.

Beantwoord

Verbruik 60.001kb/60.002kb/60.003kb, dat kan toch niet?

  • 25 October 2014
  • 1 reactie
  • 962 Bekeken

Beste Simyo,

Na het lezen van de verschillende topics aangaande verbruik van de data buiten je bundel zou het nu toch wel eens duidelijk moeten zijn hoe het komt dat op de meest absurde tijden er binnen 1 minuut 60 MB aan data gebruikt wordt. In de verschillende topics heb ik antwoorden gelezen van moderators dat met een snelheid van 14,4MB/s 60 MB binnen een paar minuten te realiseren is. Ik zou binnen 5 minuten 242MB gebruikt hebben (volgens mijn factuur). Nog niet eens gesproken over het feit dat ik thuis was op het wifi-netwerk. Op de specificatie was duidelijk te zien dat er in 1 minuut 60.001kb resp. 60.002kb & 60.003kb aan data gebruikt is. Even los van het feit of ik het gebruikt hebt of niet of de absurde tijden waarop elke keer weer deze spook-MB's van mijn databundel wordt afgeschreven. Jullie zouden nu toch wel moeten weten wat voor app of update dit continu veroorzaakt. Ik snap alleen dat jullie er niks aan doen zodat jullie een woekerwinst eraan kunnen verdienen. Ik vind het zeer treurig dat er geen mogelijkheid bestaat om de snelheid te verminderen als je data op is, zodat je toch nog data hebt. Ik snap ook werkelijk niet dat jullie mensen zo laten schrikken en het maar onze eigen verantwoording is om (als het kan elk minuut dat ik data gebruik) dit te checken/controlleren. Uw verhaal dat het ligt aan updates en apps die op de achtergrond zoveel MB's verslinden aub terzijde laten.
Ik ben dus op zoek wat nou de oorzaak is van die 60MB, aangezien dit nogal vaak bij jullie voorkomt.
Verder zou ik graag willen weten waarom (afgezien van de enorme winst) jullie niet de mogelijkheid hebben om dit probleem in te dammen en uw klanten de mogelijkheid geven om niet te schrikken van de factuur achteraf.  


Graag uw reactie
icon

Beste antwoord door Ernst 27 October 2014, 13:54

Bekijk originele reactie

1 reactie

Reputatie 5
Badge +11
Hoi cberlin, welkom op ons forum.

Wat jammer dat je je provider verkeerde motieven toebedeelt als het gaat om ons verdienmodel. Ik zal proberen om op al je vragen een passend antwoord te geven.

In verschillende topics leggen we uit dat de maximale grootte van een datapakket dat geregistreerd kan worden in ons netwerk ruim 60.000 kB is. Dit is ongeveer 58,6 MB per keer. Wordt er meer data verbruikt, dan wordt dan opgesplitst in meerdere delen.
Je kunt, wanneer de omstandigheden dat toelaten, maximaal 102 MB in 1 minuut downloaden. Met 58 MB per minuut zit je dan net over de helft van de maximaal haalbare snelheid. In september is het bij jou 3 keer voorgekomen dat er data is verbruikt met een snelheid die op of net over de helft van het maximaal haalbare is verbruikt.

Het is van veel smartphones, en dan vooral van iPhones, bekend dat wanneer deze op standby gaan, de verbinding met WiFi wordt verbroken. Dus ook met jouw iPhone 5S.
Wat deze ook aan het doen is, welk proces er ook draait, zodra het scherm zwart wordt is er geen verbinding meer met WiFi maar met het mobiele netwerk.
Ik kan niet genoeg benadrukken dat providers niet kunnen en mogen inzien waar data aan verbruikt wordt. Je telefoon slaat op waar data via het mobiele netwerk verbruikt wordt. Dat zie je bij Instellingen>Mobiel netwerk. Zelf stel ik dit elke eerste van de maand opnieuw in, zodat ik gedurende de maand kan zien welke apps en iOS onderdelen er hoeveel data verbruiken.
Wij, je provider kunnen enkel gissen wat dat is geweest. Zelfs toen iOS 8 met z’n 920 MB ‘live’ ging hebben we dit niet teruggezien in dataverbruik.

Geloof me als ik zeg dat er relatief weinig klanten zijn die onverklaarbaar een hoog dataverbruik hebben. Het aandeel daarvan in ‘onze’ winst is ook klein en ontevreden klanten stappen sneller over. Een klant die langer blijft met passende bundels levert veel meer op.
Simyo doet er daarom heel veel aan om ervoor te zorgen dat iedereen de bundels heeft die bij hem of haar passen. Je kunt, zoals je zelf al gedaan hebt, elke maand je bundels aanpassen. Niet zoals je vaak ziet, enkel omhoog, maar ook gewoon naar beneden.

Sommige providers hebben de mogelijkheid om de datasnelheid te reduceren wanneer de databundel op is. Je kunt alleen bij de meeste providers niet zelf zó makkelijk je internet uitzetten op je eigen persoonlijke pagina Mijn Simyo.
Verder is het niet reduceren van de datasnelheid een dienst die niet in ons aanbod zit of zat. Heb je dit niet nagevraagd of uitgezocht voordat je klant werd bij Simyo?

Ook sturen we op het moment dat je je halve en je hele bundel verbruikt hebt een SMS.
Jouw telefoon heeft op 6 september, om 19.34 uur de SMS ontvangen met het bericht dat 50% van je databundel verbruikt is. Op 20 september, om 00.28 uur heeft jouw telefoon de SMS ontvangen dat je bundel volledig verbruikt is.
Ook plaatsen we regelmatig op onze Facebookpagina en ons blog artikelen met heel handige tips hoe je je dataverbruik onder controle kunt houden of krijgen.
Je hoeft dus niet elke minuut onze Mijn Simyo app te checken of iets dergelijks.
Ook doen we niet vaag over ons buiten bundel tarief van €0,15 per MB. Ik kan me dan ook niet vinden in je bewoording ‘laten schrikken’.

Op zich hoor jij te weten wat je telefoon doet en ben jij verantwoordelijk voor de hoeveelheid MB's die er verstookt wordt. Maar we zijn de flauwste niet. Ik wil jouw buitenbundel verbruik van 415 MB eenmalig en bij uitzondering verrekenen met een bundel van 500 MB à €7.

Nu hebben we deze factuur al geïncasseerd, dus wil ik je vragen deze te storneren. Je krijgt eerst heel snel een geautomatiseerd mailtje met een betalingsherinnering die je kunt negeren.
Een paar dagen later krijg je een mailtje met een iDeal link voor het nieuwe bedrag van €30,75

Kun je je zo vinden in mijn reactie, cberlin?

Reageer