.

Vraag

ongekend hoog data verbruik, wat is er gebeurd?


Mijn zoon heeft vandaag volgens zijn factuur in een korte tijd extreem veel data verbruikt. In 3 minuten 97 keer 59mb. Op dat moment was hij niet actief op internet. Ook om 2.33 uur wanneer hij sliep is er 31 mb afgeschreven, 4G uit met zijn telefoon in nachtmodus. Data besparingsmodus staat aan. Het berichten van 80% en 100% verbruik databundel kwamen binnen 1 minuut binnen. Hier klopt iets niet! Hij is nog nooit over zin bundel heen gegaan!


11 reacties

Hallo @De Jong48 op je mobiel kun je op app niveau zien waar het verbruik naar toe gaat.

Ik zou een datalimiet op de mobiel instellen, bij het bereiken van het einde van de databundel stopt het internet en kun je een bundel bijkopen of met wifi verdergaan.

 

Deze tips zijn inderdaad te vinden op het forum. Wij hebben nu alles nagezocht en kunnen niets vinden. Er is geen 1 app te vinden die in zo’n korte tijd zoveel data verbruikt! Ik zou graag willen dat jullie meekijken naar een oplossing voor deze rekening van 120 euro.

Ik zie dit probleem op internet eigenlijk alleen bij Simyo. Niemand in onze omgeving heeft dit ooit bij een anderen provider gehad.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @De Jong48,

Bedankt voor je bericht. Wat lastig dat je hoge kosten hebt gemaakt vanwege dataverbruik buiten je bundel! Ik kan me voorstellen dat je hiervan geschrokken bent..

Wij zijn bij Simyo transparant over het feit dat wij geen dataplafond hebben. Wij sturen om deze reden altijd twee waarschuwing sms’jes bij 80% en 100% verbruik van de internetbundel. Deze sms’jes komen rechtstreeks vanaf het netwerk en zijn altijd leidend. In de laatste sms geven wij ook duidelijk aan wat vanaf dat moment het tarief is (€ 0.15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Vanuit Simyo doen wij ons best om onze klanten op tijd te waarschuwen. Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg. Door middel van een aanbetaling via Mijn Simyo kun je je simkaart dan weer deblokkeren.

Wij hebben op onze website een blog met handige internetbesparingstips, ik raad aan om dit goed door te lezen. Wij kunnen vanwege de privacywetgeving niet terugzien waar de MB's aan zijn verbruikt, wij hebben alleen inzicht op de hoeveelheid MB's die er zijn verbruikt op welke tijdstippen.

Ik kan me goed voorstellen dat het een keer mis kan gaan en wil daarom graag overleggen met de financiële afdeling of wij hier éénmalig iets aan kunnen doen. Zou je mij een privébericht kunnen sturen met je persoonlijke gegevens? Dan kunnen we samen naar de mogelijkheden kijken :).

Bedankt voor de tips @JanD! 😊

Groetjes,
Roeqajja

Goedemiddag, afgelopen september had mijn dochter (12) plotseling een rekening van ca 180 euro. Vandaag zag ik dat deze maand wederom op 1 dag (sterker nog binnen 10 minuten) ontzettend hoog data verbruik. In beide gevallen wordt er in een kort tijdsbestek (iedere minuut soms) 59MB verbruikt. Net als DeJong48 in dit topic is er ook ‘s nachts verbruikt. In verbruik op de telefoon is hier niets over terug te vinden, ook niet een app welke een soortgelijk verbruik laat zien.
 

In september heb ik de rekening betaald, nu moet hier toch echt naar gekeken worden, anders voel ik mij genoodzaakt hier dieper mee aan de slag te gaan.

 

ik zie uw reactie graag tegemoet, tevens verneem ik graag van overige Simyo gebruikers met vergelijkbare problemen.

 

Hallo @Hieronymus het is heel eenvoudig op te lossen, als de telefoon thuis is uit zetten op wifi zetten en verder een dataslot op de telefoon zetten.

Voorbeeld: je abo is 6GB, zet de waarschuwing op 5GB en de datastop op 5,5GB, zo kom je nooit in de problemen. Heb je toch extra data nodig een bundel erbij kopen.

 

@JanD 

Zo'n dataslot werkt enkel bij Android. Is wel de moeite waard om dat erbij te vermelden. 😉

Hallo @Ray ik wist niet dat het bij niet-Android-toestellen, Apple waarschijnlijk, niet werkt.

Weer wat geleerd.

Ik vind het eigenlijk wel een slecht iets bij Apple, je betaalt al veel te veel voor zo'n toestel door zijn reputatie en de beveiliging niet eens op orde.

Persoonlijk ben ik dus heel blij dat ik geen Apple telefoon heb.😎

Dank voor de reacties. Wij zitten hier in het gezin enigszins in het Apple eco systeem, dus die iphone blijft. Het zou heel makkelijk zijn voor Simyo om de instelling in te bouwen welke het mogelijk maakt om de internetsnelheid te verlagen zonder aanvullende kosten achteraf, maar goed het zij zo. Wel ga ik overstappen naar een andere provider, inmiddels genoeg betaald voor die ‘paar’ MB’s.

Hallo @Hieronymus bij het ‘echte’ mobiele abo van KPN wordt bij overschrijding databundel de snelheid verlaagd tot een niveau waarmee je nog kunt appen zonder plaatjes, SMS’en en mailen.

Dan blijf je toch nog bij KPN.

Succes.

 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Hieronymus,

Bedankt voor je bericht. Wat vervelend dat er hoge kosten zijn gemaakt door dataverbruik buiten de bundel!

Heeft je dochter onze waarschuwingsberichten per sms ontvangen? Wij versturen deze bij 80% en 100% verbruik van je bundel. Er wordt dan ook aangegeven dat je het best verder kunt internetten via wifi of MB's bij kunt kopen via Mijn Simyo om extra kosten te voorkomen. Ik raad aan om goed op deze sms’jes te letten!

Wij kunnen vanwege de privacywetgeving niet terugzien waar de MB's aan zijn verbruikt. Dit kun je soms nog in je telefoon zelf terugvinden. Bij een iPhone is dit wel wat lastiger en vooral omdat dit een halfjaar geleden is gebeurd vermoed ik niet dat je de oorzaak nog terug kunt vinden in het toestel. 

Ik kan me echter goed voorstellen dat je baalt van de gemaakte kosten. Als je mij een privébericht kunt sturen met je persoonlijke gegevens, dan wil ik graag bespreken of wij éénmalig iets kunnen doen aan de kosten :).

Bedankt voor alle hulp en tips @JanD en @Ray! 😊

Groetjes,
Roeqajja

Reageer