand, terwijl er dus een getal van 46 getoond wordt in de grafiek!?



Met andere woorden; de grafiek zegt dus eigenlijk niets maar dan ook helemaal niets over het aantal belminuten dat verbruikt wordt die maand. Het zegt alleen iets over de totale beltijd in de maand, wat voor de klant eigenlijk volstrekt nutteloos is gezien het feit dat alle belminuten afgerond worden naar boven en de klant dit bedrag moet betalen.



Sterker nog, jullie grafieken suggereren dat iemands belgedrag dusdanig laag is dat er in de toekomst besloten kan worden het abonnement naar beneden bij te stellen waardoor er dus in feite nog meer buiten de bundel gebeld zou kunnen worden.



Het enige antwoord dat ik kan verzinnen op bovenstaande vragen is dat men de opgetelde beltijd van die maand toont (wat dus altijd lager is dan de afgeronde belminuten die verbruikt zijn, immers verbruikte belminuten worden naar boven afgerond) zodat men het idee heeft dat men nog binnen de bundel zit terwijl ze dat in werkelijkheid niet zitten. Iets wat uiteindelijk alleen Simyo ten goede komt.



De manier waarop het getoond wordt in de grafiek en in de app zijn in mijn optiek misleidend en zelfs frauduleus te noemen, er wordt mensen in een eerste oogopslag het idee gegeven dat ze nog in hun bundel zitten terwijl dit echt niet zo is. Waarom toont men niet gewoon de afgeronde belminuten?



De klantenservice heeft mij niet veel wijzer gemaakt, was zeer passief in het meedenken en kon mij simpelweg geen duidelijk antwoord geven, iets wat mijn wantrouwen in de manier waarop het verbruik getoond wordt versterkt.



Ik hoop dat jullie met een goed antwoord komen



mvg




Beste Simyo,



Aangezien ik op de een of andere manier niet kan inloggen met mijn oorspronkelijke forum gebruikersgegevens (zie eerste bericht Nizzle; dat ben ik) doe ik het maar zo;



Ik zie dat een later geplaatst bericht al wel een reactie heeft gekregen van een moderator en bovenstaand bericht nog niet.



Zou ik nog steeds antwoord kunnen krijgen op mijn bericht?



mvg



Nizzle




Hoi Nizzle,



Welkom op het forum van Simyo!



Ik vind het erg vervelend om te lezen dat je het gevoel hebt dat we je misleiden met betrekking tot de weergave van de belminuten, dat is zeker niet onze bedoeling 😞, daarom leg ik je graag uit hoe en wat.



Het klopt inderdaad dat de grafieken op Mijn Simyo de niet afgeronde gesprekken tonen. Dit overzicht geven we, omdat we onze klanten graag een indicatie willen geven van hun belgedrag. Echter waarschuwen we er hierbij voor dat dit niet de gespreksduren zijn, zoals ze door ons in rekening worden gebracht, oftewel dat de grafieken een weergave zijn van de niet afgeronde gesprekken, zoals te lezen is onder “Waarom kan het verbruik verschillen van mijn factuur?” boven de grafieken.



Wat denk ik belangrijker is om te weten, is dat de grafieken niet bedoeld zijn om het verbruik bij te houden van de huidige maand en dat dat ook überhaupt niet mogelijk is. De grafiek van januari bijvoorbeeld wordt pas opgemaakt na het einde van de maand. Daarom, als je dochter haar verbruik wil bijhouden van de huidige maand, dan kan ze dit niet doen via de grafiek, want die wordt pas zichtbaar op het moment dat de maand voorbij is.

In plaats daarvan tonen we de daadwerkelijk overgebleven minuten/smsjes, zowel op Mijn Simyo onder “deze maand heb ik nog:”, als ook in de Mijn Simyo app onder “Tegoed voor: 06xxxxxxxx”. De tegoeden die hierin worden getoond zijn de daadwerkelijke tegoeden, waarbij de gesprekken naar boven zijn afgerond en van het tegoed zijn afgehaald.



Oftewel, het klopt inderdaad dat het verbruik dat je ziet in de grafieken kan verschillen met de factuur die je ontvangt, zoals we ook aangeven, maar gedurende de maand kan je niet je verbruik bijhouden aan de hand van de grafieken, omdat deze dan simpelweg nog niet zichtbaar zijn, in plaats daarvan, is het verbruik bij te houden via het overgebleven tegoed dat zichtbaar is via Mijn Simyo en de Mijn Simyo app, waarbij dus de daadwerkelijk overgebleven eenheden worden weergegeven 🙂.



Sorry overigens dat we nog niet eerder op je bericht hadden gereageerd, maar ik hoop dat ik je hierbij alsnog een duidelijk antwoord heb kunnen geven en je wantrouwen weg heb kunnen nemen? :)



Daarnaast, met betrekking tot je forumnaam, zie ik dat je nu geregistreerd bent via een ander 06-nummer. Je kan helaas alleen op het forum inloggen via de Mijn Simyo van de aansluiting, waarmee je je hebt geregistreerd op het forum.
Ik moet mijzelf corrigeren wat betreft de belminuten in de app en op de site in de lopende maand, die geven inderdaad de afgeronde minuten aan, daarvoor mijn excuses.



Maar als ik kijk naar de historie snap ik nog steeds niet waarom men daar de pure beltijd laat zien en niet ook de afgeronde belminuten. De pure beltijd zegt namelijk niets over het belgedrag van de klant.



Zoals aangegeven in mijn voorbeeld:

46 minuten pure beltijd kunnen 75 afgeronde belminuten zijn, maar het kunnen er ook heel veel meer zijn, dan heb je dus aan die pure beltijd helemaal niets. Hierdoor zou men dus, kijkend naar de histore van de beltijd, kunnen overwegen een lagere abonnement af te sluiten terwijl dit misschien helemaal niet wenselijk is



Ik denk dat de klant er alleen maar bij gebaat is om het belgedrag te zien in afgeronde belminuten en niet in opgetelde (pure) beltijd, aangezien jullie afgeronde belminuten berekenen en niet pure beltijd. En in de lopende maand tonen jullie toch ook afgeronde belminuten?



Dus nogmaals: waarom niet het belgedrag laten zien in afgeronde belminuten?
Of in ieder geval ook de afgeronde belminuten naast de pure beltijd
Ik moet mijzelf corrigeren wat betreft de belminuten in de app en op de site in de lopende maand, die geven inderdaad de afgeronde minuten aan, daarvoor mijn excuses.



Maar als ik kijk naar de historie snap ik nog steeds niet waarom men daar de pure beltijd laat zien en niet ook de afgeronde belminuten. De pure beltijd zegt namelijk niets over het belgedrag van de klant.



Zoals aangegeven in mijn voorbeeld:

46 minuten pure beltijd kunnen 75 afgeronde belminuten zijn, maar het kunnen er ook heel veel meer zijn, dan heb je dus aan die pure beltijd helemaal niets. Hierdoor zou men dus, kijkend naar de histore van de beltijd, kunnen overwegen een lagere abonnement af te sluiten terwijl dit misschien helemaal niet wenselijk is



Ik denk dat de klant er alleen maar bij gebaat is om het belgedrag te zien in afgeronde belminuten en niet in opgetelde (pure) beltijd, aangezien jullie afgeronde belminuten berekenen en niet pure beltijd. En in de lopende maand tonen jullie toch ook afgeronde belminuten?



Dus nogmaals: waarom niet het belgedrag laten zien in afgeronde belminuten?




Hoi Nizzle2,



Dat is op het moment gewoon technisch niet mogelijk. Misschien heb jij er inderdaad niets aan, om de absolute beltijd te zien. Misschien vinden sommige mensen het wel handig.

De afgerekende (of nog af te rekenen) beltijd vind je ook terug op Mijn Simyo, namelijk op je facturen, en bij Verbruik, als je klikt op de naam van de maand (naast Verbruik). Dat kun je natuurlijk gebruiken om je bundels voor de volgende maand in te schatten.



Laat je even weten of je dat kunt vinden?



Groetjes, Charlene
Hoi Charlene,



Ik weet waar ik de afgerekende belminuten kan vinden maar het gaat er bij mij niet in dat het technisch niet mogelijk is.



Het is technisch mogelijk om pure (opgetelde) beltijd te tonen, het is technisch mogelijk om het aantal (afgeronde) belminuten in de factuur te tonen, het is zelfs technisch mogelijk om het verschil te zien tussen gesprekken met andere Simyo klanten en geen Simyo klanten, maar dan zou het technisch niet mogelijk zijn om de afgeronde belminuten in de grafieken te tonen? In mijn optiek onzin.



Ik zou jullie aanraden om hier eens naar te kijken. Als de afgeronde belminuten in de factuur te zien zijn zou het een kleine moeite moeten zijn om dit in een grafiek te tonen toch?



Het tonen van pure (opgetelde) beltijd in de grafieken geeft geen meerwaarde, immers een abonnement sluit men af of past men aan aan de hand van het aantal (afgeronde) belminuten. Alleen het tonen van het aantal (afgeronde) belminuten geeft een reëel beeld van de gebruikershistorie.



Ik blijf van mening dat klanten hierdoor een onjuist beeld krijgen van hun belgedrag (zie mijn vorige rekenvoorbeeld mbt pure beltijd).



Ik zal in ieder geval nooit naar de grafieken kijken die pure beltijd tonen, deze zeggen namelijk niets over mijn belgedrag
Hoi Charlene,



Ik weet waar ik de afgerekende belminuten kan vinden maar het gaat er bij mij niet in dat het technisch niet mogelijk is.



Het is technisch mogelijk om pure (opgetelde) beltijd te tonen, het is technisch mogelijk om het aantal (afgeronde) belminuten in de factuur te tonen, het is zelfs technisch mogelijk om het verschil te zien tussen gesprekken met andere Simyo klanten en geen Simyo klanten, maar dan zou het technisch niet mogelijk zijn om de afgeronde belminuten in de grafieken te tonen? In mijn optiek onzin.



Ik zou jullie aanraden om hier eens naar te kijken. Als de afgeronde belminuten in de factuur te zien zijn zou het een kleine moeite moeten zijn om dit in een grafiek te tonen toch?



Het tonen van pure (opgetelde) beltijd in de grafieken geeft geen meerwaarde, immers een abonnement sluit men af of past men aan aan de hand van het aantal (afgeronde) belminuten. Alleen het tonen van het aantal (afgeronde) belminuten geeft een reëel beeld van de gebruikershistorie.



Ik blijf van mening dat klanten hierdoor een onjuist beeld krijgen van hun belgedrag (zie mijn vorige rekenvoorbeeld mbt pure beltijd).



Ik zal in ieder geval nooit naar de grafieken kijken die pure beltijd tonen, deze zeggen namelijk niets over mijn belgedrag




Hoi Nizzle,



Op het moment is het zo dat de grafieken worden opgebouwd door de absolute gesprekstijd. Die gegevens komen daar zo binnen, en hoewel het niet zo'n groot verschil lijkt, zou het technisch toch een zeer grote aanpassing van het systeem vergen om dat anders weer te geven. Er zijn tijdens de maand, en daarna, meer mogelijkheden om te zien wat je daadwerkelijk moet afrekenen. Er is maar 1 plaats, waar mensen die dat handig vinden, de grafiek kunnen zien met de absolute gesprekstijd. Jij hoeft die natuurlijk niet te bekijken, als je dat niet prettig vindt om te zien. Die grafiek hoeft je dus eigenlijk niet te misleiden. Het handigst is het om te kijken bij: "Deze maand heb ik nog.." Dan ben je het beste op de hoogte.



Groetjes,

Charlene

Reageer