Voor beide kinderen heb ik al geruime tijd geledeneen abonnement afgesloten ter waarde van €5,- per maand (200 minuten bellen of SMS-en). Het verbruik heb ik maandenlang trouw gecontroleerd en dat ging steeds goed; ze bleven keurig en ruim binnen de belbundel.
Op een gegeven moment wordt je dan als ouder iets minder waakzaam. Dat ging ook steeds goed tot afgelopen september. Toen waren de kosten voor 1 kind opeens €164,03 voor 1 maand! Het zou in dit geval heel netjes zijn dat dit soort overschrijdingen (164,03/5=33X overschrijding van bundel!) actief worden teruggekoppeld naar de abonnementhouder. Simyo beschikt over mijn email adres en weet exact wat er verbruikt wordt. Dat lijkt een kleine moeite om ongewenste kosten bij de klant te voorkomen. Bovendien blijkt ook dat mijn kind als directe gebruiker zelf geen enkel bericht of waarschuwing heeft gehad.
Ik kan niet anders bedenken dan dat deze functionaliteiten allang technologisch mogelijk zijn, maar dat Simyo hier vanuit het perspectief van verdienmodel geen gebruik van maakt. Dat betreur ik zeer, aangezien ik het geen prettige (pro-actieve, meedenkende) houding richting de klant vindt. Ik zal Simyo daarom niet snel aan ouders met kinderen aanbevelen en überhaupt
richting vrienden en kennissen aangeven dat dit een aanbieder met 'aanzienlijke risico's' is.
Ik besef me terdege dat de klant ook zijn verantwoordelijkheid heeft, maar waarom geen functionaliteit aanbieden die al lang mogelijk is om de klant te behoeden voor fouten die bij een mobiel abonnement zo gemaakt zijn en zo frequent voorkomen? Ik zit er serieus over te denken om deze materie nog eens sterk bij de Consumentenbond onder de aandacht te brengen. Zoekend op Internet zie ik dat meer Simyo gebruikers met deze vragen/problemen zitten en ik vraag me af op welk punt Simyo haar verantwoordelijkheid op dit vlak gaat nemen?!? Het zou in ieder geval al chique zijn wanneer Simyo coulant om gaat met het in rekening brengen van zeer hoge bedragen in gevallen waar duidelijk sprake is van plotseling 'buitensporig buiten-bundel gedrag'.....
Dit forum lijkt me in ieder geval een uitstekend startpunt om deze issues bespreekbaar te maken. Graag verneem ik de reactie vanuit Simyo op deze vragen.
Beste antwoord door Naomi
Ik begrijp dat je vragen hebt over het overschrijden van een belbundel. Bij een belbundel ontvang je inderdaad geen sms die aangeeft dat je 100 % hebt verbruikt. Sms’en en bellen is iets wat bewuster gebeurd, dan internetten. Alleen bij een internetbundel krijg je op dit moment een 80 % en 100 % sms. Bij ons kun je geen plafond instellen. Onze abonnementen zitten zo in elkaar dat je je bundels kan aanpassen aan de hand van je verbruik.
Op Mijn Simyo kun je altijd zien hoeveel belminuten je nog over hebt. In je gegevens zie ik dat de belbundel op 13 december al op was. Helaas is hierna nog veel ge-sms’t en gebeld. Hierdoor zijn de kosten hoger geworden. Het is altijd verstandig om even te kijken op Mijn Simyo. Op die manier krijg je veel inzicht in je eigen verbruik.
Ook je kinderen kunnen dit heel makkelijk doen door in te loggen met hun 06-nummer en wachtwoord. Ze hebben de mogelijkheid om de Simyo app te downloaden of een widget te plaatsen op hun telefoon als ze gebruikmaken van een smartphone.
Stel dat je er achter komt dat je toch veel verbruikt, dan kun je altijd een aanpassing doen. Een bundelwijziging gaat de eerst volgende maand in. Daarbij kun je ook een Onbeperkt SMS Bundel aanvragen. Deze gaat altijd meteen in zodra je het voor de eerste keer aanvraagt. Al de sms’jes die je vanaf dat moment stuurt, vallen dan binnen deze Onbeperkt SMS Bundel. Deze bundel kost € 3 per maand.
Ik neem je feedback mee over het aanbieden van een sms zodra de belbundel is verbruikt. Ik heb het nagevraagd. Wanneer ik hier een terugkoppeling over heb gekregen, dan geef ik het aan je door.
Heb je hier nog vragen over?