Graag ontvang ik van jullie opheldering over het volgende:
Mijn dochter heeft onder de naam van mijn vriendin een sim only abonnement bij jullie. Dit betreft een bundel van 200 belminuten/smsjes zonder mobiel internet, hiervoor betalen wij 6,- per maand.
Afgelopen maand zou zij voor 5,82 buiten de bundel gebeld hebben waardoor haar kosten voor die maand dus bijna verdubbeld waren. Ik heb even gekeken naar de grafieken van haar verbruik in die maand en er staat dat zij voor 46 minuten gebeld heeft en 147 smsjes heeft gestuurd, ik zou dus zeggen dat zij onder de 200 in de maand gebleven zou zijn.
Later las ik dat dit de pure beltijd is van die maand (oftewel de bijelkaar opgetelde tijd van die maand) en niet de afgeronde belminuten die in de specificatie beschreven waren. En dit zit mij dus dwars....
Ik weet dat belminuten naar boven afgerond worden, ook al bel je 2 seconden dan wordt dat als een minuut gezien. 5 keer 2 seconden bellen wordt als 5 minuten gezien, zo berekenen jullie dat, ik weet dat en daar heb ik ook voor getekend dus daar zal ik niet over klagen.
Maar wat ik dus niet begrijp is dat jullie niet de belminuten uit de specificatie laten zien in de grafiek, maar de pure beltijd bij elkaar opgebeld.
Jullie hebben grafieken op mijn Simyo en een app voor op de telefoon die iets anders laat zien dan dat er daadwerkelijk berrekend/verbruikt wordt. Mijn dochter van twaalf kijkt op de app en ziet 46 verbruikte minuten en 147 smsjes, dus zij denkt mooi, ik zit nog onder de 200 dus nog binnen mijn bundel.
Niets is minder waar, het blijkt dat zij 75 (afgeronde) belminuten heeft verbruikt die maand en dus buiten haar bundel heeft gebeld.
Begrijp mij goed, ik weet dat ik voor afgeronde belminuten betaal en ik weet dat het in de specificatie te zien is maar de manier waarop het bedrag getoond wordt in de grafieken en op de app is zeer misleidend.
- Waarom worden de afgeronde belminuten niet getoond in de grafiek? Dan weet men direct hoeveel (afgeronde) belminuten te besteden heeft waardoor de kleins kleiner wordt dat men buiten de bundel belt. Nu ziet men in de grafiek een getal dat totaal niet overeenkomt met de kosten die eigenlijk gemaakt worden
- Waarom wordt uberhaupt de opgetelde beltijd getoond terwijl hier uiteindelijk niets mee wordt gedaan? Belminuten worden immers naar boven afgerond waardoor de getoonde beltijd in de grafiek en op de app totaal niets zegt over de (afgeronde) belminuten in de specifiatie.
Er stond 46 minuten verbruikt in december terwijl dit dus uiteindelijk 75 minuten waren op de factuur. In theorie zou er ook 46 kunnen staan terwijl er veel meer afgeronde minuten berrekend worden.
Voorbeeld: Stel dat ik 920 gesprekken voer van 3 seconden per gesprek, dan staat er ook dat ik voor 46 minuten gebeld heb. Immers 46x60=2760 seconden aan opgetelde beltijd. Als ik dit deel door 3 seconden (stel dat ik elk gesprek zo kort zou houden) dan kom ik op 920 belminuten voor die maand, terwijl er dus een getal van 46 getoond wordt in de grafiek!?
Met andere woorden; de grafiek zegt dus eigenlijk niets maar dan ook helemaal niets over het aantal belminuten dat verbruikt wordt die maand. Het zegt alleen iets over de totale beltijd in de maand, wat voor de klant eigenlijk volstrekt nutteloos is gezien het feit dat alle belminuten afgerond worden naar boven en de klant dit bedrag moet betalen.
Sterker nog, jullie grafieken suggereren dat iemands belgedrag dusdanig laag is dat er in de toekomst besloten kan worden het abonnement naar beneden bij te stellen waardoor er dus in feite nog meer buiten de bundel gebeld zou kunnen worden.
Het enige antwoord dat ik kan verzinnen op bovenstaande vragen is dat men de opgetelde beltijd van die maand toont (wat dus altijd lager is dan de afgeronde belminuten die verbruikt zijn, immers verbruikte belminuten worden naar boven afgerond) zodat men het idee heeft dat men nog binnen de bundel zit terwijl ze dat in werkelijkheid niet zitten. Iets wat uiteindelijk alleen Simyo ten goede komt.
De manier waarop het getoond wordt in de grafiek en in de app zijn in mijn optiek misleidend en zelfs frauduleus te noemen, er wordt mensen in een eerste oogopslag het idee gegeven dat ze nog in hun bundel zitten terwijl dit echt niet zo is. Waarom toont men niet gewoon de afgeronde belminuten?
De klantenservice heeft mij niet veel wijzer gemaakt, was zeer passief in het meedenken en kon mij simpelweg geen duidelijk antwoord geven, iets wat mijn wantrouwen in de manier waarop het verbruik getoond wordt versterkt.
Ik hoop dat jullie met een goed antwoord komen
mvg