Skip to main content
Hi,

Ik heb een vraagje!



Sinds een paar dagen maak ik gebruik van een nieuwe telefoon. Een oneplus 6. Echter nu is het probleem dat het roamen in het buitenland binnen de EU niet werkt (vlak over de Nederlandse grens in België). Hebben jullie enig idee waar het aan ligt en hoe ik ervoor kan zorgen dat roamen weer werkt?



Alvast hartelijk dank voor uw reactie.



Met vriendelijke groet
Wij, forum experts, hebben over de tijd veel topics hierover gezien en beantwoord. Om te helpen, hebben we een checklist hiervoor opgezet:



Prepaid bellen, staat bellen en gebeld worden in het buitenland aan op Mijn Simyo https://mijn.simyo.nl/instellingen#tab_netwerkinstellingen

Staat roaming AAN op je toestel.

Heb je al geprobeerd naar netwerken te laten zoeken, start daarna je toestel even opnieuw op.



Heb je geen of een negatief saldo bij prepaid dan is bellen ook in het buitenland niet mogelijk.



Heb je prepaid - geen internet in het buitenland.



Sim-Only:



Staat bellen en gebeld worden in het buitenland en internet op je mobiel in het buitenland AAN op mijn Simyo https://mijn.simyo.nl/instellingen#tab_netwerkinstellingen ?

Staat data-roaming AAN op je toestel?

Staat je toegangspunt (APN) goed ingesteld? :

APN - portalmmm.nl

Gebruikersnaam - KPN

Wachtwoord - GPRS (als deze het niet doet gprs)



De nieuwe APN wordt:internet

De huidige APN portalmmm.nl verandert in de regel automatisch naar de nieuwe internet. Waarschijnlijk gaat deze verandering dan ook grotendeels ongemerkt voorbij aan de meeste klanten. Ook blijft voorlopig portalmmm.nl nog werken, wanneer deze APN niet meer zal werken is nog niet bekend. Het wachtwoord blijft gelijk, dus GPRS (of als dat niet werkt gprs).



Sommige toestellen hebben de optie EU-Internet, deze moet, hoe verwarrend ook, op UIT staan.



Staat dit alles goed herstart dan je toestel en laat je toestel naar netwerken zoeken.



Als je in de gelegenheid bent om jouw simkaart in een ander, simlockvrij, toestel te doen en die andere simkaart in jouw toestel (kruisproef) kan je detecteren of het probleem aan (de instellingen van) de simkaart ligt of aan het toestel.



Als dit alles niet lukt dan zal een moderator de buitenlandoptie op je simkaart resetten.



Hou je ons op de hoogte?
Hoi Jorgen1,



Welkom op het Forum!



Balen dat het roamen niet lukt! Ik heb je aansluiting bekeken en ik zie dat op je simkaart de netwerkinstellingen voor in het buitenland goed staan. Dat is mooi!



Het kan zijn dat de instellingen in je telefoon niet juist staan omdat je een nieuwe telefoon hebt. Heb je de checklist die Groentjuh gestuurd heeft doorlopen? In de checklist staat hoe je APN ingesteld moet zijn in je telefoon. Als je APN goed staat, maakt je telefoon internetverbinding in het buitenland.



Laat je het ons weten of het lukt?



@Groentjuh Bedankt!



Groetjes,

Ashweeta
Ik heb het probleem ook gehad, standaard staat de APN op KPN deze heb ik omgezet naar portalmmm en mijn probleem was verholpen.



Groetjes,

Robbert
Hi Robbert,



Van harte welkom op het Simyo Forum! :)



Bedankt voor je tip! Sinds kort is de 'standaard' APN gewijzigd in internet toch merken we dat op toestellen zoals die van OnePlus de APN portalmmm.nl vaak beter werkt. Goed dat je dit zelf ook had ontdekt!



Voel je vrij om meer van dit soort top-tips te delen hier, daar is het forum immers voor bedoeld. 🙂



Fijne dag nog!



Groetjes,

Thomas
Let op: op Oneplus telefoons moeten de APN instellingen opgeslagen worden. Rechtsboven. Anders werkt het niet.
Hi Kobus,



Ah, dank voor de tip! 😃 Dat is goed om te weten voor mensen met een Oneplus!



Groetjes,

Jihane

Reageer