.

Vraag

Kan er iets gedaan worden aan de extreem hoge kosten die buiten de bundel zijn gemaakt?


Hallo Simyo support,

Ik heb afgelopen week mijn hotspot op de telefoon aan laten staan omdat ik een mailtje wou lezen op mijn computer en heb hierdoor data buiten mijn bundel verbruikt waarvan 18 gb binnen mijn bundel en 2 gb buiten mijn bundel, in een tijd van nog geen uur,… De kosten van het verbruik buiten bundel komt neer op 450 euro! Een belachelijk hoog bedrag, al helemaal voor mijn sim only abonnement van 6 euro per maand waarvoor ik eenmalig 20gb had gekocht voor een maand...

Ik zie in andere forumposts dat dit soort dingen vaker voorkomen. In de meer dan twee jaar tijd dat ik klant ben van jullie is iets dergelijks me nog nooit overkomen. Ik vraag me af of jullie mij hiermee kunnen helpen?

Met vriendelijke groet,

ASGMarin


14 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @ASGMarin,

Bedankt voor je bericht. Oei, ik snap dat je hiervan bent geschrokken! Buiten de bundel betaald je namelijk €0,15 per mb dus dit kan best snel hoog oplopen. Wel sturen wij altijd waarschuwing sms'jes. 1 bij 80% verbruik en 1 bij 100% verbruik van de internetbundel. Hierin staat vermeldt dat je verder kan internetten met een stabiele Wifi verbinding of dat je extra MB's kan bijkopen via Mijn Simyo. Als er na het ontvangen van deze berichten geen actie word ondernomen betaal je het buitenbundeltarief van €0,15 per MB. Heb je deze berichten voorbij zien komen? Deze zijn afkomstig vanuit het 1200 nummer altijd leidend! Om het beste uit je bundel te halen deel ik graag de volgende link met je: Alles over je dataverbruik, MB’s besparen en je internetbundel.

Zou je mij een privébericht willen sturen met jouw persoonlijke gegevens? Dan kijk ik graag of er iets mogelijk is in de gemaakte kosten 😊.

Groetjes,
Amy

Hallo @ASGMarin als aanvulling op @Amy wil ik voorstellen een dataslot op je mobiel te zetten, dan stopt internet als je je datalimiet behaalt hebt en kun je verder via wifi of een extra bundel bijkopen.

 

 

Reputatie 7
Badge +7

Super bedankt voor je reactie @JanD! Dit wordt inderdaad ook aangegeven in de link die ik hebt toegevoegd met een leuk instructiefilmpje 😁. 

@ASGMarin Let er wel op dat je alleen bij Android toestellen een limiet kan instellen. Apple heeft deze optie niet! 

Reputatie 5
Badge +3

@Amy Ik blijf dit bizar vinden. Simyo heeft bepaalde voorwaarden waar elke klant mee akkoord gaat als hij/zij een contract bij jullie afsluit. Waarom dan toch steeds die coulance?

Daarbij komt: Is dit eerlijk ten opzichte van de klanten die hoge verbruikskosten hebben maar zich niet hier op het forum of telefonisch bij jullie melden, en gewoon die rekening betalen? 

Ik begin hier toch echt meer en meer moeite mee te krijgen.

Mijn mening: Als er een fundamenteel probleem zit in die voorwaarden, dan zal Simyo toch echt een keer die voorwaarden moeten aanpassen.

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Katana,

Bedankt voor je bericht. Ik kan begrijpen dat je hier kritisch over bent.

Bij Simyo willen we altijd meedenken met de klant, daarom kijken wij graag mee of wij wellicht iets kunnen betekenen in de gemaakte kosten. Dit wil niet altijd standaard zeggen dat wij een vergoeding geven maar bijvoorbeeld ook een betalingsregeling of een uitstel van betaling bieden. 

Echter is het wel zo dat de kosten niet zomaar ontstaan en het verbruik altijd klopt. Door op tijd actie te ondernemen na het ontvangen van onze waarschuwingen kunnen deze kosten voorkomen worden. We kunnen ons voorstellen dat de berichten soms te laat worden gelezen en de kosten niet bewust zijn gemaakt, vandaar dat we altijd aanraden om goed op de waarschuwing sms'jes te letten! 

Groetjes,
Amy

Reputatie 5
Badge +3

@Amy  Op zich is het ook sympathiek wat Simyo in deze gevallen doet. Nóg sympathieker zou het zijn als Simyo pro-actief klanten benadert die hoge buitenbundelkosten hebben. Want als die klanten zich hier niet melden, worden zij dus benadeeld. Dat was nu net mijn punt met mijn eerdere post.

Bedankt allemaal voor jullie reacties,

@Amy @JanD ik heb inmiddels een datalimiet ingesteld op mijn telefoon, erg bedankt voor de suggestie.

@Amy wat betreft de berichten van 80% verbruik en 100% verbruik: Deze berichten heb ik helemaal niet voorbij zien komen, omdat ik vanwege de hotspot opeens 18gb had gebruikt binnen een uur, helemaal geen tijd gehad om hierop te reaggeren, anders had ik dit uiteraard gedaan. De berichtjes zag ik pas toen ik al over de data limiet heen was gegaan...

Ik ben hierin gewend van de sim van mijn werkgever dat de snelheid automatisch gelimiteerd wordt zodra je over een bepaalde hoeveelheid data heen gaat, een regeling als deze had voor mij, en ook voor veel andere klanten die ook opeens een rekening van honderden euros krijgen, een goede oplossing kunnen bieden.

@Katana ik ben het hierin eens met jou, een rekening kunnen krijgen van 450 euro voor een sim-only abonnement van 6 euro per maand is naar mijn mening een fundamenteel probleem, tenzij iemand er bewust voor kiest om dit te doen.

Buiten het feit dat de buiten de bundel behoorlijk aan de prijs zijn (lees buitensporig) en dat vele forum experts (klanten) zich hier al tijden zorgen over maken, is er weinig verandering merkbaar op dit gebied.

Zo’n coulance is leuk maar voorkomen is altijd beter dan genezen. 

En ja, Simyo maakt er geen geheim van over de kosten buiten de bundel. En toch gebeurt met regelmaat dat klanten een rekening gespresenteerd krijgen waar je U tegen zegt. 

 

 

https://www.simyo.nl/tarieven/sim-only

Ligt dit dan aan ons klanten of schort het aan de communicatie vanuit de provider?

Een discussie die denk ik altijd zal blijven. 😔

Reputatie 7
Badge +7

@Katana Ik begrijp je punt zeker. Het is inderdaad aan de klant zelf om dit in de gaten te houden en een besluit te nemen om hier contact over op te nemen. Om de klant ervan op de hoogte te brengen dat ze extra kosten hebben gemaakt sturen wij nadat de 2 waarschuwing sms'jes zijn verstuurd een sms en een e-mail met daarin de melding dat de simkaart is geblokkeerd wegens hoge kosten. Ook zien zij vaak direct in Mijn Simyo dat de simkaart is geblokkeerd wegens hoge kosten. In welke vorm of op welke manier zou jij dit anders willen zien zodat klanten hiervan op de hoogte worden gebracht? Wellicht dat ik dit kan voorleggen bij de desbetreffende afdeling 😊. 

@ASGMarin Aha, ik kan me voorstellen dat je de waarschuwingen hierdoor hebt gemist! Het is helaas niet mogelijk dat het internet wordt gelimiteerd bij ons. Goed dat je een datalimiet hebt ingesteld op je toestel!

Bedankt voor je reactie @Ray

Reputatie 5
Badge +3

@Amy Op mijn mobiel heb ik een datalimiet ingesteld, dus het zal mij niet gebeuren (hoop ik). Maar ik heb begrepen dat je op sommige mobieltjes (iphone?) niet zo'n limiet kunt instellen…

Mijn advies:

-Bouw in de simyo-app de mogelijkheid in dat internet onmogelijk wordt bij het bereiken van de max van je bundel. 

-Andere mogelijkheid: doe het op dezelfde manier als KPN. Bij bereiken van de max van je bundel, hoef je niet extra te betalen maar ga je over op een lagere snelheid.

Reputatie 7
Badge +7

@Katana Goed dat je een datalimiet kan instellen op jouw toestel! Ik dacht meer dat je bedoelde wat betreft onze klanten benaderen als zij hoge kosten hebben gemaakt. Over het instellen van een datalimiet bij Simyo is inderdaad een onderwerp die al heel lang besproken wordt maar voor alsnog zijn hier voorlopig geen plannen voor. Het spijt me dat we hierin niet meer kunnen betekenen voor klanten die geen datalimiet in kunnen stellen op hun toestel. Bedankt voor het meedenken hierin en dat je de tijd neemt om te reageren 😊! 

Hi @Amy @Katana 

Misschien dat het volgende een oplossing zou kunnen bieden:

Er kan automatisch een SMS-bericht naar de gebruiker gestuurd worden op het moment dat de klant 100% van de data bundel verbruikt heeft, waar de gebruiker indien deze door wilt gaan met data gebruiken voor een buiten bundel tarief, op moet reageren met “JA”. Indien dit niet gebeurt wordt de verbinding automatisch verbroken om te voorkomen dat de klant opeens onverwacht met een extreme rekening geconfronteerd wordt.

Wat ik heb gezien in meerdere posts is dat het vaak gaat om klanten die in een kort tijdsbestek veel data verbruiken en dan in korte tijd een rekening opbouwen van 100+ euro, het instellen van een automatische lagere netwerksnelheid zou hierin ook goed het probleem kunnen minimaliseren terwijl de klant ook niet opeens geen toegang tot internet meer heeft, wat erg onhandig kan zijn. 

Voor mij had beide voorstellen het probleem kunnen verhelpen, stel dat ik bijvoorbeeld perongeluk 20 euro buiten mijn bundel had verbruikt, dan is dat ook al een tik op de vingers en had ik daar hetzelfde van geleerd. Echter is een rekening van 450 euro gewoon belachelijk.

Reputatie 7
Badge +7

@ASGMarin We waarderen je reactie enorm en het meedenken hierin. We zullen dit zeker meenemen maar helaas ben ik niet de persoon die hier een besluit in maakt. Zoals ik in het bericht hiervoor ook aangaf als reactie op Katana is dit inderdaad een onderwerp die al langere tijd wordt besproken maar zijn er voorlopig geen plannen om het internet bijvoorbeeld te vertragen of om de internetverbinding te verbreken. 

Groetjes,
Amy

Reputatie 5
Badge +3

@ASGMarin Ik vind jouw idee een prima idee! Nog beter dan het mijne over de simyo-app.

Ik stem voor! 👍

Reageer