.

Beantwoord

Waarom staat een gesprek naar Belgie buiten de bundel?

  • 3 October 2017
  • 6 reacties
  • 901 Bekeken

Een gesprek van 1 minuut op 14 september jl. naar een restaurant hier net over de grens in Belgiƫ staat in de Simyo app geregistreerd als buiten de bundel. Nu gaat het me niet om die 23 eurocenten, maar het komt niet overeen met wat jullie op de website zetten:
"Vanaf 1 juni 2017 bel, sms en internet je vanuit je bundel binnen de EU (zone 1). Je kunt daarom gerust bellen zonder extra kosten. Wil je meer weten over het gebruik van je bundels in de EU?"
Dan staat er ook nog dit:
"Bellen vanuit Nederland naar het buitenland valt niet onder roamen. Je gebruikt dan namelijk het telefoonnetwerk van je eigen provider. Hiervoor kun je niet de minuten uit je belbundel gebruiken. Het tarief voor bellen naar een ander EU-land vanuit Nederland is 23 cent per minuut."

Wellicht gaat er iets niet goed omdat ik zo dicht bij de grens woon (nog geen 5 minuten). Hoe los ik of jullie dat op?
icon

Beste antwoord door franswon 3 October 2017, 18:04

Bekijk originele reactie

6 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Hoi marina63,

Als je gebruik maakt van het KPN/Simyo netwerk is er geen sprake van roaming, je bent verbonden geweest met dit netwerk toen je naar Belgiƫ belde, was je verbonden met een Belgisch netwerk dan was er wel roaming en was het gesprek binnen je bundel geweest. Je geeft het zelf al aan...

"Bellen vanuit Nederland naar het buitenland valt niet onder roamen. Je gebruikt dan namelijk het telefoonnetwerk van je eigen provider. Hiervoor kun je niet de minuten uit je belbundel gebruiken. Het tarief voor bellen naar een ander EU-land vanuit Nederland is 23 cent per minuut."

Als je verbinding vanuit jouw plaats kan maken met een Belgisch netwerk (telefoon laten zoeken naar netwerken) dan roam je wel. Dus voor het bellen naar Belgiƫ dit even controleren,na het gesprek kan je dan weer terug naar Simyo/KPN.
Dus met andere woorden... Bellen naar het buitenland binnen je bundel is een leugen!

"Vanaf 1 juni 2017 bel, sms en internet je vanuit je bundel binnen de EU (zone 1). Je kunt daarom gerust bellen zonder extra kosten. Wil je meer weten over het gebruik van je bundels in de EU?"

Ik bel vanaf thuis (NL limburg) naar een restaurant in Belgisch Limburg, letterlijk 10 minuten bij mij vandaan, maar dat doet er niet toe want Belgiƫ is zone 1, en ik moet betalen.
Ik snap er werkelijk geen hout van wat er dan wordt bedoeld met bellen zonder extra kosten.
Reputatie 7
Badge +9
Beste marina63,

Het vanaf Nederland bellen en SMS verzenden naar het buitenland valt niet onder de Europese regelgeving v.w.b. roaming.
Roaming betekent zwerven, dus weg van huis, in dit geval weg van je provider. Zolang je gebruik maakt van het netwerk van Simyo zit je op het thuisnetwerk en vallen de kosten voor bellen en SMS sturen naar het buitenland buiten de bundel.

Veel duidelijker kan ik het niet uitleggen.
Beste marina63,

Het vanaf Nederland bellen en SMS verzenden naar het buitenland valt niet onder de Europese regelgeving v.w.b. roaming.
Roaming betekent zwerven, dus weg van huis, in dit geval weg van je provider. Zolang je gebruik maakt van het netwerk van Simyo zit je op het thuisnetwerk en vallen de kosten voor bellen en SMS sturen naar het buitenland buiten de bundel.

Veel duidelijker kan ik het niet uitleggen.

Dankjewel Frans, wat je hierboven uitlegt snap ik.

Maar dan kom ik weer op hetgeen Simyo schrijft:
Vanaf 1 juni 2017 bel, sms en internet je vanuit je bundel binnen de EU (zone 1). Je kunt daarom gerust bellen zonder extra kosten. Wil je meer weten over het gebruik van je bundels in de EU?
Daar is dus niks van waar, ik kan NIET bellen binnen de EU (zone 1) zonder extra kosten.
Nogmaals het gaat me niet om een paar centen, maar wel om duidelijke informatie wat wel en niet binnen de bundel valt.

- marina
Dus met andere woorden... Bellen naar het buitenland binnen je bundel is een leugen!

"Vanaf 1 juni 2017 bel, sms en internet je vanuit je bundel binnen de EU (zone 1). Je kunt daarom gerust bellen zonder extra kosten. Wil je meer weten over het gebruik van je bundels in de EU?"

Ik bel vanaf thuis (NL limburg) naar een restaurant in Belgisch Limburg, letterlijk 10 minuten bij mij vandaan, maar dat doet er niet toe want Belgiƫ is zone 1, en ik moet betalen.
Ik snap er werkelijk geen hout van wat er dan wordt bedoeld met bellen zonder extra kosten.

Beste marina63

Ik begrijp dat het verwarrend is maar het klopt wat franswon aangeeft EN wat jij aangeeft, bellen binnen de EU zone 1.

Maar het is dus niet onder de EU regels betreffende roaming omdat van roaming geen sprake is vanuit Nederland.
Nederland valt niet in zone 1 bij bellen via een Nederlandse provider, bij geen enkele Nederlandse provider naar een zone 1 land.
Kijk maar eens of je Nederland ziet staan in zone 1.

Kijk ook even mee HIER.

Dit verbruik gaat niet uit je bundels
Bellen en smsā€™en

Bellen in Nederland naar een buitenlands nummer in de EU. Bijvoorbeeld: je belt vanuit Nederland een restaurant in Spanje om een tafel te reserveren. Je betaalt hiervoor het buitenbundeltarief van ā‚¬ 0,23 per minuut.
Reputatie 5
Badge +5
Hoi Marina63,

Welkom op het Forum! Goed dat je hier je vragen deelt, zoals je ziet zijn we er allemaal om je te helpen aan een duidelijk antwoord.

Wat Friesian en Franswon aangeven klopt, het gebruik van je bundels kan inderdaad in landen binnen zone 1. Deze wijziging heeft plaatsgevonden naar aanleiding van de Europese regelgeving rondom roaming. Bellen vanuit Nederland valt niet onder roaming. Voor het bellen naar een buitenlands nummer binnen zone 1 betaal je dan 23 cent per minuut. Dit staat ook aangegeven op onze website.


"Vanaf 1 juni 2017 bel, sms en internet je vanuit je bundel binnen de EU (zone 1). Je kunt daarom gerust bellen zonder extra kosten. Wil je meer weten over het gebruik van je bundels in de EU?"


Bovenstaande klopt dus, je kunt in Belgiƫ en alle landen in zone 1 gewoon je bundels gebruiken zonder extra roamingskosten te betalen. In Nederland ben je weliswaar in zone 1, maar ben je niet aan het roamen en betaal je voor buitenlandse telefoonnummers dus een bedrag buiten je bundel.

Heb je hier nog vragen over?

@ Friesian en franswon, bedankt voor jullie duidelijke uitleg. :)

Groetjes,
Els

Reageer