Skip to main content
Beantwoord

Waarom werkt mijn mobiel internet niet in het buitenland?

• January 13, 2026
  • 3 reacties
  • 32 Bekeken

Net als veel anderen had ik afgelopen jaar geen internet in het buitenland (Slowakije, Oostenrijk, Belgie).

Alle instellingen gecontroleerd volgens Simyo instructie. Geen oude SIM-kaart (abonnement pas sinds vorig jaar). Dat werkte allemaal niet.

Vandaag probeerde ik internet handmatig in te stellen via de toegangspunten, maar kan daar geen Simyo vinden (alleen KPN Internet; KPN/Hi 4G LTE Mobiel internet; KPN SCAP).

Ook dit jaar moet ik weer een aantal keer op reis voor mijn werk. Wie kan mij verder helpen?

Beste antwoord door Sedat

Hoi ​@Imkevh,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat je het afgelopen jaar geen gebruik kon maken van mobiel internet in het buitenland. Ik kan me goed voorstellen dat dit vervelend is.

Ik zie dat je in je reactie aangeeft dat je al bepaalde stappen hebt doorlopen volgens de instructies, maar dat dit helaas niet heeft geholpen. Fijn dat je dit deelt, zo kan ik gerichter met je meedenken.

Op ons forum hebben we een uitgebreid topic: Alles over Simyo in het buitenland; bereik, internet en kosten. Hierin staan handige tips voor wanneer je verbinding in het buitenland niet goed werkt. Het helpt bijvoorbeeld vaak om handmatig een netwerk te selecteren op je telefoon.

Op dit moment ben je in Nederland en zie je daarom het netwerk van KPN. Simyo is een dochteronderneming van KPN en maakt gebruik van dit netwerk.

Als eerste raad ik aan om je APN-instellingen te controleren via: Internet handmatig instellen voor Android of iOS. Het is belangrijk dat deze instellingen correct in je telefoon staan. In de meeste gevallen voorkomt dit verbindingsproblemen.

Ervaar je in het buitenland alsnog problemen? Dan kun je via de instellingen van je telefoon het netwerk handmatig selecteren via: Handmatig mobiel netwerk instellen voor Android of iOS. Dit kan alleen wanneer je daadwerkelijk in het buitenland bent. Het kan handig zijn om alvast screenshots te maken van deze stappen, zodat je weet wat je moet doen als je ter plekke geen internet hebt.

Als er nog iets is waarbij ik je kan helpen, hoor ik dat graag!

Groetjes,
Sedat

3 reacties

Sedat
Moderator
Forum|alt.badge.img+3
  • Moderator
  • antwoord
  • January 13, 2026

Hoi ​@Imkevh,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat je het afgelopen jaar geen gebruik kon maken van mobiel internet in het buitenland. Ik kan me goed voorstellen dat dit vervelend is.

Ik zie dat je in je reactie aangeeft dat je al bepaalde stappen hebt doorlopen volgens de instructies, maar dat dit helaas niet heeft geholpen. Fijn dat je dit deelt, zo kan ik gerichter met je meedenken.

Op ons forum hebben we een uitgebreid topic: Alles over Simyo in het buitenland; bereik, internet en kosten. Hierin staan handige tips voor wanneer je verbinding in het buitenland niet goed werkt. Het helpt bijvoorbeeld vaak om handmatig een netwerk te selecteren op je telefoon.

Op dit moment ben je in Nederland en zie je daarom het netwerk van KPN. Simyo is een dochteronderneming van KPN en maakt gebruik van dit netwerk.

Als eerste raad ik aan om je APN-instellingen te controleren via: Internet handmatig instellen voor Android of iOS. Het is belangrijk dat deze instellingen correct in je telefoon staan. In de meeste gevallen voorkomt dit verbindingsproblemen.

Ervaar je in het buitenland alsnog problemen? Dan kun je via de instellingen van je telefoon het netwerk handmatig selecteren via: Handmatig mobiel netwerk instellen voor Android of iOS. Dit kan alleen wanneer je daadwerkelijk in het buitenland bent. Het kan handig zijn om alvast screenshots te maken van deze stappen, zodat je weet wat je moet doen als je ter plekke geen internet hebt.

Als er nog iets is waarbij ik je kan helpen, hoor ik dat graag!

Groetjes,
Sedat

• auteur
  • Beginner
  • January 14, 2026

Dag Sedat,

Dank voor het snelle antwoord.

De acties die ik in de Simyo app en op de site kon vinden (telefoon uitzetten, instellingen controleren, handmatig mobiel netwerk selecteren) heb ik al geprobeerd toen ik in het buitenland was, allemaal zonder resultaat.

Gisteren probeerde ik (in Nederland) APN te controleren en internet handmatig in te stellen via de toegangspunten, maar daar kan ik geen Simyo vinden (alleen KPN Internet; KPN/Hi 4G LTE Mobiel internet; KPN SCAP). Of kan dat ook alleen in het buitenland?

Natuurlijk heb ik screenshots gemaakt.

Betekent dit dat ik nu niets meer kan doen, maar moet afwachten tot ik de volgende keer in het buitenland ben en maar zien wat de situatie dan is?

Groet, Imke

Sedat
Moderator
Forum|alt.badge.img+3
  • Moderator
  • January 14, 2026

Hoi ​@Imkevh,

Begrijpelijk dat je dit even navraagt!

Ik heb alle instellingen van je abonnement nagekeken en in principe staat alles goed, dus het zou gewoon moeten werken. Het klopt dat je in Nederland geen Simyo ziet bij de toegangspunten. Wij maken gebruik van het KPN-netwerk, waardoor je hier alleen KPN-profielen ziet. Dat is helemaal normaal en betekent niet dat er iets mis is.

Het handmatig selecteren van een mobiel netwerk is alleen nodig als je in het buitenland geen verbinding krijgt. Je kunt hiervoor de stappen volgen: Handmatig mobiel netwerk instellen voor Android of iOS. Dit kan ook alleen wanneer je daadwerkelijk in het buitenland bent. In Nederland is dit niet te testen. Goed dat je screenshots hebt gemaakt, die zijn straks handig om erbij te hebben.

Mocht je bij je volgende reis alsnog geen verbinding krijgen, laat het dan gerust weten. Dan kan ik meteen met je meekijken en je verder helpen.

Groetjes,
Sedat