.

Vraag

Extreme kosten buiten bundel, wat nu?

  • 24 May 2023
  • 4 reacties
  • 95 Bekeken

Beste Simyo,

Ik heb een rekening van meer dan €300 gekregen omdat er buiten de bundel exorbitante verbruik van data is geweest (boosdoener blijkt achteraf Instagram). Ik heb niet op tijd een waarschuwing gekregen dat de er te hoge verbruik is. U heeft de kaart niet geblokkeerd toen mijn bundel op was, wat ik zou verwachten van een klantgericht bedrijf en zoals de concurrenten, maar de rekening door laten lopen en nu zit ik als student met een hoge rekening. Om de klantgerichtheid nog verder te niet te doen, na het betalen van de minimale bedrag blijft mijn nummer geblokkeerd en kan ik alleen gebeld worden. Kan er een regeling getroffen worden. Kan iemand mij helpen?

Bij voorbaat dank.


4 reacties

Hallo @AE69 Simyo stuurt standaard een SMS bij 80% en 100% verbruik.

Waarom je dat gemist hebt weet ik natuurlijk niet.

Simyo blokkeert geen kaarten, dat wist je toen je een abo bij Simyo afsloot en de voorwaarden hebt gelezen.

Als je een Android-toestel hebt kun je zellf een blokkade instellen in het toestel.

Stel je hebt een bundel van 10GB, stel dan een waarschuwing in bij 9GB en een blokkade bij 9,5GB en ga daarna over op wifi of koop een losse bundel bij.

Voor een betalingsregeling kun je contact opnemen met de klantenservice van Simyo.

Succes.

 

 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @AE69,

Bedankt voor je bericht. Jammer om te horen dat er extra kosten zijn gemaakt buiten je bundel vanwege internetverbruik!

Wij zijn bij Simyo transparant over het feit dat wij geen dataplafond hebben. Wij sturen om deze reden altijd twee waarschuwing sms’jes bij 80% en 100% verbruik van de internetbundel. Deze sms’jes komen rechtstreeks vanaf het netwerk en zijn altijd leidend. In de laatste sms geven wij ook duidelijk aan wat vanaf dat moment het tarief is (€ 0.15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Vanuit Simyo doen wij ons best om onze klanten op tijd te waarschuwen. Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg. Je kunt je simkaart daarna deblokkeren door een aanbetaling via Mijn Simyo te doen en je telefoon daarna opnieuw op te starten.

Op onze website hebben wij een blog met handige internetbesparingstips, ik raad aan om dit goed door te lezen. Indien je een Android telefoon hebt, is het vaak mogelijk om een datalimiet in te stellen in je telefoon zoals @JanD zegt (bedankt!). Bij een iPhone is dit helaas niet mogelijk.

Wij kunnen het ons voorstellen dat deze kosten niet bewust gemaakt zijn. Ik wil daarom graag met je meekijken wat wij hier aan kunnen doen. Zou je mij een privébericht willen sturen met je persoonlijke gegevens? Ik kan voor nu nog niks beloven, maar ik wil het graag proberen :).

Groetjes,
Roeqajja

Beste SimYo,

Mijn dochter van 12 heeft nog niet zo lang een iPhone,

Ik heb speciaal voor haar 12gb abonnement, waarvan ik dacht dat het ruim voldoende zou zijn. Nu

Is er gisteren een bedrag van € 223 afgeschreven, terwijl de abonnementskosten 9,-  in 5 dagen tijd is er ca. 1,5 Gb overschreden.

Zij had het berichtje gemist maar we kwamen erachter toen ze opeens geblokkeerd was. Bij nader onderzoek blijkt dat er ook 4g wordt gebruikt terwijl er Wifi is. Waarschijnlijk door het wegvallen hiervan.

Heb nog gesproken met iemand van SimYo of ik een plafond kan opgeven zodat mijn dochter niet over de kosten heen gaat.. Maar dat is onmogelijk. Er wordt gesproken over berichtjes die verstuurd worden. Deze heb ik niet gezien. Ik kwam erachter toen mijn dochter aangaf dat ze niet meer kon internetten en dat ze eerder een bericht had gehad. Aangezien dit de eerste keer was dacht mijn dochter: wat moet ik hiermee. Het zit mijn toch allemaal niet lekker. Hoe kan ik mezelf en mijn dochter beschermen te exorbitante kosten.   Moet ik nu werkelijk iedere dag kijken of het plafond niet bijna geraakt wordt. Ik was tevreden ben het nu even niet meer. Ik zou graag willen dat er iemand contact met mijn opneemt om een Coulance regeling te bespreken.  

Met vriendelijke groet,
Dennis

 

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @DennisL,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat jullie hiervan zijn geschrokken! 

Om extra kosten te voorkomen sturen wij altijd 2 waarschuwing sms'jes naar het desbetreffende 06-nummer. Één sms bij 80% en één bij 100% verbruik van de internetbundel. Als er na het ontvangen van deze waarschuwingen geen actie wordt ondernomen en het internet blijft aanstaan wordt het buiten bundel tarief van €0,15 per mb in rekening gebracht. Om het beste uit de bundel te halen deel ik graag de volgende pagina met je: Alles over je dataverbruik, MB’s besparen en je internetbundel.

Kort gezegd is het de verantwoordelijkheid van de klant om dit zelf goed in de gaten te houden zodat er op tijd actie kan worden ondernomen door bijvoorbeeld extra mb's bij te kopen of het internet uit te schakelen via Mijn Simyo > Instellingen > Internet en bellen. Dit is ook een reden waarom er geen bestelling kan/mag worden geplaatst voor klanten onder de 18 jaar. 

Het is inderdaad zo dat het netwerk automatisch kan overschakelen van de Wifi naar het 4G netwerk en daardoor de internetbundel wordt verbruikt. Dit noemen we ook wel Wifi-assistentie. Deze optie staat vaak standaard ingeschakeld in een telefoon en hiermee geef je toestemming om automatisch over te schakelen naar het 4G netwerk als de Wifi zwakker is of tussendoor wegvalt. Hierbij een instructiefilmpje waar je deze optie kan terugvinden in de iPhone en eventueel kan uitschakelen. 

Zou je mij een privébericht willen sturen met het 06-nummer en de persoonlijke gegevens? Dan kijk ik graag of ik iets kan betekenen in de gemaakte kosten. 

Groetjes,
Amy

Reageer