Skip to main content
Vraag

Waarom kan ik niet meer bellen in het buitenland maar wel SMS-en?

• September 20, 2025
  • 8 reacties
  • 69 Bekeken

Hallo, ik heb al vele jaren een abonnement om te bellen, zonder internet. Nu ben ik de laatste jaren veel in het buitenland, en dat ging prima. Maar sindskort kan ik niet meer bellen of gebeld worden (met dezelfde telefoon en dezelfde instellingen werkte het eerst prima).

Netwerk: Telia N
SMS versturen: werkt
SMS ontvangen: werkt
Bellen: werkt niet; krijgt geen verbinding (de telefoon gaat niet over)
Gebeld worden: werkt niet; aan de andere kant lijkt het of de telefoon niet opgenomen wordt
Instelling preferred network type: 4G (en als ik 3G kies, lijkt er geen netwerk gevonden te worden)
Instelling mobiele data: uit
Instelling roaming: uit (want geen data; het werkt echter ook niet als dit aan staat)

Zelf een netwerk kiezen maakt geen verschil (Telia N is de enige waar de verbinding geaccepteerd wordt). Heb de telefoon ook uitgeschakeld en na 5 minuten weer aangezet (zonder verschil). De buitenland FAQ en de klantenservicepagina heb ik gelezen. Hopelijk kan iemand mij helpen!

8 reacties

• auteur
  • Beginner
  • September 20, 2025

n.b. Iemand anders in de familie die ook veel reist, heeft hetzelfde probleem (en hetzelfde type abonnement bij Simyo); ik hoop dat als het voor mij weer werkt, dat ook voor die persoon een antwoord kan zijn. Dat maakt de kans dat dit probleem aan mijn telefoon ligt, kleiner (en die andere persoon heeft ook een tweede simkaart in dezelfde telefoon, waarmee wel gebeld kan worden, maar kan toch niet via Simyo bellen).

JanD
  • Forum Expert
  • September 20, 2025

Beste ​@wsi geef de netwerkinstellingen binnen de telefoon eens een reset, dan worden alle wifi, BT en mobiele instellingen teruggezet naar standaard waarden.

Als dit lukt, opgelost.

Als dit niet lukt kan Simyo de simkaart misschien een reset geven.

Simyo is op zaterdag en zondag van 10u00 tot 17u00 via WhatsApp beschikbaar, zie link

https://www.simyo.nl/klantenservice#contact

Succes.

• auteur
  • Beginner
  • September 21, 2025

Dankjewel, @JanD! Ik de netwerk-instellingen-reset geprobeerd, maar het maakt jammergenoeg geen verschil (ook niet na de telefoon uitzetten, 5 min. wachten, en weer aanzetten).

• auteur
  • Beginner
  • September 24, 2025

Is er iemand die mij zou kunnen helpen (bijv. ​@Amy)? (het is nu lastig voor mij om de klantenservice te bellen, omdat bellen niet werkt)

Friesian
  • Forum Expert
  • September 24, 2025

Beste ​@wsi .

Je kunt wachten tot een moderator je topic oppikt en helpt of contact opnemen met de klantenservice via WhatsApp. Voorkeur heeft echter om 1 kanaal te gebruiken

Het zou kunnen dat je een nieuwe simkaart nodig hebt dat kan een moderator, medewerker beoordelen en wellicht kan die iets voor je betekenen. 

Amy
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • September 24, 2025

Hoi ​@wsi,

Bedankt voor je bericht. Wat onhandig dat je niet kan bellen of gebeld kan worden!

Welk merk en model telefoon gebruik je? Ik heb zojuist even meegekeken op jouw aansluiting en ik zie dat je best een verouderde simkaart hebt, ik wil je daarom graag een nieuwe simkaart opsturen maar deze kan alleen verstuurd worden naar het adres in Nederland. 

Zou je mij hiervoor een privébericht kunnen sturen met jouw persoonlijke gegevens? Dan maak ik dit graag voor je in orde. 

Bedankt voor jullie reacties ​@JanD en ​@Friesian!

Groetjes,
Amy

• auteur
  • Beginner
  • October 17, 2025

Mijn SIM-kaart bleek verouderd, die is nu vervangen. Daarna moest ik ook nog de mogelijkheid om te kunnen bellen met 2G uitzetten (die heb ik andere landen soms nodig om bereik te hebben), en na deze twee dingen kan ik weer bellen.

De andere persoon heeft een roaming-reset gekregen, en die kan nu ook weer bellen.

Dank voor alle hulp!

Friesian
  • Forum Expert
  • October 17, 2025

Mijn SIM-kaart bleek verouderd, die is nu vervangen. Daarna moest ik ook nog de mogelijkheid om te kunnen bellen met 2G uitzetten (die heb ik andere landen soms nodig om bereik te hebben), en na deze twee dingen kan ik weer bellen.

De andere persoon heeft een roaming-reset gekregen, en die kan nu ook weer bellen.

Dank voor alle hulp!

Jij bedankt voor de terugkoppeling ​@wsi !

Fijn dat het is opgelost en fijn weekend.