Skip to main content

.

Beste, Wij zijn sinds kort overgestapt naar Simyo (na jaren T-Mobile/Odido).  Nu lopen we tegen het verschijnsel aan hoe KPN omgaat met voicemail in het buitenland. Zo te zien gebruiken ze het buitenlands netwerk om door te schakelen. Dit heeft dan tot gevolg dat er gelijk 2 ‘gespreken’ op je rekening komen: 1 x van het ‘opnemen’ van de gesprek.

Dit opnemen wordt niet door de contractant gedaan, maar deze krijgt wel de kosten. De telefoon (Android, Pixel 6A) geeft aan dat je een gemist geprek hebt.

Vervolgens komt er een ‘uitgaand gesprek’ naar 0653004-je eigen tel nummer-.. Ook dit gesprek kom niet voor in je bel overzicht omdat de contractant dit niet opstart.

 

Vervolgens kom je in een -bijna eindeloze- WhatsApp chat met de helpdesk over het issue. 

 

Standaard antwoord is dat je hebt gebeld en/of opgenomen dus je bent zelf verantwoordelijk voor de kosten. Na veel heen en weer komt er dan dat je voicemail maar uit moet zetten als je in het buitenland ben.. Alleen OF je vanuit het buitenland dit kunt uitzetten en HOE dat dan moet.

 

Bij komend punt is dat wij via Esim (activatie in het buitenland) zijn overgestapt naar Simyo en dus niet in Nederland de voicemail hebben kunnen instellen.

Nu heb ik eea gelezen op dit forum en op het KPN forum over dit issue maar ik ben m.i. nog geen eenduidige oplossing tegen gekomen. Liefst een die dan ook aan de helpdesk kan worden gegeven.

 

Mijn vragen zijn:

  • Waarom heeft KPN (Simyo) dit issue en bv T-Mobile niet ?
  • Waarom weet de helpdesk hier verder zo weinig van ? Wat ook niet helpt is de versnippering van het issue tussen medewerkers op de chat die -nagenoeg zeker- niet eerst de hele historie van de chat inlezen (en begrijpen)
  • Waarom is er geen 1-1-duidige methode om je voicemail uit te zetten vanuit het buitenland.

Voor nu hebben we om nog hogere kosten te voorkomen maar Bellen in het Buitenland uitgezet, wat natuurlijk slechts een schijnoplossing is.

 

Hoi @NRG1959,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je hier vragen over hebt en heb hier daarom intern ook nog even navraag over gedaan. 

Om antwoord te geven op jouw eerste vraag komt dit eigenlijk omdat bij ons de voicemail een nummer is dat je belt, het doorschakelen hiervan kost geld omdat dit onder roaming valt. Waarom onze klantenservice je hierover niet voldoende kon informeren durf ik eerlijk gezegd niet te zeggen. Onze excuses voor het ongemak. Wel zal ik je feedback hierover zeker voorleggen bij de juiste afdeling binnen Simyo zodat dit in de toekomst kan worden verbeterd. 

De enigste manier waarop je de voicemail zou moeten kunnen uitschakelen als je in het buitenland bent is door '’uit'’ te sms'en naar 1233. Zou je dit kunnen proberen? 

Ik hoor graag of het hiermee lukt! 

Groetjes,
Amy


Beste Amy,

Bedankt voor de reactie. 

Uit je antwoord blijkt dus dat het doorschakelen naar v-mail altijd via het netwerk gaat wat een implementatie van Simyo is en dat dit de gebruiker altijd beltijd kost. Zowel in binnen- als buitenland.

Het lijkt mij dat Simyo dit duidelijker kan en mag vermelden in de online publicaties, mogelijk weet de helpdesk er dan ook meer van. 

Onder https://www.simyo.nl/blog/voicemail-instellen/

staat :”Goed om te weten: je betaalt er niet voor als iemand je voicemail inspreekt, alleen als je het bericht beluistert.”

DIt is dus NIET waar. Het doorschakelen naar voicemail kost al !!

Ik heb UIT (zonder quotes) ge-smsed maar +31612001233 (ook dit staat in de blog hierboven). Helaas kregen we de dag er op weer een doorschakeling naar voicemail met bijbehorende kosten.

Klopt het dat dit een configuratie is die Simyo op je telefoon zet en dat deze configuratie alleen bij een initiele verbinding met het netwerk wordt gedaan ?? Gaarne navraag. Als dit zo is dat zul je dus na iedere verandering eerst weer opnieuwe verbinding met het netwerk moeten maken (Telefoon uit en dan weer aan).

 

Van uit het buitenland is het voor mij niet mogelijk om zonder extra  kosten te controleren of mijn voicemail nu wel of niet uitstaat.  

 

Ik kan natuurlijk nu Bellen in het Buitenland weer aanzetten en als bovenstaande gewerkt heeft (incl uit/aan van de telefoon) testen door iemand ons te laten bellen en zien of er doorgegeschakeld wordt naar voicemail, alleen ..werkt t niet dan weer 2 x 1.27 aan extra kosten.

 

Graag advies.

 

Ger


Hoi @NRG1959,

Ik snap dat dit voor verwarring heeft gezorgd. Dit zou ik echt even moeten navragen bij de Netwerk Specialist. In de tussentijd mag je mij even een privé bericht sturen met jouw persoonlijke gegevens zodat ik kan kijken of iik in overleg met de financiële afdeling iets voor de gemaakte kosten kan betekenen. 

Groetjes,
Seren