Skip to main content
antwoord

Waarom heb ik zulke hoge kosten?

• August 30, 2025
  • 5 reacties
  • 78 Bekeken

Verbaasd was ik over de afgelopen en al afgeschreven Simyo factuur van juli 2025: 66,51euro!

Zie nu dat een paar MB van een reis in Kroatië op het netwerk in Bosnië Herzogovina hebben geleid tot ruim 50euro meer! Wat een domper.

je reist, kijkt niet continue op je telefoon en ineens ben zo 50euro kwijt. Zeer onrechtvaardig! Waarschuwings SMS zie je dan ook weer te laat. Zou eigenlijk eerst om toestemming moeten vragen of deze hoge kosten wel zo maar van je rekening afgeschreven mogen worden. Onaangenaam verrast….

Beste antwoord door Amy

Hoi ​@Christiane72,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je hiervan bent geschrokken! 

Ik zie dat je van ​@JanD en ​@Friesian al juiste informatie en tips hebt gekregen hierover. Zou je mij een privébericht willen sturen met jouw persoonlijke gegevens? Dan kijk ik graag of we iets kunnen betekenen in de kosten. 

Groetjes,
Amy

5 reacties

JanD
  • Forum Expert
  • August 30, 2025

Beste ​@Christiane72 zet in grensgebieden buiten de EU, strand, zee, veerboot e.d. de providerkeus op handmatig i.p.v. AUTO, dan kun je dat soort buitenbundelkosten voorkomen.

Voor binnen de EU kun je dataplafond activeren voor slechts €0.50 per maand en gaat dan per de 1e van de komende maand in.

Voor bepaalde landen buiten de EU kun je speciale bundels aanschaffen, zie onderstaande link:

https://www.simyo.nl/klantenservice/roaming

• auteur
  • Beginner
  • August 30, 2025

Beste Jan, je advies klopt niet helemaal. Je kunt wel een dataplafond aanzetten bij bijvoorbeeld 4GB (ik heb nu 12GB) maar als 9MB (let op de M!) al bijna 50 euro kost wat heb je dan aan een dataplafond bij 4 of 12 GB!!!!????

ik vind deze kosten zeer onterecht! Een dataplafond helpt dus helemaal niets als 1 MB 5,50euro kost….. dat is een wassen neus.

ik heb bewezen weinig MB verbruikt, bevind mij in een grensgebied en heb niet de controle over waar mijn netwerk pakt. Ook kijk ik niet continue op mijn telefoon op vakantie.

de provider zou gewoon moeten stoppen en eerst om toestemming moeten vragen. Erg jammer en teleurstellend van Simyo….

JanD
  • Forum Expert
  • August 31, 2025

Beste ​@Christiane72 het dataplafond geldt ook als je een maandbundel hebt van 20GB bijvoorbeeld en uitsluitend binnen de EU, zoals ik eerder schreef.

Buiten de EU is er voor voor bepaalde landen een bundel verkrijgbaar die 31 dagen geldig is en als de bundel eerder op is zit er ook een dataplafond op.

Voor buitenlanden waar geen bundel voor bestaat is het verstandiger een lokale kaart te kopen.

Dus mijn eerdere advies klopt wel.

Friesian
  • Forum Expert
  • August 31, 2025

Beste ​@Christiane72  

Ik geloof dat je een paar dingen door elkaar haalt. Wat ​@JanD aangeeft klopt en bij verbinding met een netwerk buiten de EU betaal je €5,- per MB. Daarom betaal je ongeveer €50'- voor 9 MB buiten bundel.

En ja, het blijft idd opletten. Behalve de buitenlandbundels buiten de EU zou Simyo voor zone 2, 3 en 4 een betere bescherming mogen bieden. Maar helaas heeft Simyo dat niet. 

Amy
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • antwoord
  • September 2, 2025

Hoi ​@Christiane72,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je hiervan bent geschrokken! 

Ik zie dat je van ​@JanD en ​@Friesian al juiste informatie en tips hebt gekregen hierover. Zou je mij een privébericht willen sturen met jouw persoonlijke gegevens? Dan kijk ik graag of we iets kunnen betekenen in de kosten. 

Groetjes,
Amy