.

Hoog buiten bundel verbruik komt niet overeen met het dataverbruik dat mijn toestel aangeeft. Hoe kan dit?

  • 10 January 2023
  • 3 reacties
  • 85 Bekeken

Goedenavond,

Ik probeer het nu maar via deze weg na tevergeefse pogingen via whatsapp, bellen en email. Wellicht dat andere forumgangers advies kunnen geven aan de hand van eerdere vergelijkbare situaties?

 

Afgelopen vrijdag 6 januari kreeg ik om 11:14 een sms van Simyo dat 80% van mijn 10GB internetbundel verbruikt was en om 11:29 dat 100% van mijn bundel verbruikt was. Vervolgens keek ik op de MijnSimyo app en zag ik tot mijn grote verbazing dat voor de maand januari meer dan 15GB aan internet verbruikt was, wat oploopt tot 825 euro aan buiten bundel kosten. Vanaf dit punt is ook mijn simkaart geblokkeerd. In een periode van 10:15 tot 12:12 zou 14874MB aan data verbruikt zijn.

Mijn telefoon zelf geeft aan dat er in deze periode geen dataverbruik is geweest. Ik had een screenshot doorgestuurd waarop te zien is dat 17,5KB aan data verbruikt is op 6 januari. Verder geeft mijn toestel (Xiaomi Redmi Note 8 Pro) aan dat voor de maand januari in totaal 692,5MB aan data verbruikt is, verre van de 15575MB dat de mijnsimyo app aangeeft.

Op het betreffende moment dat het dataverbruik uit het dak schoot was ik via Spotify op mijn wifi netwerk een podcast aan het beluisteren. Jullie uitleg van de situatie berust erop dat mijn wifi netwerk uitgevallen zou kunnen zijn waardoor overgeschakeld zou zijn naar mijn mobiele netwerk. Stel dat mijn wifi netwerk kortstondig uitgevallen zou zijn zou dit toch nooit op hebben kunnen lopen tot 15GB aan dataverbruik? Een podcast verbruikt gemiddeld 60-80MB per uur. Daarnaast gaf mijn telefoon op het moment aan dat ik verbonden was met mijn wifi netwerk en als ik terugkijk in het wifiverbruik van mijn toestel is ook te zien dat ik in deze periode verbonden was met mijn wifi netwerk.

Een collega van jullie gaf tijdens het telefoongesprek aan dat er ook data op de achtergrond verbruikt kan worden als je, je toestel niet fysiek gebruikt. Wat zou zoiets dan kunnen zijn? En hoe heeft het ooit meer dan 15GB aan data kunnen verbruiken? De enige verklaring wat ik zou kunnen bedenken is dat een ongewenste download plaatsvond, maar ik kan niks terugvinden. Daarnaast was daar ook geen ruimte voor op mijn telefoon, aangezien de opslag is gevuld met 62,8GB/64GB. Daarbovenop wil ik nogmaals erop dringen dat het dataverbruik op mijn telefoon aangeeft dat er in de betreffende tijd geen data is verbruikt. 

Jullie standpunt is dat het dataverbruik enkel heeft kunnen plaatsvinden in mijn telefoon, omdat de simkaart in het toestel zit. Echter, geeft mijn toestel aan dat het dataverbruik daar niet heeft plaatsgevonden. Privacywetgeving zorgt ervoor dat jullie niet in kunnen zien waar dit dataverbruik heen is gegaan. Wat is een andere manier dat ik zou kunnen bewijzen dat het dataverbruik niet in mijn telefoon heeft plaatsgevonden? 

Aan de telefoon werd verteld dat ik niet meer verder kan worden geholpen en dat het aanbieden van een data coulance het enige is wat jullie voor mij kunnen betekenen. Het kan toch niet zo zijn dat een klant (sinds 2016) opgezadeld wordt met ongemaakte buiten bundel kosten en vervolgens maar moet accepteren om een data coulance te betalen? Er moet toch een manier zijn waarbij ik aan kan tonen dat de data niet door mij verbruikt is?


3 reacties

Aanvulling:

Zojuist log ik in op de website van Simyo en zie ik dat er zelfs 16331MB verbruikt is in januari. Als je het dataverbruik van de verschillende dagen in januari op jullie website bij elkaar optelt komt het uit op 15573MB. De MijnSimyo app geeft aan dat er 15575MB verbruikt is in januari. Hoezo zit er een verschil in de app en de website? En waarom komt de optelsom van de verschillende dagen niet overeen met het maandverbruik? Wellicht dat dit een verdere aanwijzing is dat het een systeemfout betreft.

Reputatie 5
Badge +3

@EddoN Ook ik heb het idee dat er iets is misgegaan of misgaat. Heb vanavond daarover dit topic gestart.

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @EddoN,

Bedankt voor je bericht. Jeetje, wat jammer dat je er niet uit bent gekomen via de andere kanalen! Ook ik moet eerlijk toegeven dat wij inderdaad niet kunnen inzien waar het internet aan is verbruikt en dat dit moeilijk te achterhalen is in het toestel. Het is eigenlijk niet mogelijk dat er kosten worden gemaakt als er geen verbruik zou hebben plaatsgevonden. Zolang het internet op de simkaart aanstaat en het 4G netwerk sterker is dan de Wifi dan schakelt dit automatisch over naar het internet en dus naar jouw internetbundel. Dit noemen we ook wel Wifi-assistentie. Je kan ervoor kiezen om deze optie uit te schakelen zodat je jouw toestel geen toestemming geeft om automatisch over te schakelen naar het 4G netwerk!

De 64 GB staat voor de hoeveelheid opslag dat jouw toestel kwijt kan (apps, foto's en video's etc). Dit staat los van de hoeveelheid MB's dat kan worden verbruikt door bijvoorbeeld een update of een app die nog aanstaat. Om het beste uit je bundel te halen deel ik graag de volgende link met je: Alles over je dataverbruik, MB’s besparen en je internetbundel.

Het verbruik wordt met een vertraging verwerkt, je kan het beste de Mijn Simyo app aanhouden om het juiste verbruik in te kunnen zien. 

Zou je mij een privébericht willen sturen met jouw persoonlijke gegevens? Dan maak ik graag de vergoeding voor je in orde.

Groetjes,
Amy



 

Reageer