.

Beantwoord

Wel WiFi, geen internet in het buitenland


Sinds ik drie dagen geleden via Duitsland naar Italië ben vertrokken, heb ik op mijn mobiel geen internetverbinding. Ik heb een huawei Y 300 en hoewel ik bij WiFi zie dat ik verbonden ben met de router van het complex waar ik zit, en ik via mijn IPad wel normaal verbinding heb, kan ik zowel via WiFi als via de "gegevens" button, geen contact met internet krijgen. De optie " gegevenstoegang aan" moet ik ook iedere keer weer aanvinken. Ik heb via sms de nieuwe configuratie aangevraagd, maar ook dat helpt niet. Naast deze configuratie moest ik ook nog de gegevens van de poort en de server invullen ( 5080 en 0.0.0.0), die ontbraken nog. Verder kloppen de gegevens zoals die eerder in dit forum genoemd zijn. Ik heb ook de juiste, nieuwe, APN aangevinkt.
Thuis functioneerde het prima, hoewel ik daar ook een maand geleden de instellingen heb moeten vernieuwen, die waren opeens veranderd.....?
Ik ben benieuwd, wat ik in deze situatie nog moet aanpassen,gegevensroaming heb ik uiteraard uitstaan vanwege het feit dat ik in het buitenland zit.
Groet,
Ruud
icon

Beste antwoord door Groentjuh 28 May 2014, 00:23

Bekijk originele reactie

11 reacties

Reputatie 7
Badge +9
APN en dergelijke dingen hebben niets met WiFi te maken. Een APN is belangrijk voor internet over het mobiele netwerk (2g/3g/4g) en MMS. WiFi is niet afhankelijk van de APN instellingen. Daarnaast lees ik ook dat je ook geen internetverbinding wil maken over het mobiele netwerk (2g/3g/4g), want je zit in het buitenland.

Als gegevensroaming uit staat, gaat gegevenstoegang ook uit. Je zit in het buitenland en zou dus gaan gegevensroamen als gegevenstoegang aan zou staan. Je toestel zet gegevenstoegang dus ook iedere keer uit. Ook deze instelling heeft met internet over het mobiele netwerk (2g/3g/4g) te maken. Met gegevenstoegang uit zou WiFi gewoon moeten werken!

Zonder simkaart zou WiFi zelfs moeten werken. Het enige wat nodig zou moeten zijn, is het aanzetten van WiFi en het verbinden met het netwerk. Simyo heeft niets te maken met WiFi op je mobiel. Misschien dat het bereik van het draadloze netwerk net niet goed genoeg is voor je mobiel. Hoe goed is het bereik met dat draadloze netwerk?
Huawei Y300, heb ik ook. Deze ligt nu al enkele maanden in de la. Ik heb een HTC aangeschaft vanwege de vele ergernissen met de Huawei. Had ook het probleem  dat ik eerst iedere keer als ik wilde bellen, door het menu    "netwerken zoeken"en "netwerk automatisch selecteren" moest voordat ik bellen kon en nog lukte het dan vaak niet. En dat gewoon thuis. Internetten was ook een crime. Dan weer wel en dan weer niet. Ik kreeg het idee dat de gebruiksmogelijkheden van het toestel erg afhankelijk waren van zijn stemming. Geheel willekeurig dus. Maar nu heeft de Huawei zijn zin en ligt lekker te slapen in de la en ik bel zonder enig probleem lekker met mijn HTC.
Het bereik is goed, drie van de vier streepjes, en er wordt ook aangegeven dat ik verbinding heb met Wind/simyo, maar googelen en whatsappen is niet mogelijk. Ook als ik gegevensroaming aanzet, gebeurt er niets. Ik begrijp dat wifi niets met Simyo te doen heeft, maar angezien ik de Huawei ook bij Simyo gekocht heb, leek het me de eerstaangewezene om deze vraag te stellen. In principe zou ik toch moeten kunnen internetten met gegevensroaming aan?
Het bereik is goed, drie van de vier streepjes, en er wordt ook aangegeven dat ik verbinding heb met Wind/simyo, maar googelen en whatsappen is niet mogelijk. Ook als ik gegevensroaming aanzet, gebeurt er niets. Ik begrijp dat wifi niets met Simyo te doen heeft, maar angezien ik de Huawei ook bij Simyo gekocht heb, leek het me de eerstaangewezene om deze vraag te stellen. In principe zou ik toch moeten kunnen internetten met gegevensroaming aan?


Al eens helemaal uitgeschakeld en opnieuw weer opgestart? Hielp bij mij ook wel eens. Succes.
Al een paar keer gedaan bij vernieuwde configuratie en aanpassen van ANP. Geen effect. Toch maar naar een ander toestel gaan kijken, zoals eerder werd gesuggereerd? Wel jammer dat een toestel niet gewoon werkt, gelukkig heb ik mijn IPad nog en kan ik nog bellen (hoop ik tenminste....). Bedankt voor het meedenken!
Groet,
Ruud
Reputatie 5
Badge +11
Hoi Watson, Groentjuh en Johan@!

Het werkelijke antwoord in dezen is zoveel eenvoudiger dan hier geschetst werd.
Het gaat om een prepaid aansluiting. Met prepaid kun je niet internetten in het buitenland. Dit kan enkel met een abonnement.

Maar toch; Groentjuh en Johan@, bedankt voor het meedenken! Jullie tips kunnen misschien wel anderen helpen :)


Oh, en Watson en Johan@: welkom op het forum 😃
Ha Ernst! Had ik dat kunnen weten? Dat is nieuw voor mij. Maar aangezien ik in het buitenland alleen gebruik maak van WiFi zou dat toch wel moeten lukken? Dat heb ik in ieder geval opgestoken van het hele verhaal, dat WiFi altijd moet werken (zoals op mijn IPad, zonder abonnement).
Ernst, ik had het niet over het buitenland. Zo ver was ik nog niet gekomen met mijn Huawei. Ook had ik geen prepaid maar gewoon een abonnement.
Badge +8
Hoi Watson,

Ja Wifi heeft in ieder geval niets met je simkaart te maken. En als het op je iPad wel lukt, dan lijkt het dat er in je toestel iets mis gaat, of niet goed ingesteld is. Ik hoop dat je erachter kunt komen :)


Hoi Johan@,

Bij jou had het dan een andere oorzaak. Gelukkig heb je nu een toestel waar het wel prima op gaat 🙂 Had Huawei nog een verklaring voor de problemen die je ermee ondervond?

Groetjes,
Charlene
Hoi Watson,

Ja Wifi heeft in ieder geval niets met je simkaart te maken. En als het op je iPad wel lukt, dan lijkt het dat er in je toestel iets mis gaat, of niet goed ingesteld is. Ik hoop dat je erachter kunt komen :)


Hoi Johan@,

Bij jou had het dan een andere oorzaak. Gelukkig heb je nu een toestel waar het wel prima op gaat 🙂 Had Huawei nog een verklaring voor de problemen die je ermee ondervond?

Groetjes,
Charlene


Charlene, gezien de prijs van het toestel, €100,-, heb ik niet de moeite genomen er over te reclameren. Die ergernis wilde ik mezelf besparen. Door een goed toestel te kopen en de Huawei gewoon te vergeten is het alleen maar jammer van die €100,- maar het heeft me waarschijnlijk een hoop heen en weer gezeur bespaard.
Gr Johan
Reputatie 6
Badge +10
Hoi Johan@,

Wat jammer dat je Huawei het probleem was en dat ze daar niet direct een verklaring voor hadden. Ik hoop dat nu alles nog goed gaat en je nieuwe toestel je goed bevalt 🙂

Ik hoop je terug te zien op het forum!

Reageer